اخبار استارتاپی

جزئیات اشتغال زایی برای ۶۴ هزار فارغ‌التحصیل توسط معاونت علمی

معاون توسعه و مدیریت منابع معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از جزئیات اشتغال ۶۴ هزار و ۲۰۰ نفری فارغ‌التحصیلان خبر داد و گفت: قرار است این تعداد تا پایان سال ۹۷ مشغول به کار شوند.

دکتر علیرضا دلیری اظهار کرد: دغدغه معاونت علمی همواره اشتغال فارغ‌التحصیلان بوده که در این راستا بودجه‌ای به این منظور اختصاص داده است.

معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه طبق تفاهم نامه‌ای که با سازمان برنامه و بودجه منعقد کردیم درصدد اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی هستیم، گفت: ۴ برنامه به ۲ برنامه معاونت علمی در قالب این همکاری اضافه شده است.

وی با بیان اینکه تا قبل از این معاونت علمی از بودجه خود برای اشتغال فارغ‌التحصیلان در نظر می گرفت، گفت: اکنون بودجه‌ای برای ۲ برنامه قبلی معاونت و ۴ برنامه‌ای که اضافه شده در راستای اشتغال فارغ التحصیلان در نظر گرفته شده است.

دلیری تاکید کرد: با برنامه‌ای که با سازمان برنامه و بودجه قرار است پیش ببریم ۶۴ هزار شغل مستقیم و ۶۰ هزار شغل غیر مستقیم برای فارغ‌التحصیلان در سال جاری ایجاد می‌شود.

به گفته وی، سازمان برنامه و بودجه از این ۶ برنامه به میزان ۱۸۰۰ میلیارد تومان حمایت مالی می‌کند که ۷۵۰ میلیارد تومان از طریق تسهیلات بانکی و ۸۵۰ میلیارد تومان از طریق سازمان برنامه و بودجه تامین اعتبار خواهد شد.

متوسط هزینه ایجاد هر شغل برای فارغ‌التحصیلان ۳۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان

وی افزود: در این برنامه برای ۶۴ هزار و ۲۰۰ نفر اشتغال مستقیم ایجاد می‌شود که به صورت کلی دو هزار و ۲۰ میلیارد تومان به این برنامه اختصاص می‌یابد؛ بر اساس برآوردها متوسط هزینه هر شغل برای هر نفر برابر با ۳۱۴ میلیون ریال است.

وی در خصوص ۶ برنامه‌ افزایش اشتغال نیروی انسانی تحصیلکرده و متخصص گفت: بخش اول این برنامه به صورت تسهیلات است که در راستای ارتقای مقیاس تولید و اشتغال شرکت‌های دانش بنیان توانمند انجام می‌گیرد.

اشتغال ۲۵ هزار نفری فارغ‌التحصیلان در بخش شرکت های دانش بنیان

دلیری خاطرنشان کرد: هدف اصلی این طرح ارائه تسهیلات توسعه ظرفیت تولید به شرکت‌های دانش‌ بنیان منتخب است تا افزایش اشتغال نیروی انسانی، متخصص و افزایش تولید داخل به صورت هم‌زمان تحقق یابد.

به گفته معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی، این شرکت‌ها بر مبنای معیارهای «دانش صادرات مداوم »، « رتبه بالا از حیث درآمد»، «حمایت سایر دستگاه‌ها از توسعه زمینه فعالیت شرکت» و« میزان اشتغال بالفعل و بالقوه» انتخاب می‌شوند.

وی توضیح داد: متوسط هزینه برای هر نفر در این بخش ۴۸۰ میلیون ریال است که باید ۲۵هزار نفر در این بخش به اشتغال برسند.

بازارسازی تجهیزات ساخت داخل برای اشتغال فارغ التحصیلان

وی در خصوص بخش دوم برنامه اشتغال فارغ التحصیلان که «پلت‌فرم بازارسازی برای تجهیزات ساخت داخل» است گفت: هدف اصلی این طرح حمایت هدفمند از توسعه بازار محصولات ساخت داخل با کیفیت از طریق جهت‌دهی به بودجه دستگاه‌های اجرایی و بدون افزایش بار مالی قابل توجه برای دولت است.

دلیری افزود: بر این اساس ارزیابی شرکت‌ها، سطح‌بندی محصولات بر اساس سطح فناوری و میزان ساخت داخل و در نهایت ارائه‌ی حمایت‌های ویژه بر اساس سطح محصول، مراحل این فرآیند هستند که منجر به حمایت از تولید ملی باکیفیت نیز می‌شود.

به گفته وی، برگزاری نمایشگاه تجهیزات ساخت داخل از جمله برنامه‌هایی بودند که تاکنون برای اشتغال فارغ‌التحصیلان اجرایی می‌شد.

وی با بیان اینکه تاکنون بخش‌های اول و دوم این برنامه توسط معاونت علمی با بودجه خودش اجرایی می‌شد، گفت: متوسط هزینه ایجاد شغل در بخش بازارسازی هزار میلیون ریال است که باید برای هزار نفر اشتغال تا پایان سال جاری شغل ایجاد شود.

توسعه تولید ۶ محصول تحول‌آفرین دانش بنیان

وی در خصوص برنامه سوم ایجاد اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی که «برنامه توسعه تولید ۶ محصول تحول‌آفرین دانش بنیان» است، گفت: هدف اصلی این طرح، برطرف کردن چالش‌های مهم ملی کشور و افزایش سطح رفاه عمومی از طریق به‌کارگیری راه‌حل‌های فناورانه و دستیابی به فناوری‌های روز دنیاست.

دلیری افزود: انتخاب اقلام اولویت ملی بر اساس شاخص‌های مهم مانند «میزان اشتغال زایی»، «توسعه توانمندی‌های فناورانه داخلی»، «ظرفیت شرکت‌های خصوصی و دانش بنیان موجود در کشور»، «توانایی جذب سرمایه‌گذاری»، «حل چالش مهم ملی» و «ماهیت بین بخشی و فرابخشی» مهم هستند و اولیت‌های اشتغال در این بخش‌ها ارزیابی می‌شوند.

معاون توسعه و مدیریت منابع معاونت علمی با بیان اینکه متوسط هزینه برای اشتغال فارغ‌التحصیلان در این بخش  برابر با ۸۳۳ میلیون ریال است، گفت: در این بخش می‌بایست هزار و ۲۰۰ نفر شاغل به کار شوند.

تمرکز بر نوآوری در مدل های کسب و کار

دلیری در خصوص برنامه چهارم اشتغال فارغ‌التحصیلان که مبنی بر توسعه‌ی صنایع خلاق با تمرکز در مدل‌های کسب  و کار و ارتقاء صنایع فرهنگی است، گفت: هدف اصلی این طرح، تکمیل قانون دانش‌ بنیان و حمایت از نوآوری‌های فعال در صنایع خلاق، فرهنگی، نوآوری‌های مدل کسب و کار و نوآوری‌های اجتماعی است.

وی ادامه داد: در این بخش متوسط هزینه ایجاد یک شغل برابر با ۱۲۰ میلیون ریال است و پیش بینی شده که برای ۲۵ هزار نفر در این زمینه اشتغال زایی شود.

اشتغال بر اساس حضور شرکت ها در بخش های بزرگ اقتصادی

معاون توسعه و مدیریت منابع معاونت علمی در خصوص یکی دیگر از برنامه‌های اشتغال زایی برای فارغ‌التحصیلان گفت: حضور شرکت‌های خصوصی و بخش‌های بزرگ اقتصادی در عرصه‌ی نوآوری از دیگر پایه‌های برنامه اشتغال زایی است که با هدف جلب مشارکت بخش بزرگ اقتصادی در توسعه زیست بوم اقتصاد دانش بنیان و حمایت از افزایش سرمایه‌گذاری آن‌ها در توسعه نوآوری و تحقیق و توسعه استارتاپ های فناوری اجرایی می‌شود.

دلیری با بیان اینکه قرار است در این بخش ۲هزار نفر مشغول به کار شوند، گفت: متوسط هزینه ایجاد هر شغل به واسطه حضور شرکت‌های خصوصی در بنگاه‌های اقتصادی برابر با ۱۵۰۰ میلیون ریال است.

به گفته وی، سازوکارهای اصلی برای اجرای این برنامه شامل «ایجاد نهاد مالی تخصصی»، «توسعه راه‌حل‌های مبتنی بر فناوری برای مشکلات شرکت‌های بزرگ»، «توسعه همکاری‌های فناورانه با استارتاپ‌ های فناوری» و « ایجاد و توسعه پهنه‌های جغرافیایی تخصصی» می‌شود.

به‌کارگیری ۱۰ هزار فارغ التحصیل برای برطرف شدن نیاز نیروی انسانی در شرکت‌ها

دلیری درخصوص برنامه ششم مبنی بر «به‌هم‌رسانی عرضه و تقاضای نیروی انسانی تحصیلکرده» گفت: هدف اصلی این طرح افزایش مهارت عملیاتی دانش‌آموختگان دانشگاهی و برطرف شدن نیاز شرکت‌ها به نیروی انسانی متخصص و با کیفیت از طریق شناسایی عرضه و تقاضای نیروی انسانی است.

وی ادامه داد: سازوکارهای حمایتی اصلی این برنامه بر اساس شناسایی نیاز دو سال آتی صنایع بزرگ نیروی انسانی متخصصان، طراحی دوره‌های افزایش مهارت و مشارکت صنایع بزرگ همکار، برگزاری دوره‌های افزایش مهارت از دو سال آخر تحصیل دانشجویان است.

معاون توسعه مدیریت و منابع معاونت علمی ادامه داد: در این بخش از برنامه برای اشتغال زایی فارغ التحصیلان ۱۰ هزار نفر مشغول به کار خواهند شد؛ متوسط هزینه در این بخش برای اشتغال ۲۰ میلیون ریال است.

برنامه افزایش اشتغال نیروهای انسانی تحصیل کرده و متخصص با همکاری مشترک سازمان برنامه و بودجه کشور، معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و صندوق توسعه ملی انجام می گیرد.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
منبع
مهر
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *