آزمون‌های کارآفرینیچندرسانه ای

آزمون سنجش میزان دقت

آیا شما حین مطالعه یا انجام کار از دقت کافی برخوردارید؟

یکی از ویژگی‌های قرن حاضر، کثرت، پیچیدگی و تنوع روز افزون عوامل و پدیده‌های زندگی است. این امر، به طور مستقیم و غیرمستقیم بر شرایط روانی و میزان دقت انسان اثر می‌گذارد. محرک‌های تأثیرگذار روی ذهن و روان انسان، او را به پاسخ دادن و عکس‌العمل نشان دادن وادار می‌کند. طبیعی است که هر چه محرک‌ها بیش‌تر باشد، میزان پاسخ‌ها و عکس‌العمل‌های بیش‌تری را طلب می‌کند و برای ارائه‌ی پاسخ بیش‌تر و عکس‌العمل نشان دادن، ذهن فرد، به فعالیت بیش‌تری نیازمند است. در نتیجه، انسان مجبور می‌شود قوای ذهنی و فکری خود را به مسائل گوناگون و متنوع‌تر و گسترده‌تری اختصاص دهد و بیش‌تر از گذشته، تلاش ذهنی داشته باشد.

بارها اتفاق افتاده است که دانش‌آموزها به‌دلیل بی‌دقتی (با وجود داشتن اطلاعات بالا) در امتحان‌ها، نمره از دست داده‌ اند. به‌طور قطع، برای شما هم اتفاق افتاده است که بعد از امتحان، دچار افسوس شوید که با وجودی که پاسخ‌ها را می‌دانستید، به دلیل ”بی‌دقتی“ نتوانستید به سؤال‌ها پاسخ صحیح دهید. البته بی‌دقتی انواع متفاوتی دارد: ندیدن قسمت‌هایی از صورت سؤال، اشتباه‌های محاسباتی و … برخی از انواع بی‌دقتی است. یادمان باشد که برای موفقیت در تحصیل، داشتن اطلاعات علمی کافی نیست. استفاده از مهارت‌هایی که بتواند میزان بهره‌وری ما از این اطلاعات را افزایش دهد نیز امری بسیار مهم است. بسیاری از دانش‌آموزان کوشش زیادی می‌کنند، بسیار مطالعه می‌کنند اما به دلیل عدم توانایی در تمرکز حواس، هنگام مطالعه نمی‌توانند به نتیجه‌ی دلخواه دست یابند.

تمرکز در اصطلاح یعنی حفظ و نگهداری توجه و تمرکز حواس، روی موضوعی معین. بدون تمرکز حواس، یادگیری مثمر ثمر نخواهد بود. همه‌ی افراد توانایی تمرکز دارند و تمرکز، نسبی است یعنی کسی نمی‌تواند ادعا کند کاملا حواس پرت است و یا همیشه تمرکز حواس دارد. تمرکز گاهی ساده است و گاهی مشکل. تمرکز در موضوع‌هایی که نیاز به تفکر و تجزیه و تحلیل دارند مشکل و تمرکز در موضوع هایی که جنبۀ تفریحی و سرگرمی دارند، بسیار آسان است.

تمرکز حواس یعنی عوامل حواس‌پرتی را به حداقل رساندن. تمرکز هر شخص به نسبت کاهش عوامل حواس‌پرتی او افزایش می‌یابد و بنا به تغییرات موقعیت ذهنی و محیطی او تغییر می‌کند. بیش‌تر افراد گمان می‌کنند که تمرکز یک امر ذاتی و تغییر آن ناممکن است، در حالی که تمرکز یک امر اکتسابی است و باید هر روز پرورش و جهت داده شود و هر کس با هوش عادی خود می‌تواند به آن دست یابد. پس برقراری تمرکز حواس به میزان کاهش عوامل حواس‌پرتی بستگی دارد. یعنی هر چه عوامل مزاحم و مخل تمرکز بیش‌تر باشند، توانایی حفظ تمرکز حواس کم‌تر است و بر عکس. لذا حواس‌پرتی یعنی خارج شدن از روند مطالعه یا جریان کاری و فرو رفتن در افکار و تخیلات و یا انجام کار دیگر.

معمولا جزئیات زیادی در اطراف ما هستند و خیلی از آدم‌ها توجه چندانی ندارند! این آزمون نشان می‌دهد شما چقدر به جزئیات توجه می‌کنید و سعی می‌کند تمرین‌های خوبی را به شما معرفی کند!

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۱ Average: ۳]
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *