اخبار استارتاپی

آینده‌ی اقتصاد ایران در گرو فعالیت استارتاپ‌ ها

حسام زندحسامی، مدیرکل کسب‌ و کار‌های نوین ریاست جمهوری گفت: حرکت آينده‌ی اقتصاد ايران به فعالیت استارتاپ‌ ها بستگی دارد.

حسام زندحسامی در برنامه‌ی تیتر امشب گفت: استارتاپ هایی که بزرگ می‌شوند، اگر نتوانند سرمایه گذاری کنند، به سمت کسب و کار عادی پیش خواهند رفت و از استارتاپ بودن خارج می شوند. او درباره‌ی کیفیت برگزاری نمایشگاه نیز گفت: نمایشگاه امسال با کیفیت‌تر بود و خوب برگزار شد.

وی در ادامه افزود: عده‌ای معتقدند اگر استارتاپ از منظر اشتغال نگاه شود، درست نیست چون استارتاپ ها خیلی از شغل‌های سنتی را از بین می‌برند، اما این استارتاپ ها ۱۷ تا ۲۷ شغل جدید اینترنتی را ایجاد می‌کنند که مربوط به عصر ارتباطات می‌شود.

امسال ۴۲۰ استارتاپ در الکامپ داشتیم اما در حال حاضر بیش از ۴ هزار استارتاپ در کشور داریم که اگر به تعداد حداقلی یک صنعت ضرب شود، متوجه می‌شویم که چه تعداد افرادی مشغول به کار هستند.

نکته‌ی مهم این است که این‌ها سطح تحصیلات بالایی در دنیا دارند. مسلم این است که آینده‌ی اقتصاد ایران اگر قرار است حرکتی داشته باشد به فعالیت استارتاپ ها بستگی دارد.

ارائه‌ی چالش‌های استارتاپ ها به مجلس

او درباره‌ی رفع نواقص نیز گفت: ما در معاونت علمی اکوسیستم این حوزه را شناسایی کردیم و چالش‌های استارتاپ ها که بسیار است شناسایی و به مجلس ارائه شد. فرهنگ‌سازی در دانشگاه و یا فعالیت یک خانم خانه‌دار و زنجیره‌ی فعالیت مهم است اما باز ممکن است با شکست مواجه شود که تمام نگرانی ما همین است. بسیاری از استارتاپ های ما به سودآوری نرسیده و امنیت در این حوزه مهم است و مردم نیز انتظار دارند این شفافیت در امنیت اتفاق بیفتد.

وقتی درباره‌ی اشتغال زایی در این حوزه صحبت می‌شود نیاز به سرمایه گذاری بالا در این بخش دارد. برای به روز شدن قانون‌ها و به روز شدن فضای کسب و کارهای اینترنتی شورای گفت‌وگو تشکیل شد تا موارد اصلاحی را به مجلس ببرند تا تصویب شود.

او در ادامه گفت: خیلی از استارتاپ ها سود آور هستند اما زمانی‌که به عنوان نهاد مولد سرمایه گذاری می‌کنند در مرحله‌ی کسب درآمد به سوددهی نمی‌رسند بنابراین صندوق‌های خطرپذیر نیاز به حمایت دولت دارند. ما نیاز به نهادی داریم که قانون را تسهیل کند بنابراین با برنامه‌ریزی مناسب می‌توان به نوآوری لازم رسید.

برنامه‌ی مرکز نوآوری در نزدیک به ۷۰ نقطه کشور اتفاق افتاده و در حال شکل گیری است. نهاد قانون گذاری باید نهاد پویایی باشد تا چالش ها را لحظه ای برطرف کند.

برنامه‌ریزی برای اضافه‌ کردن بخش‌های مستقل به نمایشگاه

محمدباقر اثنی‌عشری رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور نیز گفت: خوشبختانه نمایشگاه امسال موفق بود و با استقبال بازدیدکنندگان همراه بود. در شرکت‌های سخت‌افزاری و اینترنتی به دلیل شرایط اقتصادی، کاهش داشتیم اما در برخی نمایشگاه‌ها، ارزیابی‌ها به دلیل دو برابر شدن حجم شرکت‌کنندگان استقبال خوبی داشتیم.

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور گفت: بخش‌های جدید مثل الکام گیمز را داریم که سال پیش جداگانه اما امسال در خود نمایشگاه برگزار می‌شود. در مورد الکام گیمز، نگاه ما به کسب و کار است و مفهوم بازی‌سازی در ایران.

وارد محتوای گیم نمی‌شویم چون وظیفه و کار ما نیست. الکام ترندز موضوع دیگریست که به آن پرداخته‌ ایم. بخشی که به تکنولوژی‌های آینده‌نگر مانند بلاک چین، IoT، هوش مصنوعی و رایانش ابری می‌پردازد. سال پیش هم این بخش را داشتیم و امسال کمی مفصل‌تر خواهد بود اما در نهایت هنوز به آن نقطه‌ای که فکرش را می‌کنیم نرسیده است.

از حالا مشغول برنامه‌ریزی برای سال بعد هستیم تا ترندز به یکی از رویدادهای اصلی نمایشگاه تبدیل شود. در دولت هوشمند هم امسال با توجه به فرایندهای موجود، دولتی‌ها حضور مفصلی داشته‌ اند. از سوی دیگر الکام تاکز اولین بار اضافه شده است.

او افزود: شعار امسال الکامپ پیش به سوی اقتصاد دیجیتال با توان ایرانی بود. استارتاپ ها یا کسب و کارهای مبتنی بر اینترنت یک تحول هستند. استارتاپ ها چهار ویژگی دارند: استارتاپ ها‌ ثروت‌آفرین و اشتغال‌زا هستند، شفافیت به همراه دارند و برای مردم رفاه می‌آورند. ما آمار کاملی درباره‌ی کسب و کارهای اینترنتی نداریم اما بر اساس گزارش‌هایی که ارائه شده به ازای هر شغلی که حذف می‌شود دو و نیم شغل ایجاد می‌شود.

او در ادامه افزود: با افزایش پهنای باند اینترنت کسب و کارهای اینترنتی افزایش یافت و این کسب و کارها تنها در بخش خصوصی ایجاد شد. ما باید بتوانیم ۱۷۰۰خدمت دولتی را در بستر اینترنتی داشته باشیم. مساله مالیات و بیمه در این بخش از فعالیت‌ها برای استارتاپ ها هنوز مشخص نیست. برخی قانون‌ها با کسب و کارهای به روز اینترنتی هماهنگی ندارد. پیش‌نویس قانونی درباره‌ی کسب و کارهای نوپا تهیه شده که موضوع بیمه و مالیات را نیز دربر می گیرد، این پیش نویس به مجلس ارائه شده و منتظر تصویب هستیم.

اثنی عشری افزود: آی‌ سی‌ تی نهاد فرابخشی است که بانک مرکزی، وزارت بهداشت و وزارت فرهنگ باید نظر بدهند که در نهایت باید مجوز لازم از قوه‌ی قضائیه گرفته شود پس اگر ما بتوانیم امنیت خاطر لازم را به سرمایه گذران بدهیم و به این نتیجه برسیم که اقتصاد دیجیتال می‌تواند به ما در همه‌ی زمینه‌ها کمک کند، کسب و کارها نتیجه‌بخش خواهد بود.

او افزود: بعد از الکامپ سعی در جذب کسب و کارهای نوپا در مسائل بیمه و مالیات داریم، از این کسب و کارها حمایت کنیم تا ایده آن‌ها به یک کسب و کار عادی تبدیل شود.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *