ایده های استارتاپی

درخشش ستاره‌های جام جهانی در حوزه سرمایه‌گذاری استارتاپی

سرمایه‌گذاری رونالدو، لواندوفسکی و اینیستا بر روی استارتاپ‌ها

تا همین چند وقت قبل، برای یک فوتبالیست حرفه‌­ای بازنشسته، باز کردن رستوران یا سرمایه­‌گذاری تفریحی در املاک و مستغلات کار عجیبی نبود. البته امتیازهای این بازیکنان گاهاً در مدل­‌های ”زود بازده”، با اعتماد به نفس کاذب در این عرصه یا در برخی موارد اعتماد کردن به مشاوران غیرقابل اعتماد از دست می‌­رفت.

اما اوضاع در حال تغییر است، و برخی از ستاره‌های جام جهانی برای رسیدن به سود بلندمدت، مشغول مطالعه‌­ی اقتصاد، گرفتن مدرک MBA و بیش از پیش درصدد سرمایه‌­گذاری در بازارهای خصوصی هستند. حالا که جام جهانی در اوج تب‌وتاب خود است، می­‌خواهیم نگاهی به برخی از ستاره­‌های این مسابقات در گذشته و حال بیندازیم که در استارت آپ ها سرمایه‌­گذاری کرده و سهام‌­هایی از شرکت‌­های فن‌آوری در سرتاسر جهان خریداری نموده‌­اند.

کریستیانو رونالدو (پرتغال)

این پدیده­‌ی پرتغالی به­ عنوان یکی از بزرگترین بازیکنان نسل خود، همواره در عرصه‌ی فوتبال پیشرو بوده است. رونالدو سال ۲۰۱۲ از موبیتو حمایت مالی کرد، یک استارتاپ بازاریابی موبایل متعلق به کشور زادگاهش؛ اما این شرکت کمتر از دو سال بعد ورشکست شد. با این ­حال رونالدو بدون این‌که ترسی به دلش راه دهد، گامی بلندتر از سرمایه‌­گذاری سال قبل خود برداشته و جلوتر رفت. تابستان قبل، وی به­ عنوان بخشی از برنامه­‌ی راه­‌اندازی برند خود ۷EGEND، آژانس دیجیتالیِ Thing Pink را خریداری نمود.

کریستیانو رونالدو (پرتغال)

رابرت لواندوفسکی (لهستان)

۳۲ سال است که لهستان موفق نشده از مرحله­‌ی گروهی جام جهانی بالاتر برود. رابرت لواندوفسکی، فوروارد گل‌زن آن‌ها – که گمانه‌­زنی­‌ها از احتمال جدایی او از بایرن­‌مونیخ پس از این مسابقات حکایت می­‌کنند – مشتاق شکستن این طلسم بود که متاسفانه در این دوره جام جهانی نیز موفق به انجام این امر نشد.

لواندوفسکی زمانی که در باشگاه قبلی­‌اش بورسیا دورتموند بود، سهام‌دار Protos Venture Capital شد، یک سرمایه­‌گذار مرحله­‌ی Seed و مرحله­‌ی اولیه که عمدتاً روی استارتاپ‌­های لهستان و CEE سرمایه­‌گذاری می­‌کند. این سرمایه­‌گذار، از استارتاپ­‌هایی مثل وب­سایت ورزشی Sporticos و شرکت نرم‌افزار بازاریابی Positionly حمایت مالی کرده است.

رابرت لواندوفسکی (لهستان)

آندرس اینیستا (اسپانیا)

این فوق ستاره‌ی خط میانی تیم ملی اسپانیا، فصل گذشته پس از یک دهه خدمت به­ عنوان ستون بارسلونا، از فوتبال باشگاهی خداحافظی کرد.

هر چند اینیستا هنوز نگفته که کفش‌­هایش را پس از این مسابقات خواهد آویخت؛ اما هرکسی او را بابت داشتن نیم­‌نگاهی به آینده در سن ۳۴ سالگی خواهد بخشید.

این آینده شامل FirstV1sion هم می­‌شود، یک استارتاپ دوربین پوشیدنی اسپانیایی که اینیستا در سال ۲۰۱۵ در کنار بازیکن سرشناسNBA، سرژ ایباکا در آن سرمایه­‌گذاری نمود.

آندرس اینیستا (اسپانیا)

مارسل جانسن (آلمان)

این فول­‌بک (بازیکن خط عقب حمله) آلمانی با زدن یک گل در برد ۲-۰ برابر اروگوئه در بازی رده­‌بندیِ جام جهانی ۲۰۱۰ کشورش را به جایگاه سوم رساند.

اما جانسن به­ شکل غیرمنتظره‌­ای در سال ۲۰۱۵ پس از آن‌که از هامبورگ جدا شد، یعنی وقتی فقط ۲۹ سال داشت، بازنشسته شد. با این ­حال از آن به بعد، در دنیای سرمایه­‌گذاری بسیار مشغول بوده است.

این فوتبالیست، از طریق شرکت خود یعنی MJ Beteiligungs در شش استارتاپ سرمایه‌­گذاری کرد، ازجمله یک پلت­فرم ورزشی به نام GYMJUNKY و برنامه‌­ی پیام‌­رسان Surprisee.

مارسل جانسن (آلمان)

ینس لمان (آلمان)

دروازه­‌بان اسبق تیم ملی آلمان، ۶۱ بار برای کشورش به خدمت گرفته شد که شامل بازی نفس­‌گیر مرحله‌ی یک چهارم  جام جهانی ۲۰۰۶ برابر آرژانتین نیز می‌­شد، که وی در آن مسابقه، تیمش را با درخشش در ضربات پنالتی به پیروزی رساند.

لمان دارای مدرک اقتصاد است که آن را وقتی هنوز بازیکن فعال بود، اخذ کرد. وی از زمان بازنشستگی‌­اش در شرکت­‌هایی مثل شرکت توسعه‌­ی نرم­‌افزار Combionic سرمایه­‌گذاری کرده است.

ینس لمان (آلمان)

زلاتان ابراهیموویچ (سوئد)

شاید با در نظر گرفتن اعتبارهای سطح جهانی، عجیب باشد که یکی از تنومندترین مهاجمان فوتبال (زلاتان) در هیچ­ یک از بازی­‌های جام جهانی­ ۲۰۰۲ ، ۲۰۰۶ گلی به ثمر نرسانده است. او پس از آن‌که تیم ملی سوئد نتوانست در یورو ۲۰۱۶ از مرحله­‌ی گروهی بالاتر برود، از تیم ملی خداحافظی کرد.

وی در سال­‌های اخیر چندین سرمایه­‌گذاری انجام داده است، ازجمله خرید ۱۲.۵ درصد از سهام استودیوی بازی سوئدی به نام Isbit Games، و هم­چنین حمایت مالی از استارتاپِ e-sport به نام Callengemode. وی پس از عزیمت به لس‌­آنجلس و پیوستن به MLS (لیگ برتر فوتبال آمریکا)، شراکت خود را با شرکت شرط‌­بندی Bethard مستقر در مالتا اعلام کرد. ظاهراً سرمایه­‌گذاری ابراهیموویچ، او را به چهارمین سهام­دار بزرگ این شرکت تبدیل کرده است.

زلاتان ابراهیموویچ (سوئد)

فیلیپ لام (آلمان)

بازیکن سابق بایرن مونیخ، تیم آلمان را در جریان یکی از تحقیرآمیزترین باخت‌­های برزیل در تاریخ مسابقات جام ­جهانی رهبری می‌کرد، در دیدار نیمه‌­نهایی ۲۰۱۴ آلمان با نتیجه‌­ی ۱-۷ برزیل را شکست داد، و درنهایت پس از پیروزی ۱-۰ مقابل آرژانتین در فینال، جام قهرمانی را بالای سر برد. فیلیپ لام پس از بازنشستگی از بایرن، مشغول فعالیت اقتصادی بوده و سبد سهام  خود را ساخته است، ازجمله سهام Fanmiles را خریداری نمود، پلت­فرمی که به مدیریت پویش­‌های وفاداری کمک می­‌کند. هم­چنین در حوزه‌ی مراقبت‌های ورزشی نیز سرمایه‌گذاری نموده است، از جمله تولید­کننده­‌ی محصولات بهداشتی Sixtus.

فیلیپ لام (آلمان)

گری لینکر (انگلستان)

گری لینکر یکی از پرکارترین مهاجمان انگلستان بود که ۸۰ کاپ برای کشورش به ­دست آورده و کفش طلایی را در جام جهانی ۱۹۸۶ از آن خود کرد. وی پس از دوران فوتبال خود که در آن هرگز کارت زرد یا قرمز نگرفت، کارشناس تلویزیونی شد و در حال حاضر یکی از شناخته‌­شده‌­ترین مجریان ورزشی انگلستان است.

وی در استارتاپ بیمه‌­ی برخط Neos و هم‌چنین استارتاپ Ingenie سرمایه­‌گذاری کرد. این شرکت در سال ۲۰۱۴ فروخته شد، و ظاهراً گلزن سابق تیم ملی انگلستان با ۵۰۰،۰۰۰ پوند سرمایه‌­گذاری در آن توانست ۳ میلیون پوند به جیب بزند.

گری لینکر (انگلستان)

دیوید بکهام (انگلستان)

شاید سرشناس‌­ترین بازیکن انگلیسی در سطح بین‌­الملل که تا به حال فوتبال بازی کرده دیوید بکهام باشد. بکهام سال ۲۰۱۳ پس از ۲۰ سال بازی و بردن ۱۹ جایزه‌­ی بزرگ مختلف و بازی در جام­‌های جهانی ۱۹۹۸، ۲۰۰۲ و ۲۰۰۶ از دنیای حرفه­‌ای فوتبال خداحافظی کرد.  وی پس از بازنشستگی، خود را به عنوان یکی از شمایل دنیای مد مطرح کرده، و تبدیل به سخنگوی طراحان و برندهای ورزشی شد. هم­چنین برند عطر خود را راه انداخت. به­ علاوه، در سال ۲۰۱۵ با سرمایه­‌گذاری روی اقلیت­‌ها، از  MyEye رقیب Periscope حمایت مالی کرد.

دیوید بکهام (انگلستان)

تیری هانری (فرانسه)

این اسطوره­‌ی فرانسه، عضوی از تیم برنده­‌ی جام جهانی ۱۹۹۸ در خاک میهنش بود، و پیش از بازنشستگی‌­اش در سه تورنمنت دیگر هم شرکت کرد.

از آن زمان، این فوروارد شغل موفقی در کسوت کارشناس داشته و برای سرمایه‌­گذاری هم وقت پیدا کرده است.

هانری، به همراه تونی پارکر -بازیکن NBA- و فوتبالیست‌­های هم­بازی‌اش سِسک فابرگاس و رابین فن‌­پرسی در سال ۲۰۱۴ از شرکت تولید محصولات ویدیویی Grabyo حمایت مالی کردند.

تیری هانری (فرانسه)

دِآندره یِدلین (آمریکا)

این فوتبالیست اهل سیاتل نخستین جام جهانی خود را در سال ۲۰۱۴ تجربه کرد، با این ­وجود نتوانست این عدد را پس از شکست آمریکا در مسابقات انتخابی امسال به دو برساند.

شاید شکست ملال‌­انگیز تیمش توانسته باشد با کمک استارتاپ یدلین جبران شود. این فول­‌بک یونایتد-نیوکسل تابستان گذشته در استارتاپ فن­‌آوری ورزشی Volt Athletics سرمایه­‌گذاری کرد. این شرکت، یک پلت­فرم بدن­سازی و تناسب اندام است که برای ورزش‌های خاص، برنامه­‌های تمرینی شخصی ارائه می­‌دهد.

دِآندره یِدلین (آمریکا)

دانلود PDF مقاله

 

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
منبع
pitchbook
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *