اخبار استارتاپی

جزئیات بسته جدید ارزی دولت اعلام شد

اثرات بسته جدید ارزی دولت بر نرخ ارز چه خواهد بود ؟

بعد از خروج آمریکا از برجام ترامپ اعلام کرد که تحریم های آمریکا در دو بازه زمانی نود روزه و صد و هشتاد روزه علیه ایران اعمال خواهند شد . که طبق تقویم قسمت اول این تحریم ها از فردا ۱۵ام مرداد ماه اعمال خواهد شد. برای مقابله با هر گونه اثرات ناشی از تحریم ها دولت اقدام به تعریف بسته جدید ارزی کرده است که امشب به صورت زنده از ساعت ۲۲:۴۵ دقیقه جزئیات دقیق این بسته توسط سخنگو دولت اعمال شدند.

آنگونه که از برخی از مدیران بانک مرکزی خبر می رسد، قرار است که عرضه ارز پتروشیمی‌ها به عنوان یکی از بزرگترین توزیع کنندگان ارز حاصل از صادرات غیرنفتی ، با موافقت و بخشنامه رسمی دولت، در بازار ثانویه عرضه شود و دیگر الزامی به فروش آن به نرخ دولتی یا همان نرخ موسوم به ۴٢٠٠ تومانی برای آنها وجود نداشته باشد که در این صورت با توجه به اضافه شدن حجم عرضه و جوابگو بودن بخش قابل اهمیتی از تقاضا شاهد کاهش قیمت دلار خواهیم بود ، همچنین در این صورت میتوان به آینده بورسی سهم صادراتی امیدوار بود ، چنانچه در روز اخیر شاهد رشد بی سابقه بورس مخصوصا در گروه پتروشیمی بودیم.

در این شرایط سرکشی به بازار غیر رسمی ارز و بررسی جریان بازار از میدان فردوسی تا چهارراه استانبول از آرام شدن این بازار خبر می‌دهد به طوری که به گفته دلالان، امروز با وجود این‌که قیمت‌ها کاهشی بود، اما معاملات به حداقل رسیده است. به گفته دلالان بازار، از سوی دیگر خریدار چندانی هم در این بازار وجود ندارد و به‌گونه‌ای همه در انتظار مشخص شدن وضعیت مانده‌اند.

اثرات بسته جدید ارزی دولت بر نرخ ارز چه خواهد بود ؟

دلار بازار ثانویه چیست؟

بهتر است در ابتدا بدانیم بازار ثانویه چیست و چه تاثیری بر اقتصاد کشور خواهد داشت ؟ دولت در فروردین ماه سال جاری و پس از نوسانات شدید نرخ ارز اقدام به تک نرخی کردن دلار نمود و اعلام کرد که از تاریخ ۲۱ فروردین ماه نرخ دلار ۴۲۰۰ می‌باشد. همچنین دولت برای آنکه از ورود نوسانات بازار ارز به بازار کالا و خدمات ممانعت کند، سامانه‌ای به نام نیما را راه‌اندازی نمود و قرار بود که دلار‌های حاصل از صادرات صادرکنندگان به قیمت ۴۲۰۰ تومان به این سامانه واریز شود و همچنین واردکنندگان نیز دلار مورد نیاز خود جهت واردات کالا را از همین سامانه و به قیمت ۴۲۰۰ تومان تامین نمایند . که این امر باعث شد دریافت کنندگان ارز با توجه به شکاف قیمتی زیاد مابین سامانه امید و قیمت بازار اقدام به تقاضای بیش از اندازه ی ارز نمایند که این امر خود موجب افزایش سرمام آور قیمت دلار شد.

اگر تصمیم ارزی جدید در دولت مصوب شود، پتروشیمی‌ها باید یکی از این دو راه را انتخاب کنند: یا خوراک ارزان بگیرند و دلارشان را ۴٢٠٠بدهند یا خوراک با نرخ فوب بگیرند و دلار را در بازار ثانویه بفروشند. از سوی دیگر قرار است تغییراتی در نحوه ارایه ارز مسافرتی هم ایجاد شود به این معنا که تا سقف مشخصی ممکن است به هر فرد آن هم برای یک بار در سال، ارز با نرخ دولتی داده شود و مابقی تا سقف تعیین شده، از بازار ثانویه تامین گردد. همچنین در تصمیم جدید ارزی دولت، صرافی‌ها نیز مشغول به کار خواهند شد و به زودی کرکره مغازه‌های آنها رسما بالا خواهد رفت؛ ضمن اینکه بساط صرافی ‌های غیرمجاز نیز قرار است برچیده شود.

مفاد اصلی بسته ی ارزی جدید دولت

رئیس بانک مرکزی درباره بازگشت صرافی ها به چرخه ارزی کشور توضیح داد : یکی از مشکلات دوره نخست، اعمال سیاست های جدید ارزی ، قاچاق اعلام کردن خرید و فروش ارز در صرافی ها بود که مشکل ساز شد اما با مصوبه جدید دولت، صرافی ها بار دیگر می توانند در فرآیند فروش ارز به مسافران و دیگر خدمات ارزی همچون درمان فعالیت کنند.

همچنین کلیه صرافی‌های مجاز می‌توانند در چارچوب انجام معاملات خرد نسبت به خرید ارز به صورت اسکناس با رعایت مقررات ارزی، به ویژه مقررات مبارزه با پولشویی اقدام نمایند. فروش ارز توسط صرافی‌های مجاز صرفاً بابت مصارف خدماتی و مسافرتی مطابق مقررات ارزی بانک مرکزی با ثبت مدارک و مستندات لازم امکان پذیر خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *