اخبار استارتاپی

استارتاپ های ایرانی نوآوری ندارند و کپی‌کارند!

بهزاد سلطانی رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی از نبود نوآوری و طرح‌های قوی در زمینه‌ی توسعه‌ی فناوری سخن گفت.

لیمو HR

بهزاد سلطانی رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی که نهاد مطبوعش زیرمجموعه‌ی معاونت علمی ریاست جمهوری است، می‌گوید: پرسش اصلی ما از این شرکت‌ها نیز این است که نوآوری شما چیست!؟ این در حالی است که استارتاپها از طریق کپی‌کاری طرح‌های خارجی در زمینه‌ی فناوری جلوتر از شرکت‌ها هستند، اما این نوآوری‌ها در بخش بازار اتفاق می‌افتد.

انتقاد یک مقام دولتی از استارتاپها که خود در زمینه‌ی حمایت از استارتاپها فعالیت دارد، کم سابقه است و در شرایطی عنوان می‌شود که فشار اقتصادی شدید بر کسب و کارهای نوپا باعث نگرانی گسترده در این فضا شده است. طی ماه‌های اخیر خود صندوق نوآوری شکوفایی از سوی برخی استارتاپها مورد انتقاد قرار داشته است.

بهزاد سلطانی که در نشست سالانه‌ی کارگروه «چرخه‌ی نوآوری الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت» صحبت می‌کرد به نوآوری در سه بخش توسعه‌ی محصول، تکنولوژی تولید و بازار پرداخت و با اشاره به این‌که در توسعه‌ی فناوری طرح‌های چندان قوی وجود ندارد، تصریح کرد: علت این موضوع آن است که طرح‌های موجود وصل به دانشگاه‌ها و پژوهش‌های دانشگاهی نیستند.

چند درصد دانش بنیان ها نوآوری دارند؟

سلطانی اظهار کرد: طبق این آمار یک سوم شرکت‌های دانش بنیان در توسعه‌ی محصول، نوآوری داشته و یک چهارم آن‌ها نیز در حوزه‌ی استانداردسازی خدمات دریافت کرده‌ اند.

او سپس به بخش تولید پرداخت و گفت: در بخش پیش از تولید ۱۹۲ شرکت، ۱۳۷ میلیارد تومان و در بخش تولید نیز ۱۷۴ شرکت، ۴۸۰ میلیارد تومان حمایت دریافت کرده‌ اند. این در حالی است که تعداد خط تولید راه‌اندازی شده ۷۴ شرکت بوده و در تجهیز کالای قبل از تولید صنعتی تعداد ۷۰ شرکت مشمول دریافت خدمات شده‌ اند.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی افزود: از میان ۳۶۶ شرکتی که در تکنولوژی تولید مورد حمایت صندوق قرار گرفته‌ اند ،تولید ۱۴۴ شرکت خاتمه یافته و ۲۲۲ شرکت نیز در حال تولید هستند.

بهزاد سلطانی تصریح کرد: در تولید محصول، نوآوری چندان پررنگ نبوده و نوعا خریدار هستیم. هم‌چنین شرکت‌های فنی و مهندسی ما در نصب و راه‌اندازی نیز ضعف‌های زیادی دارند.

او در بخش بازار به استفاده‌ی ۲۵۵ شرکت از صندوق در مرحله‌ی ورود به قرارداد و اخذ ضمانت تا سقف ۳۴ میلیارد تومان و نیز لیزینگ ۴۱۳ محصول به ارزش ۱۳۰ میلیارد تومان خبر داد و تصریح کرد: صادرات این محصولات نزدیک به صفر است.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی در همین زمینه نوآوری شرکت‌های دانش بنیان را در بخش بازار ضعیف توصیف و اضافه کرد:‌ از ۲۶۳۰ طرح در حال اجرا با مبلغ ۲۰۰۰ میلیارد تومان، ۱۱۱۸ طرح خاتمه موفق داشته است.

سلطانی در پایان به تاثیر محیط بیرونی از جمله فضای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در این موارد اشاره و تأکید کرد: هنر سیاست‌گذاران در اکوسیستم نوآوری و فناوری این است که تعارض‌های بین خود را برطرف کرده و توسعه‌ی فضای نوآوری را در فضای کنونی جامعه، که فضایی مایوس است، رقم بزنند.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک نظر

  1. ایشون همچین میگه کپی کاری که انگار مثل کپی کردن یک فایل تو سیستمه! آقای مدیر بفرما اگه شما بلدی همون کپی رو انجام بده! اصلا شما میدونی بازاریابی یعنی چی؟؟ میدونی تبلیغات یعنی چی؟؟ یعنی مثلا چون اوبر قبلا تاکسی آنلاین رو اجرا کرده نباید این ایده خوب که خیلی از مردم الان دارن ازش استفاده میکنن و راضی هم هستن، تو کشور ما اجرا بشه؟! اون کسی که باید نوآوری داشته باشه شما مدیران هستین که بعد از این همه سال از ظهور کسب و کارهای اینترنتی نتونستین یه قانون شفاف واسش بنویسین! بی سوادی غوغا میکنه بینتون! آقای مدیر هر چیزی رو که به گوشت میرسونن رو سریع به زبون نیار! بدبخت شدیم از دست شما!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *