اسلایدچندرسانه ای

انواع مدل های کسب و کار – کسب و کار باز

کسب ‏و کار باز بالا بردن تولید ارزش اشتراکی است.

” کسب و کار باز ” با گنجاندن شرکای بیرونی در فرآیند‌های معمولا بسته ایجاد ارزش می‌کند. الگو‌ی کسب و کار باز به عنوان یک مدل مستقل در مقایسه با مدل کسب‏ و کار بسته توسط هنری چسبرو در سال ۲۰۰۶ معرفی شد. در سال ۲۰۰۰ در شرکت Procter & Gamble پیاده‌سازی شد و برای جذب هرچه بیشتر ایده‌ها و دانش محصولات از شرکا با هدف بهبود ظرفیت نوآورانه خود تلاش کرد و در نهایت موفق به اجرای موفقیت آمیز محصول پاک کننده Mr. Clean شد. کسب و کار باز در زمینه تکنولوژی و ایده‌ها، شبکه‌های توزیع، برندها و … پیاده‌سازی شده است.

باز کردن مدل کسب‏ و کار در رشد شرکت، با توجه به افزایش روزافزون ارتباط و هم‌گرایی صنایع گوناگون نقشی کلیدی دارد.

در اجرای مدل کسب و کار باز باید به موارد زیر توجه داشت:

  • شناسایی حوزه‌‏هایی در فرآیند ایجاد ارزش برای مشارکت طرف‏‌های دیگر در آن‌ها
  • انسجام داخلی زنجیره ارزش سازمان اصلی و هماهنگی آن با مدل‏‌های کسب‏ و کار شرکای آینده
  • کسب اطمینان از سودرسانی ارزش‌افزوده‌ی ایجاد شده به کسب ‏و کار اصلی
  • کسب درآمد کافی و ایجاد یک رابطه‌ی برد-برد بین تمامی شرکا

از مزایای کسب و کار باز می‌توان به افزایش کارآمدی، کسب سهمی از بازارهای جدید، کسب مزایای استراتژیک ایمن اشاره کرد. همکاری‌ها در این مدل، شکلی انعطاف‌پذیر و متفاوت نسبت به روابط کلاسیک تجاری دارد و در آن اکوسیستم، حول محصولات و خدمات یک شرکت مرکزی توسعه می‌یابد.

شرکت‌های استفاده کننده از مدل کسب و کار باز

IBM شرکت ارائه کننده‌ی سخت‌افزار، نرم‌افزار و خدمات کامپیوتری است که توسعه سیستم عامل خود در زمان تغییر شرکت از تامین کننده محصول به ارائه دهنده خدمات را متوقف می‌کند و در حال حاضر در توسعه سیستم عامل لینوکس مشارکت فعال دارد و ۸۰ درصد هزینه‌های توسعه‌ی شرکت را کاهش داده است؛ این مدل در اواخر دهه‌ی ۱۹۹۰ به تغییرات شرکت کمک فراوان کرده است.

VALVE شرکت تولید و توزیع کننده بازی‌های رایانه‌ای است که امکان ایجاد تغییرات در بازی «نیمه جان» و هم‌چنین اکوسیستمی از توسعه دهندگان بازی در بازار را ایجاد کرده است؛ تولید بازی محبوب Counter-Strike توسط یکی از همین توسعه دهندگان صورت گرفته است و هم‌چنین استفاده‌ی موفقیت‌آمیز از این مدل در پلت‌فرم استیم تکرار شده است. این شرکت پایگاهی برای توزیع بازی‌های توسعه دهندگان مختلف در جهان در مقابل دریافت سهم ناچیزی از معاملات ایجاد کرده است.

Holcim یک شرکت ارائه کننده مصالح ساختمانی می‌باشد که تلاش برای ایجاد راه‌های جدید همکاری با شرکای بیرونی دارد. این مدل در شعبه کاستاریکا پیاده‌سازی شده و انجمن لاس اولیواس در این کشور ایجاد شده است؛ این شرکت پایگاهی برای یکپارچه سازی نظرات بازیگران مختلف در زمینه‌ی مسکن مانند: شرکت‌های ساخت و ساز، دانشگاه‌ها، مشاوران، محققان اجتماعی و … ایجاد کرده است و به ارائه‌ی استاندارد جدیدی در تهیه‌ی مسکن برای خانواده‌های کم درآمد پرداخته است.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *