ایده های استارتاپی

معرفی ایده‌ راه‌اندازی سایت پرسش و پاسخ

50 ایده برای راه اندازی یک کسب و کار موفق در سال جدید - قسمت چهارم

لیمو HR

از دیدگاه پائول گراهام استارتاپ همانطور که از نامش هم مشخص است، کسب وکاری است که از همان زمان شروع (Start) به سمت اوج (Up) حرکت میکند. در واقع استارتاپ‌ها، کسب‌وکارهایی هستند که دارای رشد بسیار سریع هستند. در سال‌های اخیر نیز مشاهده کردیم که سودآورترین کسب‌وکارهای دنیا استارتاپ ها بودند. در این مجموعه مقالات با ۵۰ مورد از برترین ایده‌های سال ۲۰۱۸ آشنا خواهید شد. ما این ایده‌ها را براساس رنکینگ‌های جهانی انتخاب کرده‌ایم و تنها هدفمان ارائه‌ی دیدی نسبت به برترین ایده‌های جهانی است. مسلما کپی کردن این ایده‌ها برای مخاطبانی که تفاوت‌های بسیاری با مخاطبان خارجی دارند، کاری از پیش نخواهد برد. در قسمت چهارم این مجموعه مقالات با معرفی ایده‌ راه‌اندازی سایت پرسش و پاسخ با رسانه اکوموتیو همراه باشید.

قسمت‌های قبلی این مجموعه مقالات را می‌توانید ایده های استارتاپی مطالعه کنید.
  • سایت پرسش و پاسخ

نمونه‌ی خارجی:  Quora

سایت Quora یک وب‌سایت پرسش و پاسخ است. سایتی که در آن، مردم سوالاتشان را پرسیده و از طریق کاربران سایت، پاسخ دریافت می‌کنند. نکته‌ی قابل توجه، حضور افراد شناخته شده و متخصصان حوزه‌های مختلف در این سرویس است و می‌توان گفت بهترین افراد در هر زمینه از جمله بهترین‌های دنیای اینترنت، مدیران شرکت‌های بزرگ و افراد موفق در آن حضور دارند. با توجه به سوالاتی که در این سایت مطرح می‌شود و پاسخ‌هایی که به آن‌ها داده می‌شود می‌توان گفت Quora یک کتاب جامع است.

سایت Quora جهت کسب و به اشتراک گذاشتن دانش و پلتفرمی برای پرسیدن سوالات و ارتباط با افرادی است که پاسخ‌های با کیفیتی در اختیار شما قرار می‌دهند. Quora پرسش و پاسخ‌ها را دسته‌بندی می‌کند و کاربران می‌توانند سوال‌ها را ویرایش کنند و حتی به دیگر کاربران پیشنهاد اصلاح و ویرایش پاسخ‌هایشان را بدهند.

سایت Quora

Quora را دو کارمند سابق فیس‌بوک، آدام دی آنجلو و چارلی چیور در سال ۲۰۰۹ در کالیفرنیا تاسیس کردند و یک سال بعد، سایت آن راه‌اندازی شد. به گفته دی آنجلو، هدف او و چیور از تاسیس Quora این بود که پرسش و پاسخ، از آن دست حوزه‌هایی در اینترنت بوده است که وب‌سایت‌های زیادی در آن زمینه فعالیت می‌کردند؛ اما خلا یک کار جامع و خوب، به خوبی در آن احساس می‌شده است.

کاربران Quora تنها چند ماه پس از تاسیس، در دسامبر ۲۰۱۰ به سرعت رشد کرد. تعداد کاربران ثبت نام شده Quora تا ژانویه ۲۰۱۱ حدودا ۵۰۰ هزار نفر تخمین زده شده است. Quora وب‌سایتش را در ژوئن ۲۰۱۱ با هدف تسهیل دست‌یابی به اطلاعات و گشت‌وگذار در وب‌سایت از نو طراحی کرد.

Quora کاربران را ملزم به ثبت‌نام با نام حقیقیشان می‌کند. بدون ثبت‌نام و ورود به سامانه، استفاده از وب‌سایت اساسا غیر ممکن است و کاربران می‌توانند با حساب‌های گوگل، توییتر و فیس‌بوک نیز از وب‌گاه استفاده کنند. برخی از افراد مشهور مانند باراک اوباما، استیو کیس، مارک اندرسون، داستین موسکوییتز و جیمی ویلز از کاربران Quora هستند.

همچنین Quora سعی کرده است شمه‌هایی از بازی و رقابت را وارد سامانه کند. مثلا به کاربری که پاسخی با کیفیت داده است اعتبار تعلق می‌گیرد. کاربران با این اعتبارها می‌توانند شخصا از یک متخصص سوال بپرسند و پاسخ طلب کنند.

نمونه‌ی ایرانی: جواب کو

به عنوان نمونه‌ی ایرانی Quora می‌توان به وب‌سایت ”جواب کو” اشاره کرد. جواب کو یک شبکه‌ی اجتماعی سوال و جواب با هدف بالاتر بردن سطح دانش و فرهنگ فارسی زبانان جهان است. این وب‌سایت در دسامبر ۲۰۱۷ لانچ شد و در کمتر از ۸ هفته، هزار کاربر در آن عضو شدند و بیش از ۲۷۰۰ جواب و ۱۵۰۰ سوال در آن ثبت شد.

سایت پرسش و پاسخ

در جواب کو، هر شخص می‌تواند موضوعات مورد علاقه خود را دنبال کند و سوالات و جواب‌های دیگران را در ارتباط با علاقه‌مندی‌هایش ببیند. همچنین می‌تواند سوال خود را مطرح نماید و جواب کو به صورت هوشمند سوالات را به متخصصین متصل می‌کند. امکان درخواست جواب از متخصصینی که می‌شناسید یا فکر می‌کنید جواب سوال شما را دارند نیز به سادگی مقدور است.

همچنین یک سری سوالات به خصوص در زمینه سلامت، روان شناسی و وکالت وجود دارد که پرسیدن‌ آن‌ها به صورت رو در رو و شناخته شده برای افراد سخت است. در جواب کو سعی بر حل این مشکل با ارائه‌ی امکان پرسیدن سوال از متخصصین به صورت ناشناس فراهم شده است.

دانلود PDF مقاله

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *