اسلایدهای استارتاپیچندرسانه ای

انواع مدل های کسب و کار – پرداخت به ازای استفاده

پرداخت به ازای استفاده؛ دریافت وجه به ازای میزان استفاده‌‌ی مشتریان از محصول یا خدمت است.

“پرداخت به ازای استفاده” دارای سابقه‌ی طولانی به عنوان یک مدل تجاری است که اجاره‌، متناسب با مدت زمان استفاده از یک دارایی قیمت‌گذاری می‌شود و در حوزه‌های دیگر از این الگو از روش‌های الکترونیکی استفاده می‌شود؛ با اختراع تلویزیون دیجیتال، سرویس‌های “پرداخت به ازای تماشا “ابداع شد.

این مدل کسب و کار نیازمند شناسایی دقیق نقاط قوت کلیدی شرکت و تمرکز بر آن‌ها و برون‌سپاری سایر فعالیت‌های شرکت می‌باشد؛ این مسئله در صورت فعالیت در تعداد بیش‌تری از گام‌های زنجیره‌ی ارزش اهمیت بالاتری پیدا می‌کند و نیازمند توانایی مدیریت مناسب شرکای متنوع خود می‌باشد.

مزایای پرداخت به ازای استفاده

  1. انعطاف‌پذیری بالا
  2. شفاف‌سازی هزینه‌ها برای مشتریان
  3. عادلانه بودن

در این مدل دشواری برآورد فروش برای شرکت وجود دارد و نیازمند تعیین میزان حداقل استفاده برای مشتریان است و استفاده‌ی گسترده در بازار رسانه دارد؛ مواردی مثل اینترنت اشیا به رشد این مدل کمک کرده است.

نمونه شرکت‌های این مدل کسب و کار

Goto.com سرویس‌دهنده‌ی خدماتی تبلیغات اینترنتی و مبدع “پرداخت به ازای کلیک” برای اولین بار در سال 1998 می‌باشد؛ “پرداخت به ازای کلیک” به صورتی است که پرداخت مبلغ (به جای پرداخت ثابت) به ازای دفعاتی است که کاربران روی یک تبلیغ خاص کلیک می‌کنند. این مدل یکی از مدل‌های غالب در زمینه‌ی تبلیغات آنلاین درحال حاضر است؛ گوگل از این طریق 90% درآمد تبلیغاتی دریافت می‌کند.

Daimler یک شرکت خودروسازی آلمانی است که طرح اشتراک خودروی خود را با نام Car2Go در سال 2008 آغاز کرد و خودروها را به صورت دقیقه‌ای به مشتریان (برخلاف مدل‌های معمول ساعتی یا روزانه) اجاره می‌داد و از این طریق نیاز به پرداخت یک مبلغ ثابت سالیانه نبود؛ این نوع طرح اشتراک خودرو علاوه بر رضایت مشتریان از انعطاف‌پذیری و توانایی کنترل هزینه‌ها، رشد سریع شرکت را به دنبال داشت.

ally هلدینگ بانکی و خدمات مالی امریکایی است که از سال 2004 به ارائه‌ی بیمه بر اساس رانندگی و تعیین حق بیمه براساس ریسک‌های واقعی بیمه‌گذار پرداخت که این ریسک‌ها براساس عادات رانندگی شخص یا عوامل ریسک مانند مکان و زمان مشخص می‌شود؛ داده‌ها از طریق سیستم GPS به بیمه‌گر ارسال می‌شود.

برچسب ها

مهسا رستمی

دانشجوی دانشگاه تهران، علاقه‌مند به تحولات اکوسیستم کارآفرینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *