اخبار استارتاپی

برگزاری رویداد شناسایی و توانمندسازی کسب‌ و کارهای فضاپایه

رویداد استارتاپی در حوزه‌ی فضایی به‌منظور توسعه کسب‌ و کارهای فضاپایه و ترویج استفاده از خدمات و محصولات فضایی در زندگی روزمره برگزار می‌شود.

دکتر شبنم یزدانی، دستیار رئیس سازمان فضایی ایران در توسعه کسب‌ و کارهای فضاپایه ضمن تاکید بر اهمیت ایجاد و توسعه کسب‌ و کارهای نوین در حوزه‌ی فضایی کشور گفت: سازمان فضایی ایران قصد دارد به‌منظور توسعه کسب‌ و کارهای فضاپایه و ترویج استفاده از خدمات و محصولات فضایی در زندگی روزمره، رویداد استارتاپی در حوزه‌ی فضایی برگزار کند.

او ادامه داد: زیرساخت‌های ماهواره‌ای سال‌هاست که در جهت بهبود کیفیت زندگی بشر مورداستفاده قرار می‌گیرند و ماهواره‌های ناوبری امروزه به یکی از ارکان اساسی مسیریابی تبدیل شده‌ اند، ماهواره‌های مخابراتی شالوده‌ی بسیاری از ارتباطات صوتی و تصویری را تشکیل می‌دهند و با بهره‌برداری از ظرفیت ماهواره‌های سنجش‌ از دور و پردازش‌های مختلف تصاویر دریافتی از این ماهواره‌ها، ارزش‌افزوده‌ی بالایی خلق می‌شود.

یزدانی ظرفیت موجود در کشور را در این زمینه مناسب ارزیابی کرد و گفت: داده‌های ماهواره‌ای و هم‌چنین فناوری فضایی موجود در کشور، این قابلیت را دارند تا توسط نوآوران و متخصصان مورد استفاده قرارگرفته و به یک کسب‌ و کار با انواع مشتریان دولتی، خصوصی و عمومی تبدیل شوند؛ درنتیجه سازمان فضایی ایران در راستای تحقق سیاست‌های دولت برای توسعه‌ی کسب‌ و کارها و اشتغال زایی تصمیم به برگزاری رویداد شناسایی و توانمندسازی کسب‌ و کارهای فضاپایه گرفته است.

او در ادامه افزود: راه‌اندازی برنامه‌ی تعامل با استارتاپ‌ ها زیر نظر سازمان فضایی ایران علاوه بر ایجاد تحرک و امید در بین دانشجویان و فارغ‌التحصیلان این رشته و ایجاد فرصت‌های کارآفرینی و اشتغال در بخش خصوصی این حوزه، به تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و اقتصاد دانش‌ بنیان نیز کمک شایانی خواهد نمود و خروجی این تعامل، می‌تواند به تاسیس استارتاپ‌ ها و شرکت‌های دانش‌ بنیان نوپا با قابلیت رشد سریع و جذب سرمایه در حوزه‌ی فضایی و درآمدزایی مناسب برای همکاری با سازمان‌های بزرگ و حتی بین‌المللی منجر شود.

برگزاری اولین رویداد سازمان فضایی ایران

دکتر یزدانی خاطرنشان کرد: اولین رویداد سازمان فضایی ایران در ۲۱ شهریورماه ۱۳۹۷ برگزار خواهد شد و در این رویداد سلسله مطالبی از کاربردهای فضایی و ارزش‌های افزوده‌ی آن در حوزه‌های مختلف مانند کشاورزی، محیط‌ زیست، مدیریت بحران، حمل‌ونقل شهری و ریلی، خدمات شهری، نفت و گاز، هواشناسی و … ارائه می‌شود.

او ادامه داد: ایده‌های بسیار متنوعی برای شروع یک استارتاپ در قالب هر یک از این حوزه‌ها با استفاده از داده‌های ماهواره‌ای وجود دارد که در روز رویداد در اختیار شرکت‌کنندگان و علاقه‌مندان قرار می‌گیرد، در عین‌حال در حال هماهنگی ظرفیت‌های موجود در کشور برای توسعه‌ی یک استارتاپ برای خدمت‌رسانی به قشر کارآفرین حاضر در این رویداد هستیم. به‌واسطه‌ی این رویداد سیاست‌های مشتریان دولتی و سازمان‌های حمایت‌ کننده از کسب‌ و کارهای نوپا به همراه نیازها و سرفصل‌های قابل سرمایه‌گذاری در اختیار عموم قرار خواهد گرفت.

مشاور رئیس سازمان فضایی ایران به دیگر رویدادهای آینده در حوزه‌ی فضایی اشاره کرد و گفت: رویداد بعدی در تاریخ ۱۵ تا ۱۸ مهرماه و هم‌زمان با هفته‌ی جهانی فضا برگزار می‌شود و در این رویداد تیم‌ها و ایده‌هایی که از قبل در سلسله رویدادهای سازمان فضایی ایران ثبت‌نام کرده‌ اند، در یک رقابت استارتاپی توانمندی خود در تجاری‌سازی و رقابت در دنیای کسب‌ و کار را محک خواهند زد که امید است حداقل ۱۰ ایده یا استارتاپ، موفق به حضور در این مسابقه شوند که در پایان این مسابقه‌ی استارتاپی، تیم‌های برتر فرصت ارائه‌ی ایده‌ها و محصولات خود به سرمایه‌گذاران و مشتریان بالقوه و بالفعل را خواهند داشت.

او در پایان اظهار امیدواری کرد به‌واسطه‌ی سلسله رویدادهای ترویجی و فرهنگ‌سازی، هیجان استفاده از خدمات و فناوری فضایی در سطح جامعه ایجاد شود و افزود: این مهم بدون همکاری و مهم‌تر از آن هم‌دلی بدنه‌ی اصلی تشکیل‌دهنده‌ی جامعه‌ی فضایی کشور امکان‌پذیر نخواهد بود. محبوب کردن فضا و بهره‌برداری اقتصادی از آن، تلاش تک‌تک مخاطبین این رویداد از برگزارکنندگان گرفته تا شرکت‌کنندگان را می‌طلبد.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
منبع
سازمان فضایی ایران
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *