اخبار استارتاپی

واگذاری بهره‌برداری از ایستگاه‌های دریافت اطلاعات ماهواره‌ای

سازمان فضایی ایران  در راستای حمایت از  توسعه‌ی کسب‌وکارها، به دنبال حضور پررنگ‌تر بخش خصوصی در چرخه‌ی فناوری فضایی است.

سازمان فضایی ایران در راستای کاهش تصدی‌گری و حضور فعال بخش خصوصی در چرخه‌ی فناوری فضایی، در حال بررسی و ایجاد زیرساخت‌های لازم برای ورود بخش خصوصی به موضوع توسعه و بهره‌برداری از ایستگاه‌های زمینی دریافت تصاویر و اطلاعات ماهواره‌ای است.

نعیمی، مدیرکل بهره‌برداری و نگهداری ایستگاه‌های زمینی سازمان فضایی ایران با اشاره به اهمیت تکمیل چرخه‌ی کامل فناوری فضایی در کشور گفت: امروزه تکمیل زنجیره‌ی ارزش فناوری فضایی چه در بالادست و چه در پایین‌دست در جهت توسعه‌ی اقتصادی پایدار برای بسیاری از کشورهای پیشرو و درحال‌توسعه حائز اهمیت است.

او ادامه داد: سازمان فضایی ایران برحسب جایگاه حاکمیتی خود و سازمان فضایی ایران در راستای حمایت از  توسعه کسب‌وکارها، به دنبال حضور پررنگ‌تر بخش خصوصی در چرخه فناوری فضایی است.

نعیمی، ایستگاه‌های دریافت داده‌های ماهواره‌ای را یکی از حوزه‌هایی دانست که سازمان فضایی ایران به دنبال جلب مشارکت بخش خصوصی است و ادامه داد: درگذشته فعالیت‌های کنترل و دریافت داده از ماهواره توسط اپراتور ماهواره صورت می‌گرفت و فقط دو شرکت در دنیا امکانات و توانایی ارائه‌ی این خدمات را به اپراتورهای ماهواره داشتند. اما طی سال‌های اخیر با گسترش منظومه‌های ماهواره‌ای سنجش‌ از دوری، شرکت‌های خصوصی و استارت‌آپ‌ها برای ارائه‌ی خدمات ایستگاه‌های زمینی در سطح کره‌ی زمین در حال شکل‌گیری هستند و طبق بررسی‌های به‌ عمل‌ آمده، از سال ۲۰۱۴ تاکنون ۸ شرکت خصوصی و استارت‌آپ‌ در این زمینه شروع به فعالیت کرده‌ اند.

او افزود: درآمد حاصل از ارائه‌ی خدمات ایستگاهی نیز رو به افزایش است و بستر مناسبی برای توسعه‌ی کسب‌وکارها و اشتغال‌زایی است.

نعیمی ایستگاه‌های دریافت داده‌های ماهواره‌ای را یکی از زیرساخت‌های موردنیاز برای توسعه‌ی کسب‌وکارهای فضاپایه دانست که قابل‌واگذاری به بخش خصوصی است و افزود: هم‌اکنون زیرساخت‌های مناسبی در سازمان فضایی ایران در راستای توسعه‌ی ایستگاه‌های زمینی شکل‌گرفته است که توانایی بالقوه ۴ خدمت هاستینگ، پردازش و مدیریت داده، TT&C و MCC و تله پورت را دارند.

او ادامه داد: در راستای حمایت از بخش خصوصی و توسعه‌ی کسب‌وکارهای فضاپایه، آزادسازی و عدم تصدی‌گری سازمان فضایی ایران در ایستگاه‌های زمینی ماهواره‌ای مطرح شد و تدوین سازوکارهای ورود و مشارکت بخش خصوصی در سرمایه‌گذاری و ارائه‌ی خدمات کاربردی در این حوزه در دستور کار سازمان فضایی ایران قرارگرفته است.

این مقام مسئول در سازمان فضایی ایران اظهار کرد: با فراهم کردن زیرساخت لازم و رعایت استانداردهای بین‌المللی و تقویت توان داخلی و بخش خصوصی جهت خدمت‌رسانی به منظومه‌های جدید، می‌توان از بازارهای جهانی نیز کسب سهم کرد.

مدیرکل بهره‌برداری و نگهداری ایستگاه‌های زمینی سازمان فضایی ایران افزود: در حال حاضر پیش‌نویس طرح مذکور در حال بررسی است و در صورت ورود بخش خصوصی به این حوزه و حمایت سازمان فضایی ایران، علاوه بر ایجاد اشتغال و درآمدزایی در این حوزه، می‌توان در زنجیره‌ی ارزش خدمات ماهواره‌ای در سطح بین‌المللی ایفای نقش کرد.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
منبع
مهر
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *