مقالات کارآفرینی

چگونگی ایجاد نوآوری دراستارتاپ‌ها

با پرداختن به ایده‌های کلی‌ و عمومی‌ کمتر نگران تکراری شدن ایده‌هایتان باشید.

از زمانی که استارت آپ خود را شروع کرده‌ایم هر روز سعی کردیم نوآوری جدیدی داشته باشیم. تلاش‌های زیادی را برای نوآوری انجام دادیم تا بتوانیم محصولی بسیار جدید ایجاد کنیم. اما به مرور به روشی رسیدیم که من اسمش را «نوآوری در مرور» گذاشتم. امروز به مطلبی برخوردم که روش جالبی را برای نوآوری و ایده‌یابی مطرح کرده بود که البته شبیه به نوآوری در مرور هم هست!

شروع ماجرا از تفکر این یا آن است. تقریبا تمام افراد به تفکر این یا آن عادت کرده‌اند و موضوعات بسیار زیادی را در تضاد با هم می‌بینند. مثلا تغییر (Change) و ثبات (Stability) را در تضاد با هم می‌بینند. اگر دقیقتر به مساله نگاه کنید در می‌یابید که این ترکیب‌های متضاد نیستند بلکه به سختی شکل می‌گیرند. اتفاقا سیستم‌های بالغ آن‌هایی هستند که هر دوی این موارد را با هم دارند. یعنی در عین حال که تغییرات بسیار زیاد در سیستم برای حفظ پیشگامی وجود دارد ثبات بسیار بالایی نیز در بخش‌های مختلف وجود دارد.

در حوزه کسب و کار نیز یکی از تضادهای ظاهری تضاد بین کلی بودن (generality) و تعجب‌آور بودن (surprising) است. اما ارزشمندترین نگرش‌ها آن‌هایی هستند که همزمان کلی و تعجب آور هستند. مثلا F = ma (قانون نیوتن!) کلی و شگفت انگیز است که دستیابی به آن را سخت می‌کند. و معمولا هم مردم علاقه دارند یکی را بدون دیگری در نظر بگیرند. مثلا تعجب آور بودن بدون کلیت می‌شود یک شایعه!!!

چگونگی ایجاد نوآوری دراستارتاپ‌ها

اما جالب است بدانید که روش‌هایی برای ایجاد نگرش‌های جالب یا نوآوری وجود دارد. این نگرش‌ها معمولا از طریق افزایش کیفیت ایجاد می‌شوند. مثلا یک شایعه که کمی بیش از سایر شایعات معنی‌دار باشد می‌تواند جالب باشد، زیرا چیزی در مورد جهان به ما می‌گوید.

اما یکی از رویکردهای رایج، اندیشیدن در مورد ایده های کلی و بررسی این‌که آیا می توانید در مورد آنها چیز جدیدی پیدا کنید، است. از آنجا که اینها از موضوعات کلی شروع می شوند، شما فقط نیاز به یک نوآوری جزیی برای ایجاد نگرش جذاب و مفید دارید. به عبارت دیگر حاصلضرب «فراگیری» در «نوآوری» (حتی کوچک) می‌تواند تغییرات بزرگی را رقم بزند.

نوآوری‌های کوچک نیز چیزی است که بیشتر اوقات اتفاق خواهد افتاد. اگر این مسیر را در پیش بگیرید، در ابتدای راه ایده‌های شما بسیار شبیه به آنهایی هستند که قبلا وجود داشته اند. گاهی اوقات شما متوجه می‌شوید ایده‌ای را کشف کرده‌اید که قبلا مطرح شده است. اما دلسرد نشوید. به یاد داشته باشید که تغییرات عظیم ممکن است زمانی روی دهد که شما دارید در مورد تغییرات جزئی فکر می‌کنید.

در نتیجه هر چقدر در مورد ایده‌های کلی‌تر و عمومی‌تر صحبت کنید می‌توانید کمتر نگران تکراری شدن آن باشید. برای تست کردن این مطلب می‌توانید از نوشتن درباره یک موضوع کمک بگیرید. مثلا اگر زیاد اهل نوشتن باشید این تصور که مطالب زیادی را شبیه به هم خواهید نوشت شما را آزار خواهد داد. اما مطمئن باشید هر بار که می‌نویسید چیزی متفاوت از قبل خواهید نوشت و این همان نوآوری‌های کوچکی است که پیشتر در مورد آن صحبت کردیم.

نکته مهم دیگر این است که معمولا ایده‌ها با خود ایده جدید می‌آورند. بنابراین اگر خسته نشوید و مستمرا در یک حوزه کار کنید. به مرور نوآوری‌های بسیاری در آن حوزه خواهید داشت. یادمان باشد «چیز جدیدی وجود ندارد» با «تقریبا چیز جدید وجود ندارد» بسیار متفاوت است و اگر تقریبا را در وسعت ضرب کنید ممکن است یک مقدار بسیار بزرگ شود.

دانلود PDF مقاله

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *