اخبار استارتاپی

رشد استارتاپ ها در کشور نامتوازن است

مدیر کل دفتر نوآوری و حمایت از سرمایه گذاری وزارت ارتباطات اعلام کرد باتوجه به نمونه برداری استانی انجام شده، استارتاپ‌های کشور در حوزه‌های مختلف رشدی نامتوازن داشته‌اند.

حمیدرضا احمدیان مدیر کل دفتر نوآوری و حمایت از سرمایه‌گذاری وزارت ارتباطات گفت: طبق مطالعه و نمونه برداری که از شتاب دهنده های استانی داشته‌ ایم، تحلیل‌ها نشان می‌دهد رشد استارتاپ ها متوازن نیست و البته این مسأله به معنی عدم وجود تقاضا نیست بلکه نشان می‌دهد زیربنای فکری و ساختاری لازم به درستی شکل نگرفته است.

وی یادآور شد: به‌عنوان نمونه مطالعات نشان می‌دهد که فعالیت استارتاپی در حوزه‌ی محیط زیست در کشور نسبت به‌ کل فعالیت‌های استارتاپی، کم‌تر از یک درصد است در حالی که موضوع محیط زیست یک موضوع حیاتی و جدی و جزو اولویت‌های راهبردی کشور است. در نقطه‌ی مقابل در حوزه‌ی فروشگاه‌های الکترونیکی این آمار حدود ۲۳ درصد است. در استارتاپ های حوزه‌ی ورزش حدود یک درصد استارتاپ فعال داریم اما در حوزه‌ی خدمات مثل حمل و نقل، حسابداری، املاک، غذا و موسیقی این آمار بالای ۲۰ درصد است. این نشان می‌دهد که فضای کسب و کار به شکل متوازن رشد نمی‌کند و نیازها درست شناسایی نمی‌شود.

احمدیان در خصوص خطر بروز استارتاپ های ورشکسته در اثر عواملی هم‌چون تأثیر وام‌هایی که طی سال‌های اخیر به آن‌ها اعطا شده نیز ابراز داشت: طی سال‌های اخیر بخش‌ها و نهادهای زیادی به حوزه‌ی استارتاپی علاقه نشان دادند و به نوعی تلاش در کمک به توسعه‌ی زیست بوم استارتاپی داشته‌ اند. اگرچه این علاقه اساساً اشکالی ندارد اما هنگامی که با هیجان و توسعه‌ی بی‌برنامه همراه می‌شود سبب بروز اشکالات متعدد بعدی می‌شود. مدیر کل دفتر نوآوری و حمایت از سرمایه گذاری وزارت ارتباطات افزود: این مشکلات در سایه‌ی بی توجهی به وجود تقاضا، توسعه‌ی تعامل بین بخش و رشد بازار بیشتر خود را نشان می‌دهد بنابراین ما نیازمند بازنگری جدی در مؤلفه‌های مرتبط با حمایت و توسعه‌ی این زیست بوم هستیم.

احمدیان افزود: شما در نظر بگیرید که طی سال‌های اخیر روند توسعه و هماهنگی شتاب دهنده ها، صندوق‌های جسورانه، توسعه پارک‌های فناوری و مواردی از این دست چگونه بوده است. فضای ایجاد شتابدهی و شتاب دهنده مساعد است و این موضوع به جهت فرهنگ‌سازی، ایجاد فضای کسب و کاری جدید یک مزیت محسوب می‌شود، اما در نقطه‌ی مقابل عدم شفاف بودن در مدل‌های کاری و نقش بخش‌های دولتی در همکاری و تقویت اعتماد نقاط ضعف هستند. بنابراین نکته‌ای که می‌خواهم تأکید کنم این است که استارتاپ ها نیازمند حمایت‌های مؤثرتری به غیر از حمایت مالی هستند و اساساً حمایت مالی مستقیم یا دولتی در آغاز راه صحیح نیست و از سوی دیگر ما فراموش کرده‌ ایم که استارتاپ باید در آینده یک شرکت متوسط و سپس یک شرکت بزرگ ملی و بین‌المللی شود.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *