اسلایدچندرسانه ای

انواع مدل های کسب و کار – هماهنگ ‏کننده (جهت دهی به زنجیره ارزش)

مدل هماهنگ ‏کننده عبارت است از تمرکز بر شایستگی‌های محوری خود در زنجیره‌ی ارزش و برون‌سپاری سایر فعالیت‌ها

استفاده از کسب و کار ” جهت دهی به زنجیره ارزش ” در دهه‌ی ۱۹۷۰ آغاز شد؛ بخش‌هایی از زنجیره ارزش به علت رشد جهانی شدن و هزینه‌های آن، به کشورهای با هزینه‌‌ی تولید پایین برون‌سپاری شد و کشورهای آسیایی از موج نخست برون‌سپاری منفعت بردند. صنعت پوشاک از این مدل به عنوان یکی از صنایع پیشگام استفاده کرد و در دهه‌ی ۱۹۷۰ در شرکت نایک از این مدل استفاده شد.

این مدل کسب و کار نیازمند شناسایی دقیق نقاط قوت کلیدی شرکت و تمرکز بر آن‌، توانایی مدیریت مناسب شرکای متنوع خود، برون سپاری سایر فعالیت‌های شرکت می‌باشد؛ این مسئله در صورت فعالیت در تعداد بیش‌تری از گام‌های زنجیره‌ی ارزش اهمیتی بالاتر دارد.

 مزایای هماهنگ کننده

  1. کاهش هزینه‌ها
  2. افزایش انعطاف پذیری
  3. بهبود محصولات شرکت به کمک ظرفیت شرکا

این مدل نیازمند صرف زمان زیاد برای هماهنگی فعالیت‌های تولید ارزش منفرد و جبران هزینه‌های بالای تراکنش‌ها به وسیله‌ی برون‌سپاری می‌باشد.

شرکت‌های بهره‌مند از مدل کسب و کار هماهنگ کننده

NIKE تولیدکننده‌ی تجهیزات ورزشی است که در دهه‌ی ۱۹۷۰ به برون‌سپاری تولید محصولات خود به کشورهای با حقوق پایین مانند: اندونزی، چین، تایلند، ویتنام پرداخت. این شرکت بر شایستگی‌های محوری خود در زمینه‌های R&D، طراحی محصول و بازاریابی تمرکز دارد؛ در حال حاضر ۹۸% از محصولات خود را در آسیا تولید می‌کند و توسط این مدل موفق به کسب برتری رقابتی شده است.

airtel یک شرکت ارتباط از راه دور هندی است که از بزرگ‌ترین شرکت‌های جهان در این حوزه به شمار می‌رود. این شرکت بر مزیت‌های محوری خود مانند بازاریابی، فروش و امورمالی تمرکز کرده است و دیگر بخش‌های زنجیره‌ی ارزش خود مانند پشتیبانی IT را به شرکت‌های دیگر واگذار کرده است؛ این شرکت امکان ارائه‌ی سرویس‌های خود با نرخ بسیار پایین را فراهم کرده و از این طریق به افزایش ۲۸۰ درصدی سود سالانه نایل شده است.

LI & fung ارائه‏ کننده‌ی خدمات لجستیک و ترابری است و از مشتریان خود دریافت سفارش تولید و توسعه‌ی محصولاتی مانند پوشاک، اسباب‏ بازی و غیره می‌کند که این محصولات را از شبکه عظیم تامین‏ کنندگان خود تامین می‌کند و تمرکز بر شایستگی محوری خود در زمینه‌ی اتصال فرآیندها و شرکای واقع در زنجیره ارزش دارد؛ این شرکت بدون داشتن حتی یک کارخانه کوچک، درآمد چندین میلیارد دلاری در سال کسب می‌کند.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *