داستان شکستمعرفی استارتاپ

هوم‌جوی، باکیفیت و ارزان اما شکست خورده

اشتباه هوم‌جوی در قیمت‌گذاری خدمات باعث شد نتواند هزینه‌هایش را مدیریت کند.

در فضای استارتاپی عادت بر این است که از موفقیت‌ها بگوییم تا امیدمان به آینده را زنده نگه‌داریم اما اشتباه بزرگی است که شکست گذشتگان را به فراموشی بسپاریم و از تجارب گذشتگان بهره‌مند نشویم.
برای این منظور تیم اکوموتیو اقدام به جمع‌آوری تجربیات مجموعه‌ای از استارتاپ‌های ناموفق کرده است تا شاید مرور سرگذشت ناکام ایشان زمینه‌ای باشد برای موفقیت استارتاپ‌های نوپای جامعه استارتاپی ایران. این مجموعه به مرور و در قالب بخش داستان شکست منتشر و در اختیار مخاطبین قرار خواهد گرفت. بیست و پنجمین قسمت از این مجموعه که به داستان شکست استارتاپ هوم‌جوی (Homejoy) می‌پردازد را با هم مرور می‌کنیم.

داستان شکست استارتاپ Homejoy

هوم‌جوی در سال ۲۰۱۰ توسط دو خواهر و برادر به­ نام­‌های آرون و آدورا چونگ تأسیس شد. خود آدورا چونگ در ابتدا نظافت منازل را برعهده می­‌گرفت و حتی تا سال ۲۰۱۳ نیز دست از این کار برنداشته بود.

هوم‌جوی که خدمات آن در آمریکای شمالی، کانادا و آمریکا در دسترس بود، کار خود را با این شعار شروع کرد: «هر کس لیاقت دارد خانه­‌ای شاد و خوشبخت داشته باشد.» پلت­فرم آنلاین هوم‌جوی با چند کلیک، کاربران خود را با یک نظافتچی یا خدمتکار حرفه‌­ای، تأییدشده و خوش­‌سابقه مرتبط می‌ساخت که نمره‌­ی بالایی از مشتریان گرفته بود و در ازای حدود ۳۵-۲۵ دلار در ساعت (۱۳ پوند در انگلستان)، داشتن خانه‌­ای تمیز و براق را برای آنان، تبدیل به واقعیتی دست­‌یافتنی می‌نمود.

اما در این بین بر سر راه توسعه شرکت مشکلاتی ایجاد شد که در نهایت منجر به تعطیلی آن شد. هوم‌جوی برای توسعه بین‌المللی خود مسیر پرهزینه‌ای را انتخاب کرده بود. برای مشتریانی که نخستین بار از خدمات نظافتی آن استفاده می­‌کردند تخفیفات زیادی قائل می‌شد و در مقابل هزینه‌ی ۸۵ دلاری دیگر شرکت‌ها، قیمت ۱۹ دلاری تعیین کرده‌ بود، که به نوبه خود شرکت را در حفظ سودآوری با مشکل روبرو کرده بود. از سوی دیگر یک‌ سری پرونده‌های حقوقی بر سر اینکه آیا کارگرانش پیمانکار شرکت هستند یا کارمند آن، شکل گرفت. همچنین برخی کارگران شرکت، مستقیماً با مشتریان آن قرارداد بسته و شرکت را دور می‌زدند.

موسسان هوم‌جوی (Homejoy)

۱۷ جولای ۲۰۱۵، هوم‌جوی اعلام کرد که فعالیت‌­های خود را ۳۱ جولای همان سال متوقف خواهد کرد. گوگل نیز برخی از کامندان فنی شرکت را به خدمت گرفت.

اکتبر ۲۰۱۵، سه ماه پس از بسته شدن هوم‌جوی، آرون چونگ پایگاه داده­‌ی شرکت را خریداری کرد تا از آن برای راه­‌اندازی شرکت مشابه جدیدی به­ نام فلای مِیدز استفاده کند. با این­ وجود، هویت مؤسس شرکت جدید تا مدت‌­ها ناشناخته مانده بود. به ­دنبال افشای هویت وی توسط یکی از کاربران و انتشار اخباری در مورد شرکت جدید، چونگ ترجیح داد برای اجتناب از پیگردهای قانونی تازه، به ­خاطر سوء استفاده از پایگاه داده­‌ی مشتریان هوم‌جوی، به فعالیت فلای میدز نیز خاتمه دهد.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۱ Average: ۴]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *