آزمون‌های کارآفرینیچندرسانه ای

آزمون تیپ شخصیتی A و B

با شناخت تیپ شخصیتی خود می‌توانید رفتار خود را حین انجام کار مدیریت کنید.

تئوری تیپ‌های شخصیت در اصل در دهه ۱۹۵۰ مطرح شده است، انگاره یا تئوری تیپ‌ شخصیتی (هم چنین به عنوان تئوری جاکوب گلداسمیت شناخته می‌شود) یک تئوری است که شامل دو نوع تیپ شخصیتی شامل: شخصیت پر انرژی گونه A و شخصیت ساده گیر نوع B است.

شخصیت نوع A

شخصیت‏‌های نوع A افرادی پرمشغله، عجول، بسیار وظیفه ‏شناس، کاملا رقابتی، مصرّ در کار و احتمالا افسرده و عصبانی هستند. در مقابل افراد نوع B اشخاصی خونسرد، دارای نگرش متعادل به زندگی‏ و محیط، دارای اعتماد به نفس بیشتر، دارای مشغله کمتر، اصرار کمتر در انجام کار و تمایل کمتر به وقت‏ شناسی هستند. به عنوان مثال، تحقیقات انجام شده در مورد رانندگان اتوبوس هندی و آمریکایی نشان داد که‏ رانندگان اتوبوسی که دارای الگوی رفتاری A می‏‌باشند، دارای هیجان‏ بیش‌تری بوده و آمار تصادفات آن‌ها بیش از الگوی رفتاری نوع B می‏‌باشد. می‌توان از این تقسیم‌بندی شخصیت، برای تشخیص نوع شخصیت مدیران هم استفاده کرد. مطالعه‏ ای که در ایالات متحده انجام شده نشان می‏‌دهد که ۶۰ درصد مدیران نمونه‏‌گیری شده دارای شخصیت نوع A بوده ‏اند و تنها ۱۲ درصد مدیران دارای شخصیت نوع B بوده ‏اند.

شخصیت نوع B

شخصیت‌های نوع B خلق و خویی آرام‌تر و بی‌خیال‌تر دارند، و اگر ببرند یا ببازند می‌توانند نسبت به آن بی‌اهمیت باشند. آن‌ها در لحظه زندگی می‌کنند، برای این که از زندگی‌شان احساس رضایت داشته‌ باشند، همیشه نیاز ندارند به موفقیت مهمی دست پیدا کنند.

چون تیپ‌های شخصیتی B هدف‌گرا و موفقیت‌‌محور نیستند، از حرفه‌هایی لذت می‌برند که مستلزم خلاقیت هستند، و می‌توان آن‌ها را با سرعت کندتری انجام داد. بسیاری از آدم‌ها که تیپ شخصیتی B دارند حرفه‌هایی مانند نویسندگی، هنر، موسیقی، درمان‌شناسی، یا بازیگری را انتخاب می‌کنند.

آن‌ها بیش‌تر از تیپ‌های شخصیتی A تمایل دارند در درون‌شان تفکر و تعمق کنند و ذهنی انتزاعی دارند. آن‌ها نگاهی سیاه و سفید ندارند، بلکه به همه‌ی جوانب زندگی، که در محدوده‌ی خاکستری قرار می‌گیرند، توجه می‌کنند. به خاطر قابلیت‌شان در پایین آوردن سرعت و توجه به جزییات، معمولا از هرچیزی که با فشار یا استرس زیاد همراه باشد دوری می‌کنند.

آزمون حاضر شما را از تیپ شخصیتی‌تان آگاه می‌کند؛ با این آزمون می‎توانید برای حضور موفق‌تر در جامعه و بهبود زندگی خود تصمیم بگیرید و برنامه‌ریزی کنید.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *