آزمون‌های کارآفرینیچندرسانه ای

آزمون سنجش میزان رضایت شغلی

آیا از شغل خود راضی هستید؟

محیط‌ کار در واقع خانه‌ی دوم افراد است، گروه بسیاری از مردم ساعات زیادی از زندگی خود را در محیط کاری خود می‌گذرانند. بدیهی است که این محیط نیز باید برآورنده‌ی حداقلی از نیازهای روحی و روانی افراد باشد تا آن‌ها بتوانند ضمن کسب درآمد به ارتقای دانش حرفه ای خود بپردازند و صادقانه خدمات شغلی خود را ارائه دهند.

رضایت شغلی، به عوامل متعددی بستگی دارد و حتی نبود یک عامل از مجموع این عوامل می‌تواند از ایجاد رضایت در فرد بکاهد و او را در‌ زمره‌ی افراد ناراضی از شغل خود قرار دهد. درآمد حاصل از شغل، وجهه‌ی اجتماعی، امکان ارتقای شغلی، نوع اعمال مدیریت در محیط کار، عدم تبعیض و میزان آگاهی فرد از شغل خود از مهم‌ترین عوامل ایجاد رضایت شغلی در افراد است.

مطابق با تحقیقی که در سال ۲۰۱۴ در آمریکا صورت گرفته، نارضایتی شغلی بین کارکنان در همه‌ی سنین و با هر درآمدی وجود داشته است. نتایج این تحقیق نشان می‌دهد تنها ۴۷ درصد کارکنان مورد بررسی رضایت شغلی داشتند.

با این وجود شما چطور می‌توانید مانع عدم رضایت شغلی خود شوید؟ اگر شاغلید و از شغلتان راضی نیستید، چه باید بکنید؟

انواع رضایت شغلی

اول از همه باید بدانید که رضایت شغلی، انواع مختلفی دارد. تحقیق صورت گرفته رضایت شغلی کلی را مورد بررسی قرار داده است. این زمانی است که فرد شغل و هر چیزی را که به آن مربوط است را بررسی می کند. رضایت شغلی کلی در واقع ترکیبی از رضایت شغلی درونی و بیرونی است:

  • رضایت شغلی درونی

    زمانی است که فرد نوع شغل و وظایف آن را در نظر می گیرد.

  • رضایت شغلی بیرونی

    زمانی است که فرد شرایط کار مانند حقوق،  همکاران و یا سرپرست را در نظر می‌گیرد.

این دو نوع رضایت شغلی با هم متفاوتند. برای مثال اگر نارضایتی شغلی دارید از خودتان بپرسید دلیل آن به خود کار و وظایف آن ارتباط دارد و یا به شرایط کاری مربوط است. اگر دلیل آن وظایف کاری‌تان باشد، پس نارضایتی شغلی درونی دارید که برای حل آن، نیاز به راه‌حل‌های خاصی دارید که با نارضایتی شغلی بیرونی کاملا متفاوت است. دوم این که باید بدانید که رضایت شغلی تحت تاثیر انتظارات شغلی (آن‌چه مردم از یک شغل انتظار دارند؛ اعم از امنیت شغلی، حقوق، پرستیژ یا استقلال) است. برخی افراد نسبت به دیگران انتظارات بالاتری از شغل‌شان دارند. شما چه انتظاراتی از شغل خود دارید؟ چطور می‌توانید آن‌ها را تقویت کنید؟

آیا تا به حال به این فکر کرده‌ اید که چقدر از شغل خود راضی هستید؟ چه عوامل مثبت و منفی در شغل فعلی شما وجود دارد؟ پاسخ به این آزمون کوتاه اطلاعات جالبی را به شما می‌دهد در این آزمون بیست سوالی میزان رضایت شما از شغل فعلیتان سنجیده می‌شود.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

یک نظر

  1. سلام
    مطلب بسیار مفیدی بود .میخواستم بدونم نظرسنجی فوق بر اساس چه مدلی انجام شده است و نحوه ارزیابی بر چه پارامترهایی مباشد
    با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *