آزمون‌های کارآفرینیچندرسانه ای

آزمون سنجش میزان آمادگى رهبرى کسب و کار مستقل

آیا شما برای شروع کسب و کار خودتان آماده اید؟

در بیشتر مواقع، در محیط‌های گوناگون، در مقام مشاور برای کسب و کارهای مختلف حاضر می‌شویم. به دلیل این حضور پاره وقت در شرکت‌ها و سازمان‌ها، با افراد مختلفی برخورد می‌کنیم که تمایل دارند کار فعلی خود را ترک کرده و کسب و کار مستقل را آغاز کنند.

بسیاری از افراد آرزو دارند که شغل ساعت نه صبح تا پنج بعدازظهرشان را رها کنند و کسب وکار مخصوص به خود را داشته باشند؛ اما حتی بیشتر کارآفرینان موفق نیز در ابتدای کار خود مجبور بوده اند که کار روزانه‌شان را نگه دارند و این روند را ادامه دهند تا زمانی که کسب وکار جدیدشان به نقطه‌ای امن برسد. ‌آن‌گاه می‌توانستند شغل پیشین خود را ترک کنند. البته زمان میان این جابه‌جایی سخت و استرس زاست؛ به ویژہ اگر شما از شغل فعلی خود لذت نبرید، اما این اتفاق همیشه هم رخ نمیدهد.

نکته‌ی دیگر آن که داشتن هدف بسیار مهم است، اما برای پیشرفت شما به تنهایی کافی نخواهد بود قرار است که شما از کارمندی ساده به کارفرمای خود تبدیل شوید؛ بنابراین در این مدت باید انگیزه‌ی خود را هم‌چنان حفظ کنید و این نکته از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ زیرا در این دوره، تغییر جهت دادن و دلسرد شدن امری رایج است و در بیشتر موارد پیش می‌آید.

کار مستقل در عین حال استرس‌زا نیز هست. مقاله دیوید بلنچ‌ فلاور در سال ۲۰۰۴ گزارش داد که کارمند مستقل از استرس‌های فراوان حول شغل خود رنج می‌برد که موجب کاهش خواب و ایجاد درگیری در خانواده می‌شود و لذت بردن از اوقات فراغت را سخت می‌کند. به‌رغم همه این اثرات منفی، کارمندان مستقل نسبت به کارمندان مزدی از مشاغل خود راضی‌ترند. بر اساس گزارش پو، «حدودا ۴ تن از هر ۱۰ کارگر مستقل (۳۹ درصد) می‌گویند که از شغل خود «کاملا رضایت دارند»، در مقایسه فقط ۲۸ درصد کارمندان مزدی یا حقوق‌بگیر در این وضعیت قرار دارند». این اطلاعات با مطالعات اخیر همخوانی دارد که نشان می‌دهند در محدوده وسیعی از کشورها، درصد بالاتری از کارمندان مستقل (در مقایسه با کارمندان مزدی) از شغلشان راضی یا خیلی راضی اند.

چرا باید کارمند مستقل که کم‌تر پول درمی‌آورد، ساعات بیشتری کار می‌کند و استرس کاری بیشتری را متحمل می‌شود، روی هم رفته رضایت شغلی بیشتری را نسبت به کارمند مزدی نشان دهد؟ به نظر می‌رسد پاسخ این باشد که مردم برای خودمختاری، انعطاف و فرصت کار کردن در یک سازمان کوچک ارزش قائل می‌شوند. بسیاری از مطالعات نشان می‌دهد که میل به «رئیس خود بودن» یکی از انگیزه‌های اصلی راهبری کار مستقل است. سایرین گزارش می‌دهند که برنامه‌ی انعطاف‌پذیر، انگیزه‌ اساسی کار مستقل است. به علاوه، بنا بر گفته‌ی برونو فری و ماتیاس بنز، بشر علاقه دارد در شرایطی کار کند که بتواند با همه‌ی اعضای سازمان ارتباط متقابل داشته باشد. به طور خلاصه، این پارادوکس در نهایت آن قدرها هم یک پارادوکس نیست. مردم سخت‌تر کار خواهند کرد، کمتر به‌دست می‌آورند و با استرس بیشتری کنار می‌آیند، بنابراین می‌توانند از آزادی، انعطاف‌پذیری و محیط کاری‌ای لذت ببرند که کار مستقل در اختیارشان قرار می‌دهد.

این پرسشنامه، پرسشنامه‌ى آمادگى رهبرى کسب و کار مستقل طراحی شده است. براساس سؤالات مطرح شده در این تست خود ارزیابى، ویژگى‌هاى شخصیتى و رفتارى کارآفرینان به سنجش گذاشته مى‌شود.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۱ Average: ۵]
نمایش بیشتر

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *