اخبار استارتاپیاخبار سرمایه گذاری خطرپذیر

سرمایه ۵۰ میلیونی برای ایجاد شغل پایدار دانش بنیان

ایجاد شغل پایدار در صنایع ۶ برابر سرمایه ایجاد شغل پایدار دانش بنیان نیاز دارد

منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در نشست روسای دانشگاه‌های سراسر کشور در دانشگاه علم و صنعت بیان کرد: هر چند که در مقاطع مختلف زمانی با مسئولان مختلف کشور نشست و جلساتی را داشتیم و به نتایج امیدوارکننده‌ای رسیدیم، اما به طور کلی رضایت نداریم و معتقدیم که کفایت نمی‌کند.

وی ادامه داد: در حوزه دانشگاه‌ها با حداقل انتظارات آماده حداکثر همکاری با توانمندی‌های در بخش‌های مختلف هستیم.

غلامی اظهار داشت: وظیفه داریم که در خدمت مردم و نظام باشیم و آسایش، رفاه، اشتغال، سربلندی و ارتقای جایگاه را رقم زنیم.

وی ادامه داد: در حوزه‌های مختلف آموزش عالی و تحقیقات سه بخش معین را به ویژه در حوزه مدیریت مورد توجه قرار دادیم که در چارچوب ضوابط، قوانین بالادستی و برنامه‌های پیش روی دانشگاه‌ها هستند.

غلامی با اشاره به این سه بخش عنوان کرد: در حوزه پژوهش و فناوری رویکرد نسبتا گسترده‌ای را نسبت به قبل در سطح جامعه پیش بینی کرده ایم از جمله اینکه در بحث آئین نامه ارتقای اعضای هیئت علمی بتوانید برآیند ارتقا را حین اشتغال داشته باشید و در مواردی بتوانید بدون آنکه کل آئین نامه را تغییر دهیم کار را پیش ببریم.

وزیر علوم اظهار داشت: از طرف دیگر همکاری با وزارتخانه‌های مختلف و فعالیت‌های مشترک را با دستگاه‌های ذیربط آغاز کرده ایم به طور مثال برنامه مشترکی با سازمان حفظ محیط زیست داریم که پروژه مهمی است و همکاری با دانشگاه‌ها در این زمینه می‌تواند بسیاری از مشکلات این حوزه را برطرف سازد. هم‌چنان که پروژه‌هایی با وزارت نفت برای استخراج نفت منعقد شده و دنبال می‌شود.

به گفته وی در این قرارداد‌ها تعداد زیادی از دانشگاه‌های شهرستان‌ها نیز حضور دارند که این امر نشان دهنده پتانسیل و توانمندی آن دانشگاه‌ها است.

پشتیبانی از پارک های علم و فناوری

وی با اشاره به برنامه‌ها و پشتیبانی‌ها از پارک‌های علم و فناوری تصریح کرد: امیدواریم با تخصیص کامل بودجه پارک‌ها آن‌ها بتوانند کار‌های خود را بیش از پیش به ثمر برسانند. پارک‌های علم و فناوری را باید به سمت پذیرش شرکت‌ها و پرورش ایده‌های نوآورانه و فناورانه سوق دهیم.

وزیر علوم با بیان اینکه حدود ۴۰۰۰ شرکت دانش بنیان در کشور فعالیت می‌کنند و بعضی از آن‌ها رشد سریع و قابل توجهی را داشتند، گفت: برای ایجاد شغل پایدار در شرکت‌های دانش بنیان به حدود ۵۰ میلیون تومان سرمایه نیاز داریم در صورتی که برای ایجاد شغل پایدار در صنایع ۶ برابر این سرمایه نیاز است.

غلامی با اشاره به حوزه روابط بین‌الملل عنوان کرد: برای ارتقای روابط بین‌المللی و حفظ جایگاه علمی کشورمان بیش از پیش تلاش می‌کنیم.

وی همچنین درباره بحث ساماندهی آموزش عالی کشور گفت: توسعه کمی و نداشتن استاندارد لازم برخی واحد‌های دانشگاهی و مراکز آموزش عالی ایرادی است که همواره به ما گرفته می‌شود از این رو ساماندهی آموزش عالی را در کار‌های خود قرار داده ایم و تاکنون توانسته ایم از تعداد بیش از ۲۸۰۰ واحد آموزشی به ۲۰۰۰ مرکز در شرایط فعلی برسیم.

به گفته وی در راستای طرح ساماندهی آموزش عالی کار‌های اولیه‌ای همچون بازنگری محتوای دروس، سرفصل‌ها و جایگزینی برخی درس‌ها انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: یکی از مشکلات گسترش کمی دانشگاه‌ها و واحد‌های آموزشی این است که بودجه آن‌ها در بخش‌های مختلفی توزیع شده بود که آن‌ها بعضا رشد خاص و کار‌های علمی چندانی را نداشتند ما تصمیم داریم که در آینده دانشگاه‌های مقتدر با واحد‌های وابسته توانمند در سطح کشور داشته باشیم.

وزیر علوم اظهار داشت: تعداد زیادی از دانش‌آموختگان دانشگاهی ما به دلایل مختلفی از جمله رویکرد‌های انتخاب تحصیل موفق به انتخاب شغل مناسب نشده اند از این رو از سال قبل برنامه طرح‌های اشتغال‌پذیری دانش‌آموختگان را در حوزه‌های مختلف آغاز و پی‌گیری می‌کنیم. از جمله برگزاری کار‌های معرفی مشاغل، مهارت‌های مورد نیاز و مباحث کارآفرینی.

غلامی عنوان کرد: با شرایط امروز یکی از زمینه‌های ایجاد امید در جوانان این است که افق آینده شغلی و زندگی آن‌ها را روشن‌تر کنیم و شرایط را برای آن‌ها به گونه‌ای تنظیم نماییم که به خودشان متکی باشند و کار‌های مبتکرانه انجام دهند.

وی تصریح کرد: در دانشگاه‌های سطح کشور محدودیت‌های زیادی از نظر پشتیبانی‌های مالی داشته و داریم، اما مدیریت جدی همکاران ما در آن بخش باعث شده تا علی‌رغم مشکلات در حوزه‌های مختلف به خوبی شرایط را اداره و مدیریت کنیم.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *