لیمو HR
اسلایدچندرسانه ای

انواع مدل های کسب و کار – گیر انداختن

گیر انداختن عبارت است از حفظ مشتریان در دنیای محصولات و خدمات یک فروشنده

الگوی گیر انداختن به سه شیوه‌ی زیر اجرا می‌شود:

  1. قانونی و از طریق نوشتن قراردادهایی با مفاد فسخ سخت که البته کمی کوتاه‌بینانه است
  2. تکنولوژیکی و به وسیله‌ی اثرات گیرانداختن محصول مبنا یا فرآیند مبنا
  3. اقتصادی و به کمک ایجاد محرک‌های قوی تا مشتریان قبل از تغییر ارائه دهنده‌ی خود دوباره فکر کنند

این مدل قبل از پیاده‌سازی نیازمند توجه به عمر مفید (هرچه عمر مفید کوتاه‌تر باشد، هزینه‌های تعویض کم‌تر است) و بررسی توانایی فروش مجدد یک محصول یا ارائه‌ی گستره‌ای از محصولات دیگر می‌باشد و هم‌چنین امکان ترکیب این مدل با الگو‌های تیغ و تیغه یا نرخ ثابت وجود دارد.

منشا این الگو به دلیل تنوع بسیار زیاد آن در ردیابی دشوار است. از قرن ششم قراردادهایی با تعهدات الزام‌آور قانونی در امپراطوری روم ثبت می‌شدند. انواع دیگر گیرانداختن مانند نیازهای آموزشی یا مکانیزم‌های فنی از مدت‌ها قبل وجود داشته است و علاقه به این مدل با توجه به پیشرفت‌های تکنولوژیکی پیچیده و استفاده‌ی روزافزون از حق ثبت اختراع در بیش از یک قرن گذشته افزایش یافته است و این الگو علاقه‌مندان در صنایع کامپیوتر و نرم‌افزار را بیش‌تر جذب خود کرده است.

در این الگو نگه داشتن مشتریان موجود ارزانتر از ایجاد مشتریان جدید می‌باشد. این الگو برای مشتریان در صورت تغییر ارائه دهنده‌ی خود، ایجاد هزینه (مالی، زمانی، آموزشی و…) می‌کند و هم‌چنین محدودیت در تصمیم‌گیری‌ها و انعطاف‌پذیری در آینده را به دنبال دارد. این الگو نیازمند ممانعت از هرگونه قابلیت همکاری با رقبا است.

نمونه شرکت‌های استفاده کننده از این مدل کسب و کار

Gillette تولیدکننده‌ی تیغ‌های صورت تراشی و محصولات مراقبت شخصی است که فروش اولین تیغ‌های یک بار مصرف و تیغ‌هایی که تنها با دسته‌های این شرکت مطابقت داشت در سال ۱۹۹۴ توسط این شرکت صورت گرفت. این شرکت به کنترل انحصار از طریق ثبت چند پتنت در این زمینه و ایجاد درآمد تکرارشونده با حاشیه‌ی سود بالا و جریان زیان ناشی از ارائه‌ی ارزان دسته‌‏ها پرداخت.

LEGO تولیدکننده‌ی دانمارکی اسباب‌بازی است که به ارائه‌ی اسباب‏ بازی‏‌های آجری درگیرشونده می‌پردازد و محصولات و لوازم جانبی که تنها با سایر طراحی‏‌های ثبت‌شده‌ی خود شرکت سازگار است را طراحی می‌کند. این شرکت ایجاد انحصار خرید محصولات منطبق با لگو برای مشتریان و حفظ آن‌ها از این طریق را ممکن می‌سازد.

Nestle بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی مواد غذایی و آشامیدنی جهان و مبدع سیستم نسپرسو در سال ۱۹۷۶ می‌باشد به طوری که دستگاه قهوه‌ساز و کپسول قهوه را به طور جداگانه به فروش می‌رساند و همین باعث اجبار مشتریان به خرید کپسول‌های قهوه با توجه به مشخصات تکنولوژیکی دستگاه قهوه‌ساز خود می‌شد. این شرکت به ابداع نوآوری‌‏هایی برای گیرانداختن هرچه بیش‌تر مشتریان پرداخت.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *