اخبار استارتاپیاخبار فین تک

دستورالعمل تأمین مالی جمعی منتشر شد

دستورالعمل تأمین مالی جمعی از سوی معاونت عملیات و نظارت بازار فرابورس ایران در راستای کمک به تأمین مالی استارتاپ ها و شرکت‌های دانش بنیان از طریق ظرفیت‌های کراودفاندینگ منتشر شد.

بر اساس دستورالعمل تأمین مالی جمعی که روز گذشته از سوی معاونت عملیات و نظارت بازار فرابورس ایران منتشر شد، تأمین منابع مالی مورد نیاز برای راه‌اندازی یا توسعه یک کسب و کار از طریق «عامل» دارای مجوز فعالیت و سکو یا پلت فرمی که توسط وی ایجاد شده است، انجام می‌شود و تامین‌کنندگان منابع مالی، نقش مشارکت‌کنندگان در طرح را بر عهده دارند و در سود و زیان طرح سهیم هستند.

آن‌طور که مدیرعامل فرابورس نیز اخیراً عنوان کرده یکی از اهداف تدوین دستورالعمل تأمین مالی جمعی کمک به تأمین مالی استارتاپ ها و شرکت‌های دانش بنیان از طریق ظرفیت‌های کراودفاندینگ است و بر اساس دستورالعمل آن تمامی شرکت‌ها اعم از استارتاپ ها، شرکت‌های دانش بنیان و غیر دانش بنیان برای هر یک از طرح‌های خود امکان تأمین مالی جمعی دارند.

نکته دیگر در خصوص تأمین مالی جمعی آن است که حوزه‌ی جغرافیایی اجرای طرح‌های مورد نظر در داخل کشور بوده اما جمع‌آوری منابع مالی مورد نیاز این طرح‌ها از تأمین کنندگان خارج از کشور نیز امکان‌پذیر است. از سوی دیگر حداکثر مقدار قابل تأمین از طریق تأمین مالی جمعی برای هر طرح ۲۰ میلیارد ریال در نظر گرفته شده است که این مبلغ سالانه توسط کارگروه ارزیابی، مورد بازنگری قرار می‌گیرد.

برخی دیگر از جزئیات مرتبط با دستورالعمل تأمین مالی جمعی به این ترتیب است که حداکثر مقدار قابل تأمین از طریق هر تأمین‌کننده‌ی شخص حقیقی، حداکثر به میزان ۵ درصد از کل مبلغ هر طرح است و تأمین مالی جمعی برای یک طرح مشخص نمی‌تواند به صورت هم‌زمان توسط چند سکوی مختلف انجام شود.

هم‌چنین طبق ماده ۷ این دستورالعمل مراحل تأمین مالی جمعی به این شرح است که ارزیابی اولیه‌ی متقاضی و طرح باید توسط عامل یا ناظر فنی-مالی صورت گیرد و در مراحل بعدی عقد قرارداد با متقاضی و دریافت مستندات و اطلاعات وی؛ دریافت نماد اختصاصی از فرابورس؛ انتشار فراخوان تأمین در سکو و در نهایت اعلام فراخوان جمع‌آوری وجوه صورت پذیرد.

لازم به ذکر است دستورالعمل تأمین مالی جمعی در ۵ بخش و مشتمل بر ۴۵ ماده تنظیم شده و در آن به مواردی هم‌چون تعاریف و کلیات، رویه‌ی صدور مجوز فعالیت، شرایط و الزامات ارائه‌ی خدمات تأمین مالی جمعی، سایر مقررات و اشاره شده که جزئیات آن از طریق این آدرس قابل مشاهده است.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *