اخبار استارتاپی

با کسب و کارهای متخلف برخورد می‌شود

سردار حسین رحیمی رئیس پلیس پایتخت گفت: اگر طبق قانون، شهرداری می‌تواند به‌جایی کمک کند، استارتاپ‌ها باید در اولویت قرار گیرند.

لیمو HR

این روزها کسب و کارهای نوین توانسته‌ اند جای خود را به‌خوبی در میان مردم باز کنند، اما قانون‌گریزی کسب و کارهای متخلف و برخی اخبار که درباره‌ی استخدام‌های نامتعارف است، این اعتماد مردمی را از بین می‌برد.

 یکی از دلایل رشد استارتاپ‌ها، استفاده‌ی درست از ظرفیت بازار، صرفه‌جویی در زمان و هزینه و اعتمادسازی بوده است. همین موضوع باعث شد تا بسیاری از دستگاه‌های مسئول و نظارتی نیز در حمایت از استارتاپ‌ها فعال شوند.

کسب و کار جدید اگرچه در ابتدا با کسب و کارهای سنتی دچار چالش‌هایی بودند، به دلیل ظرفیت بالای اشتغال و آسان‌سازی امور که دستاوردهای چندگانه‌ای داشت، توانستند علاوه بر همراهی مردم، نظر مساعد مسئولان را هم جلب کنند.

اگر نگاهی به مشکلات و چالش‌های کلان‌شهرها در دنیا بیندازیم، بسیاری از آن‌ها مشترک هستند؛ کارتن‌خوابی، حاشیه‌نشینی، بیکاری، آلودگی هوا، ترافیک و… اما برخی از کلان‌شهرها توانسته‌ اند با بهره‌گیری از گروه‌های مردم‌نهاد یا کسب و کار نوین میزان این چالش‌ها را به حداقل برسانند و به‌جای نگاهی منفعلانه در برابر آن‌ها به مقابله‌ی اساسی و هوشمندانه با چالش‌ها و آسیب‌ها بپردازند.

امروزه واژه‌ی استارتاپ برای همه مفهومی آشناست. مردم کلان‌شهرها بارها و بارها این واژه را شنیده‌ اند و این شرکت‌های نوین جای خود را در کلان‌شهری چون تهران باز کرده‌ اند.

گامی برای حرکت در مسیر شهر سالم

عضو کمیسیون سلامت، محیط‌ زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با اشاره به حمایت از استارتاپ‌هایی که در زمینه‌ی شهری فعالیت می‌کنند، گفت: اگر طبق قانون، شهرداری می‌تواند به‌جایی کمک کند، استارتاپ‌ها باید در اولویت قرار گیرند. دلیل این امر هم نقش استارتاپ‌ها در کاهش مسائل و چالش‌های کلان‌شهری است که این روزها با آن روبه‌رو هستیم.

او تاکید کرد: وجود پدیده‌ی استارتاپ و کسانی که صاحب ایده و فکر هستند و تلاش می‌کنند برای این‌که ایده‌شان را پیش ببرند مسئله‌ی بسیار مهمی که مورد حمایت شورا نیز است. ما در استارتاپ‌ها با جوانان خلاقی روبه‌رو هستیم که هم درد را می‌شناسند و هم درمان را. نمونه آن شرکت الوپیک است که هم اشتغال‌زایی می‌کند و هم زمینه‌ساز حرکت به سمت شهر سالم شده است.

نگاه ما حمایتی است/ با کسب و کار متخلف برخورد می‌شود

سردار حسین رحیمی رئیس پلیس پایتخت با اشاره به افزایش استارتاپ‌ها و فعالیت آن‌ها در شهر هوشمند گفت: ما نگاهمان به استارتاپ‌ها بسیار مثبت و حمایتی است.

رئیس پلیس پایتخت درعین‌حال تاکید کرد: اما هر اقدامی باید در چارچوب قانون و با نظارت‌های لازم انجام شود و این یک اصل مهم است. ما نگاهمان کنترلی، حمایتی، نظارتی و امنیتی است.

اکنون که استارتاپ‌ها به‌ویژه در حوزه‌ی حمل‌ونقل با اقبال گسترده‌ی مردمی روبه‌رو شدند، اما اخیرا رسانه‌ی ملی درباره‌ی استارتاپی برنامه‌ای روی آنتن برد که یکی از استارتاپ‌ها برای جذب سریع‌تر نیرو، خارج از قوانین اقدام کرده و مدرکی را به‌عنوان ضمانت از فعالان دریافت نکرده است. این استارتاپ تنها به دریافت سفته اکتفا کرده و برای استخدام، هیچ مدرک شناسایی، و سوء پیشینه دریافت نمی‌کند.

در این فیلم فردی که برای استخدام به یکی از ون‌های بی شناسنامه کنار خیابان مراجعه کرده بود، از مسولان استخدام شرایط عضویت در اپلیکیشن را جویا شده بود و دو کارمند این کسب و کار برای این‌که به هر قیمتی فرد را به استخدام شرکت دربیاورند، عنوان کردند که شرکت از یک ماه پیش اعلام کرده برای استخدام نیاز به هیچ مدرک خاصی نیست و فقط فرد با امضای سفته‌ای که هیچ اعتبار قضایی ندارد، می‌تواند مشغول به کار شود.

این‌گونه اقدامات که در کوتاه‌مدت ممکن است باعث جذب نیرو شود، علاوه بر ایجاد بستر برای بی‌اخلاقی، زمین خوردن استارتاپ‌ها و بی‌اعتمادی مردم خواهد شد.

رئیس پلیس پایتخت با اشاره به این موارد گفت: حرکت در چارچوب قانون یک اصل مهم است. ما بسیاری از صاحبان و متفکران این ایده‌ها را دعوت کردیم، بسیاری از آن‌ها به پلیس اماکن عمومی آمدند و رعایت قوانین و ضوابط را پیگیری کردیم. قطعا حمایت ما استارتاپ‌ها تا زمانی ادامه دارد که اقدامات بر مبنای قانون صورت گیرد.

این درحالی است که کسب و کارهای نو علی‌رغم عمر کوتاهی که دارند، از اقبال بسیار چشمگیری در میان مردم برخوردار شده‌ اند و همین اعتماد و استقبال عمومی نظارت صدچندان نهادهای مرتبط را طلب می‌کند.

در این شرایط ورود نهادهای نظارتی و قضایی و هم‌چنین دستگاه‌های مرتبط در راستای فرمایش مقام معظم رهبری برای حمایت از استارتاپ‌های بومی مطالبه‌ای مردمی است تا بتوان از پتانسیل بالای اشتغال‌زایی این استارتاپ‌ها و درآمدزایی آن‌ها بیشترین بهره را برد.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
منبع
مهر
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *