اخبار استارتاپی

راه اندازی سرویس دوچرخه اشتراکی با اپلیکیشن در تهران

سرویس اپلیکیشن دوچرخه اشتراکی هوشمند بی‌ دود توسط شرکت پاک چرخ ایرانیان در راستای کاهش آلودگی هوا راه‌اندازی شد.

روز جمعه ۲۶ مرداد عکس‌های صدها دوچرخه سوار در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که با نخستین دوچرخه اشتراکی هوشمند در تهران سفر می‌کردند. حرکت جدیدی که با حمایت شهرداری تهران و به کمک یک شرکت خصوصی کلید زده شده و قرار است به زودی در تهران و بعد در برخی شهرهای دیگر به راه بیفتد.

محسن عارفی مدیر روابط عمومی شرکت پاک چرخ ایرانیان که این دوچرخه‌ها را با برند BDOOD « بی دود» عرضه کرده، می‌گوید که در مرحله‌ی اول که احتمالا از اواخر شهریور و اول مهرماه آغاز می‌شود، حدود ۵ هزار دوچرخه در برخی مسیرهای تهران قرار خواهد گرفت و بر اساس مطالعه‌ای که توسط این شرکت انجام گرفته ظرفیت استفاده از ۲۵۰ هزار دوچرخه به این شکل در تهران وجود دارد.

مهم‌ترین مزیت دوچرخه اشتراکی هوشمند نسبت به دوچرخه‌ اشتراکی عادی ( که سال‌هاست کیوسک‌ها و دوچرخه‌های بلا استفاده آن را در سطح شهر تهران می‌بینیم )‌ در این است که شما می‌‌توانید این دوچرخه را از هر نقطه‌ی شهر که مشاهده می‌کنید، بردارید و سپس در هر نقطه که مایل بودید، رها کنید. در نسل‌های اولیه‌ی سیستم دوچرخه اشتراکی شما باید دوچرخه را به محلی که آن را گرفته بودید، برمی‌گرداندید اما در این سیستم هوشمند شما محل نزدیک‌ترین دوچرخه را به کمک اپلیکیشن روی نقشه پیدا می‌کنید و سپس در هنگام رسیدن به آن  قفل دوچرخه به کمک اپلیکیشن برای شما باز می‌شود و پس از رسیدن به مقصدتان آن را در نقطه‌ای قرار می‌دهید و قفل می‌کنید تا نفر بعدی از آن استفاده کند.

وضع قوانین برای جلوگیری از بی‌نظمی هنگام رها کردن دوچرخه

آزادی عمل مردم در رها کردن دوچرخه‌ها در هر نقطه ممکن است به بی نظمی شهر دامن بزند این چیزی است که متولیان این سیستم به آن فکر کرده‌ اند. به گفته‌ی عارفی ثبت‌نام در این سیستم نیاز به پذیرش ۱۴ صفحه قوانین مربوط به خود را دارد. دوچرخه‌سوار موظف به پذیرش این قوانین است مثلا حرکت در اتوبان‌ها و تونل‌های شهری ممنوع است و یا گذاشتن دوچرخه جلوی در پارکینگ منازل یا روی پل‌ها ممنوع است و با توجه به این‌که هر دوچرخه پلاک دارد، قابلیت ردیابی این که چه کسی آخرین بار از آن استفاده کرده، وجود دارد و کاربران خطاکار جریمه می‌شوند. سیستم امتیاز‌بندی در این شبکه کمک می‌کند که کاربران منظم‌تر مورد تشویق و حمایت قرار گیرند؛ مثلا کاربران این امکان را دارند که دوچرخه را در هر نقطه رها کنند، اما اگر مثلا آن را به نزدیک‌ترین ایستگاه دوچرخه ببرند امتیازی تشویقی به آن‌ها تعلق می‌گیرد.

اپلیکشن بی دود که فعلا در مرحله‌ی بتا قرار دارد و قرار است هم برای iOS و هم اندروید عرضه شود، این امکان را دارد که میزان مسافت طی شده‌ی هر روز کاربر، میزان کالری سوزانده شده، مدت زمان و میزان کربن کم‌تر تولید شده را محاسبه کند. کاربر از طریق این اپلیکیشن می‌تواند مانند اسنپ و تپسی کیف پول خود را شارژ کند و از طریق آن سفرهایش را پرداخت کند. این اپلیکیشن به زودی روی فروشگاه‌های اپلیکیشن قرار می‌گیرد و هم اکنون از سایت خود شرکت قابلیت دریافت مستقیم دارد.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *