ایده های استارتاپی

معرفی ایده‌ راه‌اندازی کسب و کار سرویس اشتراک گذاری عکس

50 ایده برای راه اندازی یک کسب و کار موفق در سال جدید - قسمت سوم

از دیدگاه پائول گراهام استارتاپ همانطور که از نامش هم مشخص است، کسب وکاری است که از همان زمان شروع (Start) به سمت اوج (Up) حرکت میکند. در واقع استارت آپ ها، کسب‌وکارهایی هستند که دارای رشد بسیار سریع هستند.
در سال‌های اخیر نیز مشاهده کردیم که سودآورترین کسب‌وکارهای دنیا استارتاپ‌ها بودند. در این مجموعه مقالات با ۵۰ مورد از برترین ایده های استارتاپی سال ۲۰۱۸ آشنا خواهید شد. ما این ایده‌ها را براساس رنکینگ‌های جهانی انتخاب کرده‌ایم و تنها هدفمان ارائه‌ی دیدی نسبت به برترین ایده‌های جهانی است. مسلما کپی کردن این ایده‌ها برای مخاطبانی که تفاوت‌های بسیاری با مخاطبان خارجی دارند ، کاری از پیش نخواهد برد. در قسمت سوم این مجموعه مقالات با معرفی ایده‌ راه اندازی کسب و کار سرویس اشتراک گذاری عکس با رسانه اکوموتیو همراه باشید.

 

  • سرویس اشتراک‌گذاری عکس

نمونه‌ی خارجی:  ۵۰۰px

تقریبا غیر ممکن است که یک عکاس حرفه‌ای باشید و نام وب‌سایت ۵۰۰px را نشنیده باشید. این وب‌سایت به نوعی یک فروشگاه اینترنتی عکس و سرویس اشتراک گذاری عکس برای عکاسان حرفه‌ای است. در این وب سایت شما هم به عنوان خریدار عکس و هم به عنوان یک عکاس می‌توانید فعالیت کنید.
برای عدم محدودیت در دانلود عکس باید اشتراک سالیانه ۵۰ دلار را پرداخت کنید (با اکانت رایگان محدودیت ۲۰ عکس در هفته خواهید داشت). اگر هم به عنوان عکاس فعالیت کنید می‌توانید عکس‌های خود را برای فروش بگذارید و ۸۰ درصد مبلغ فروش به شما تعلق خواهد گرفت .

این وب‌سایت کار خود را با فتوبلاگ LiveJournal آغاز کرده است و در واقع یکی از قدیمی‌ترین انجمن‌های عکاسی آنلاین است که حتی از رقبای معروف خود نیز قدیمی‌تر است. این سایت از دیگر سرویس‌های مشابه متفاوت است؛ چراکه پایبندی به پیشرفت عکاسی با کیفیت بالا و کار عکاسان حرفه‌ای سر لوحه کاری این سرویس است. بسیاری از کاربران حرفه‌ای به خاطر عکاسی درجه یک و امکانات عالی از فلیکر به این سایت نقل مکان کرده‌اند.

استارتاپ (500px)

این سرویس در سال ۲۰۰۹ در تورنتو کانادا توسط دو عکاس ایجاد شد و در سال اول یک هزار کاربر داشت و در سال ۲۰۱۱ تعداد کاربران وب‌سایت به بیش از ۸۵ هزار نفر افزایش یافت و در اکتبر ۲۰۱۱ کاربران وب‌سایت به بیش از سه میلیون نفر رسید و کاربران زیادی با عضویت و اشتراک‌گذاری بهترین آثار خود، این سایت را گسترش داده‌اند.

یکی از امکاناتی که کاربران ۵۰۰px را به خاطر آن دوست دارند، کیفیت عالی کارهای هنری نشان داده شده در سایت است. رتبه کاربران به عکس‌ها با یک الگوریتم خاص داده می‌شود که البته تازگی عکس را نیز به حساب می‌آورد. در نتیجه عکس‌های جدید و با کیفیت بالا، امتیاز بیشتری می‌آورند که کاربران را تشویق به اضافه کردن مداوم مطالب جدید می‌کند.
حتی ساخته‌های کاربران جدید نیز می‌تواند رتبه بالایی در بخش انتخاب‌های محبوب به دست آورد، چیزی که در سایت‌های اشتراک عکس مشکل است.

 ۵۰۰Firepaper اپلیکیشنی مربوط به این وب‌سایت است که تصاویر آن را به گوشی و صفحه نمایش شما خواهد آورد که البته این امر را با شیوه‌ای جالب انجام می‌دهد. تاکنون اکثر اپلیکیشن هایی که در زمینه‌ی ارائه‌ی تصاویر زمینه تولید شده‌اند به صورت یک گالری بوده و تصاویر مختلفی را به صورت جداگانه در اختیار شما قرار می‌دادند؛ اما نحوه‌ی کارکرد این اپ به این صورت است که تنها یک ”لایو والپیپر” در اختیار شما قرار می‌دهد که به صورت آنلاین به سرورهای ۵۰۰px متصل است و کافیست تا تنها برای یک بار آن را به عنوان تصویر زمینه‌ی گوشی تنظیم کنید. بعد از این و در صورت برقرار بودن ارتباط اینترنتی، این لایو والپیپر در بازه‌های زمانی مشخص، اقدام به دانلود تصاویر جدید و اتفاقی از وب‌سایت مذکور کرده و به این ترتیب روزانه چندین تصویر چشم‌نواز و بی‌نقص این وب‌سایت را در صفحه‌ی گوشی شما نمایش خواهد داد.

نمونه خارجی دیگر: فلیکر

فلیکر یکی از بزرگ‌ترین سایت‌های اشتراک‌گذاری تصویر و ویدئو، خدمات وب و جوامع آنلاین است که توسط شرکت ludicorp در سال ۲۰۰۴ ایجاد شد و در سال ۲۰۰۵ توسط یاهو خریداری شد. این سایت به مرور به یک شبکه اجتماعی مبتنی بر عکس تبدیل شده است. یاهو در ژوئن ۲۰۱۱ گزارش داد که فلیکر تا آن زمان در مجموع ۵۱ میلیون عضو ثابت و ۸۰ میلیون بازدید کننده منحصر به فرد داشته است. تا ماه اوت ۲۰۱۱ با توجه به گزارش منابع، فلیکر ۶ میلیارد تصویر را در خود جای داده بود.

برای دسترسی به عکس‌ها و فیلم‌های فلیکر، نیازی به باز کردن حساب کاربری نیست؛ اما برای اشتراک‌گذاری باید در فلیکر حساب کاربری باز کرد. کاربرانی که در فلیکر حساب کاربری باز کرده‌اند، می‌توانند همه عکس‌ها و فیلم‌های آپلود کرده خود را در یک صفحه تماشا کنند. هم‌چنین در فلیکر می‌توان با یک دستگاه تعداد نامحدودی حساب کاربری باز کرد. در جریان انتخابات دهم ریاست جمهوری، سایت فلیکر به دلیل انتشار عکس‌هایی از درگیری‌های پس از انتخابات، در ایران فیلتر شد.

استارتاپ فلیکر

نمونه ایرانی: –

جمعیت قابل توجهی از مردم ایران برای آپلود عکس از اینستاگرام استفاده می کنند که البته مقدار زیادی از این تعداد را عکاسان آماتور تشکیل می‌دهند. عکاسان حرفه‌ای هم بیشتر تمایل خود را به استفاده از نمونه‌های خارجی نشان داده‌اند و می‌توان گفت در حال حاضر نمونه‌ی ایرانی موفقی برای انتشار عکس و فیلم وجود ندارد.

دانلود PDF مقاله

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *