اسلایدهای استارتاپیچندرسانه ای

انواع مدل های کسب و کار – دم دراز

فروش مقادیر کم از طیف بسیار وسیعی از محصولات

دم دراز برای اولین بار توسط کریس اندرسون در سال 2006 ارائه شد. پدیده‌‏های دیجیتالی‌‏سازی و اینترنت به رشد این مدل، کمک فراوان کرده است که به کمک این موارد امکان ذخیره‌سازی و توزیع مقرون‏ به‏ صرفه‌‏تر محصولات کوچک نسبت به گذشته ممکن می‌شود. وب‏‌سایت‏‌های آمازون و ای‌‏بی به عنوان دو نمونه از پیشگامان این مدل در اواسط دهه‌ی 90 می‌باشند.

این مدل کسب و کار شامل سود قابل توجه در دراز مدت می‌شود و تمایز برای ارائه کنندگان محصولات خاص و کم فروش ایجاد می‎کند، هم‌چنین امکان ارائه‌ی جست‌وجوی محصول مورد علاقه‌ی مشتریان در طیفی وسیع و متنوع را فراهم می‌آورد.

نیازمندی‌های پیاده‌سازی مدل دم دراز

 

  1. وجود قابلیت مدیریت هزینه‌های توزیع به طور کارآمد
  2. کاهش هزینه‌های جست‌وجوی محصولات برای مشتریان از طریق:1. سیستم‌های جست‌وجو و پیشنهاد هوشمند

    2. امکان طراحی و یا تغییر محصولات توسط مشتریان

  3. پایین نگه داشتن هزینه‌های پیچیدگی نسبت به رقبا علی‌الخصوص برای پیشنهادهای کاملا تخصصی یا فردی

شرکت‌های بهره‌مند از کسب و کار دم دراز

NETFLIX اولین ارائه‌‏کننده‌ی محتوای رسانه‌‏ای استریم اینترنتی است. این وب‌سایت دارای بیش از 83 میلیون مشترک در سراسر دنیا می‌باشد و مشتریان به بیش از یک میلیون فیلم، سریال و نمایش تلویزیونی (بیش از 100 برابر تعداد عناوین موجود در یک مغاره‌ی اجاره‌ی ویدئویی) دسترسی دارند و این وب‌سایت توانسته بر  فروشگاه‌های اجاره‌ی سنتی ویدئو تاثیرگذاری بالایی داشته باشد.

Apple صاحب بزرگ‌ترین فروشگاه آنلاین موسیقی و برنامه‌های کاربردی است؛ انتخاب‌های بسیار زیاد در این فروشگاه‌ها وجود دارد که همین ویژگی به درآمد بسیار بالا و وفاداری مشتریان منجر شده است. این شرکت تا اواسط 2013 موفق به فروش بیش از 25 میلیارد آهنگ بر روی iTunes و بیش از 50 میلیارد برنامه‌ی کاربردی در appstore شد.

YouTube بزرگ‌ترین وب‌سایت اشتراک ویدئوی آنلاین است که امکان بارگذاری انواع ویدئو بدون هیچ هزینه و تقریبا هیچ محدودیتی به مدد هزینه‏‌های پایین ذخیره‏‌سازی را ایجاد کرده است و هم‌چنین در آن امکان مشاهده‌ی ویدئو بر روی خود وب‌‏سایت و یا اشتراک‏‌گذاری بر روی دیگر شبکه‏‌های اجتماعی وجود دارد.

برچسب ها

مهسا رستمی

دانشجوی دانشگاه تهران، علاقه‌مند به تحولات اکوسیستم کارآفرینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *