آزمون‌های کارآفرینیچندرسانه ای

آزمون سنجش میزان تمرکز

تمرکز عضله اصلی مغز انسان است.

عملکرد مغز انسان شامل مجموعه‌ای از توانایی‌های شناختی مانند حافظه، استدلال، تمرکز، تصور، خلاقیت و شهود است. وقتی یکی از این توانایی‌ها را بهبود می‌بخشید، بقیه نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرند. از میان تمام این توانایی‌ها، قوه تمرکز احتمالا تاثیرگذارترین آن‌هاست، زیرا به یک دلیل مهم، یک سر و گردن بالاتر از بقیه قرار دارد. اما واقعا قوه تمرکز چیست که تا این حد در زندگی انسان موثر است؟

تمرکز، عملکرد اجرایی مغز و ذهن و توانایی اصلی است که کلیه‌ی توانایی‌های ذهنی دیگر را کنترل می‌کند. بهبود تمرکز، بیش‌ترین تاثیر را بر عملکرد ذهنی و قدرت مغز بشر دارد. مغزی با عملکرد اجرایی ضعیف به مثابه شرکتی با مدیر عامل ناکارآمد است. هر قدر قدرت تمرکز فرد بیش‌تر باشد، بیشتر و بهتر می‌تواند شرایط زندگی را کنترل کند. داشتن قوه تمرکز قوی و ضعیف مانند کنترل داشتن بر زندگی و مسلط بودن بر آن است، در مقایسه با کنترل شدن توسط زندگی و در قعر زندگی بودن. یعنی صاحب ذهن و آینده خود باشید یا برده گذشته خود.

با یک مثال ساده می توان توضیح داد که تمرکز، چیست و فرق میان نوع قوی و ضعیف تمرکز چیست؟ تمرکز ضعیف و پراکنده ممکن است گرم و با حرارت به نظر برسد، در صورتی که در حالت قوی، تیز و پر زور است، مانند وقتی که از ذره‌بین برای متمرکز کردن نور خورشید استفاده می‌کنید. نور خورشید پراکنده گرم و آرامش بخش است در حالی که نور متمرکز بسیار قدرتمند می‌شود. درنهایت، مساله فقط این نیست که از ذهن خود چگونه بیش‌ترین بهره را ببرید، بلکه باید به بهترین چیزهایی که زندگی می‌تواند به شما عرضه کند، دست یابید.

قدرت تمرکز شما چقدر است؟

اکنون که دریافتیم تمرکز چیست، باید بدانیم که میزان تمرکزمان چقدر است و برای افزایش آن باید چه راهکاری در پیش گیریم. اغلب مردم نمی‌دانند که تا چه حد در کنترل کردن تمرکزشان ضعیف هستند؛ زیرا قبلا هرگز تجربه تسلط بر ذهن خود را نداشته اند و در واقع مرجعی برای مقایسه ندارند. ذهن بیشتر مردم تحت تاثیر عوامل خارجی و داخلی قرار دارد که کنترلی بر آن ندارند و در نتیجه زندگی آنان نیز تحت تاثیر این عوامل قرار می‌گیرد.

افرادی که قدرت تمرکز پایینی دارند، بی‌دقت بوده و به سختی می‌توانند فکر خود را بر روی یک موضوع واحد نگاه دارند. این افراد به سادگی پس از چند دقیقه از انجام کاری که برایشان جذاب نیست، خسته می‌شوند؛ اما می‌توانند بر روی کارهای مورد علاقه‌ی خود به‌صورت اتوماتیک و بدون تلاش تمرکز کنند، اما تمرکز عمدی و آگاهانه برای سازماندهی و اتمام کارها یا یادگیری چیزهای جدید برایشان دشوار است.

این افراد به سختی می‌توانند پروژه‌ها را در زمان مقرر به اتمام برسانند و معمولا در دقیقه‌ی نود موفق به انجام این کار می‌شوند. آن‌ها بین کارها و چیزهای مختلف سرگردان هستند، انجام کارها را به تعویق می‌اندازند و آن را فراموش می‌کنند. مرتبا تصمیم‌های بد می‌گیرند، بدون تفکر و دوراندیشی دست به اقدام می‌زنند، از وقت سایر مردم استفاده‌ی نادرست می‌کنند و خود نیز دائما دچار نگرانی و استرس می‌شوند.

 دوره‌های آموزشی ویژه‌ای نیز وجود دارند که به تدریس تکنیک‌های حافظه، تندخوانی، خلاقیت، شهود و تمرکز می‌پردازند. به نظر می رسد اساس عملکرد موفق ذهنی، توانایی توجه کردن و تمرکز کردن باشد. یوگی‌های مشرق زمین تاکید زیادی بر آموزش این مهارت به شاگردان خود دارند. بازرگانان و افرادی که در حیطه کسب و کار مشغول به فعالیت هستند، اغلب می‌گویند که توانایی حفظ تمرکز، یکی از کلیدهای موفقیت در دنیای کسب و کار است. ورزشکاران و مربیان ورزشی نیز همواره راجع به اهمیت این موضوع عمیق صحبت می‌کنند.

یکی از نکات مردان یا زنان موفق در طول تاریخ تمرکز آنان بر مسائلی بوده که در اطرافشان در جریان بوده است. اصولا هر آدمی قبول دارد نیاز به تمرکز دارد. حال فکر می‌کنید تمرکزتان کم است یا زیاد؟ نمی‌دانید؟ شروع کنید.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۴ Average: ۴.۵]
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *