مقالات بازاریابی و تبلیغات

کانال‌های ارتباطی ، هر چی بیشتر، بهتر!

چرا نباید بر استفاده از یک کانال ارتباطی متمرکز شویم؟

چقدر مخاطبین شما با برندتان رابطه دارند؟ هرچقدر ارتباطشان با شما بیشتر باشد، همان اندازه هم بیشتر برند شما در معرض دید بوده و بیشتر به شما اعتماد خواهند کرد.

در این‌جا نکته این است که اجازه دهید مردم طبق شرایط خودشان با شما رابطه داشته باشند و از کانال‌هایی که دوست دارند، استفاده نمایند هرچند ممکن است شما آن کانال‌های ارتباطی را دوست نداشته باشید، اگر از رسانه‌های اجتماعی متنفرید؛ اما مخاطبین شما عاشق آن هستند، بهتر است به رسانه‌های گروهی ملحق شوید.

هر جا که مشتریان احتمالی شما هستند و از کانال‌ها و شبکه‌هایی که آن‌ها استفاده می‌کنند، استفاده کنید و هر جا که آن‌ها پاتوق می‌کنند پاتوق کنید. نمی‌توانید بر روی یک روش ارتباط تکیه کنید. رسانه‌های اجتماعی، ایمیل‌ها، وبلاگ‌ها، کتاب‌ها، سخنرانی‌ها، مقالات و ویدئوها همگی تنها تعداد کمی از کانال‌های ارتباط با مردم هستند. شما گزینه‌های بسیار زیادی دارید.

بدترین عدد در کسب‌ و کار، عدد یک است. شما نمی‌توانید برای ارتباط به یک کانال متکی باشید یا نمی‌توانید به یک روش برای تولید و فروش متکی باشید. تک بعدی بودن خطرناک است. به خصوص اگر آن یک بعد چیزی است که کل کسب‌ و کار شما به آن متکی است، پس سریعتر به فکر تغییر آن باشید.

برای نمونه تغییر مقررات گوگل استرس بسیار زیادی را به افرادی که کل کسب ‌و کار خود را بر پایه کانال تبلیغاتی پرداخت به ازای کلیک بنا نموده‌ بودند، وارد ساخت. این‌ افراد روز و شب و به صورت اتوماتیک فروش انجام می‌دادند، سپس یک روز گوگل مقررات خود را عوض کرد و یک باره دیدند که فروششان به سرعت متوقف شد. در نتیجه مجبور شدند همه کارها را دوباره انجام دهند زیرا کسب‌ و کارشان بسیار شکننده و بر یک روش متکی بود.

شما میز را نمی‌توانید با یک پایه بسازید، پس کسب‌ و کار خود را نیز این‌گونه نسازید. کسی که خودش را در هر زمینه‌ای محدود به یک کانال کند موفق نخواهد شد. توصیه مناسب این است که هر چیزی را حداقل از طریق دو کانال ایجاد کنید. اگر شما می‌خواهید از رسانه‌های اجتماعی به عنوان کانال ارتباطی استفاده کنید، حداقل از دو شبکه نظیر فیس بوک و توییتر استفاده کنید. اگر به مردم نامه‌های خبری می‌فرستید، با آن‌ها از طریق ایمیل در ارتباط باشید. انجام دادن هر چیزی از دو طریق متمایز، بهتر از تکیه کردن بر یک راه خاص است.

استفاده از کانال‌های ارتباطی

بهترین راه برای ارتباط با مردم وجود ندارد. هرچه راه‌هایی که افراد برای ارتباط با شما استفاده می‌کنند بیشتر باشد سریع‌تر و محتمل‌تر مشتری شما خواهند شد. هرچه قدر با افراد بیشتر در ارتباط باشید بهتر است.

باید به افراد برای ارتباط با شما دلیل ارائه کنید. اگر این کار را نکنید آن‌ها نیز با شما در ارتباط نخواهند بود. یک مشکل عمومی برای بسیاری از برندها، ارائه نکردن دلیل برای ارتباط با آن‌ها در کانال‌های مختلف است. آن‌ها از جملاتی مانند “خبرنامه‌ی مرا چک کنید” و “در شبکه‌های اجتماعی ما را لایک کنید” استفاده می‌کنند، راستش را بخواهید این یک روش نادرست است هیچ دلیلی وجود ندارد که مردم با شما در ارتباط باشند. چرا باید خودشان را اذیت کنند و چه سودی برایشان دارد؟

مردم همواره دنبال منافع خودشان هستند و هرگز متوقف نشده و نخواهد شد. اگر بتوانید به طور شفاف این سود را برایشان تولید کنید و اجازه دهید بدانند که چه کاری برایشان انجام داده‌اید در آن صورت شما برنده‌اید.

اگر همه محتویات ایمیل، خبرنامه، وبلاگ و کانال‌های رسانه اجتماعی کاملاً مشابه‌اند، بنابراین دلیلی ندارد که مردم با شما در کانال‌های مختلف در ارتباط باشند. کانال‌های موجود را از هم جدا کنید. برای مثال برای افرادی که وبلاگ شما را می‌خوانند، اگر گرفتن خبرنامه‌ی شما نیز معنی‌دار خواهد بود، دلیلش را به آن‌ها ارائه کنید که هر دو را بررسی کنند.

رسانه‌های اجتماعی کانال‌هایی عالی هستند؛ اما برای وب‌سایت، چندین رسانه اجتماعی وجود دارد که جهت ارتباط با مخاطبین می‌توانید از آن استفاده کنید، باید خودتان را در جایی قرار دهید که مخاطبین شما آنجا هستند.

حتماً یک کانال را به عنوان کانال اصلی انتخاب کنید که نقطه قوت شما در آن است و جایی است که شما بیشتر در آن فعالیت نموده و راحت‌تر هستید. اما اجازه دهید کانال‌های دیگرتان نیز در کنار آن رشد کنند. چه اتفاقی می‌افتد اگر برای مثال گوگل، ورد پرس یا فیس بوک نابود شوند؟ فناوری و ابزار همیشه در حال تغییرند. امروز هستند و فردا نه. پس به این نکته توجه داشته باشید که به‌طور دائمی با مخاطبین در بیش از یک کانال در ارتباط باشید و به آن‌ها ارزش واقعی برای ارتباط با شما در مکان‌های مختلف ارائه دهید.

دانلود PDF مقاله

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۲ Average: ۵]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *