مقالات کارآفرینی

منتور کیست و چرا باید منتور داشته باشیم؟

چگونه منتور مناسبی را برای خود برگزینیم و روابطمان را با وی سازماندهی کنیم.

لیمو HR

شاید خیلی از ما با کلمه منتور آشنایی نداشته باشیم. اگر بخواهیم به این واژه در لغت نگاهی بیندازیم به ریشه‌ی یونانی آن که برای اولین بار در افسانه‌های ادیسه هومر آمده است پی می‌بریم و به شخصی گفته می‌شد که به طرف مقابل خود تجربه‌ها و آموخته‌هایش را انتقال می‌دهد.

منتور کیست؟

در واقع منتور به افرادی گفته می‌شود که در یک زمینه خاص تجربه و تسلط دارد و می‌تواند دیگران را در یادگیری یاری نماید. منتور یک رابطه دوستانه با افراد جوان‌تر تحت سرپرستی خود برقرار می‌کند . مسئولیت منتور نشان دادن راه‌حل نیست بلکه راه رسیدن به راه‌حل است. از جمله خصوصیات منتور می‌توان به سابقه کار زیاد در زمینه مربوطه و دانش به روز وی اشاره کرد.

همه‌­ی ما می­‌دانیم که داشتن یک شبکه‌­ی حمایتی خوب و متشکل از انسان‌­های باهوش در اطرافمان، ما را قوی­تر کرده و کمکمان می‌کند تا تصمیمات درستی بگیریم از سوی دیگر باعث می‌­شود مسایل را از زوایای متفاوتی ببینیم و ما را به سلامت از دل زمان‌­های تاریک و اجتناب­‌ناپذیر کارفرما بودن عبور می‌­دهد. رؤسا اغلب تمایلی به صحبت کردن در مورد منتور خود ندارند؛ اما می‌­توان تقریباً ضمانت داد که هر مدیر شناخته‌­شده‌­ی موفقی دارای فهرستی از اشخاص است که به آن‌ها اعتماد داشته و بر آن‌ها تکیه می‌کند. وقتی مدیران حاضر می‌­شوند در مورد مربیان خود صحبت کنند، لحنشان اغلب آکنده از تحسین، شور و عشق است.

یک منتور خوب تبدیل به آینه‌­ی شما خواهد شد. کسی که می‌­توانید با او بی‌­دفاع شوید، کسی که بالا نگهتان می‌­دارد، تشویقتان می‌کند، وقتی کار احمقانه­‌ای انجام دهید به شما تذکر می‌­دهد، و کلاً شما را انسان بهتری می­‌کند. و اغلب یک عمر با هم دوست خواهید بود.

جالب است بدانید که بسیاری از مدیران جوان منتور ندارند. این ربطی به کمبود منتور ندارد، یا بی‌­میلی منتورها نسبت به کار با افرادی که هنوز در دنیای کسب­‌وکار و کارآفرینی پوستشان کنده نشده است. بلکه به این خاطر است که کارفرمایان جوان خودشان درخواست منتور نمی‌­کنند. اغلب یا فکر می­‌کنند جواب را می­‌دانند، یا نمی­‌خواهند ضعیف و آسیب‌­پذیر به نظر برسند (تصور غلط از رهبری)، یا جرأت درخواست کردن را ندارند. از این نوع مدیرها نباشید. شما مدیون ایده‌­ها، کارمندان و مشتریانتان هستید.

چگونه منتور مناسبی را برای خود برگزینیم

چگونه منتور مناسب را انتخاب کنیم؟

اول یک فهرست بسازید، در واقع چند فهرست بسازید. فهرستی از تمام حوزه‌­هایی تهیه کنید که احساس می­‌کنید نیاز است در آن‌ها تبدیل به یک مدیر بهتر، تاجر بهتر، یا صرفاً انسان بهتری شوید. فهرست دیگری از کسانی که تحسینشان می­‌کنید و مشتاقید منتور شما شوند، تهیه کنید.

منتور می­‌تواند بسیار آرمانی باشد (مانند ریچارد برَنسون) یا کسی که یک دوچرخه‌­فروشی محلی را اداره می‌­کند. درنهایت فهرستی حاوی سؤالات اولیه‌­ای بسازید که می‌خواهید با مربی خود در میان بگذارید.

فهرست‌­هایتان را کنار هم بگذارید و ببینید چه کسی در شبکه­‌ی گسترده‌­ی روابط شما می­‌تواند مناسب باشد یا شخص احتمالاً مناسبی را بشناسد. سپس سؤال کنید. ایمیل بفرستید. زنگ بزنید. وقتی منتور یا منتورهای خود را شناسایی کردید و قرار اولین ملاقات را با آن‌ها گذاشتید، از آمادگی خود اطمینان پیدا کنید.

بدانید که از این رابطه چه می­‌خواهید و در عوض حاضرید چه چیزی بدهید (مثلاً می‌­توانید نسبت به شکاف‌­های موجود در یک استارتاپ به مدیر اجرایی خبره­‌ی آن، رویکردی تازه ارائه کنید) و دوست دارید رابطه­‌ی شما چه ساختاری داشته باشد (مثلاً یک جلسه در ماه هنگام صرف قهوه که در آن با فهرستی از مسائلی که می­‌خواهید حل کنید حاضر می‌­شوید). با مربی خود به اجماع برسید، در مورد ساختار رابطه روشن و واضح برخورد کرده و بر سر آن به توافق برسید.‌

حالا مهم­ترین بخش توصیه‌­ی ما این است که «انجام شدن این کار به خود شما بستگی دارد». بارها و بارها دیده‌­ام که روابط مربی-شاگردی به جایی نرسیده‌­اند؛ چرا که شاگرد از پیگیری آموزش، ارائه‌­ی بازخورد و تنظیم جلسات سر باز زده است.

دانلود PDF مقاله

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۲ Average: ۵]
منبع
unreasonable
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *