اسلایدهای استارتاپیچندرسانه ای

انواع مدل های کسب و کار – بازیگر لایه ای

مدل بازیگر لایه‌ای عبارت است از تمرکز بر تنها یک یا چند فعالیت در زنجیره‌ی ارزش

در دهه‌ی 1970 توجه به مزایای مفاهیم بازدهی و هزینه در صنایع گوناگون و تمایل عمومی به کوچک‌تر شدن زنجیره‌های ارزش افزایش یافت و باعث سازماندهی جدید نیروی انسانی و ایجاد شرایط ظهور مدل بازیگر لایه ای شد و هم‌چنین ارائه‌دهندگان خدمات اختصاصی IT در کشورهایی مانند هند ایجاد شد.

مزایای مدل بازیگر لایه ای

  1. بهبود کارایی
  2. رشد دانش تخصصی دارایی‌های فکری
  3. امکان تاثیرگذاری و توسعه‌ی استانداردها در یک حوزه‌ی تخصصی به نفع خود

بازیگر لایه‌ای امکان گسترش و اعمال مهارت‌های تخصصی در زمینه‌های دیگر را فراهم می‌آورد و تمرکز بر یک مرحله‌ی خاص زنجیره‌ی ارزش، صرفه‌جویی به مقیاس و مزایا و قابلیت‌های تخصصی دارد.

نمونه‌ی شرکت‌هایی که از این مدل کسب و کار بهره می‌برند

TRUSTe از بزرگ‌ترین ارائه‌کنندگان خدمات داده که به اعطای گواهی به وب‌سایت‌های مشتریان می‌پردازد. ارائه‌ی خدمات مربوطه در زمینه‌های مدیریت اعتبار، رتبه‌‏بندی عرضه‏‌کنندگان و وکالت در مناقشات امنیت داده از جمله خدمات این شرکت می‌باشد که توسط بسیاری از شرکت‌های موفق مانند: فیس بوک، مایکروسافت، اپل، IBM، eBAY و … مورد استفاده قرار می‌گیرد.

DENNEMEYER ارائه‌کننده‌ی خدمات مدیریت و حفاظت از دارایی‌های معنوی است که به ارائه‌ی خدمات متنوعی مانند: مشاوره‌ی حقوقی، خدمات نرم‌افزاری، مشاوره‌ی تخصصی، مدیریت سبد سهام و … می‌پردازد. این شرکت به شرکت‌های کوچک و بزرگ متعدد در دنیا سرویس ارائه می‌دهد و در زمینه‌ی IP خدمات ارائه‌شده‌ی یک‌پارچه‌‌ای دارد.

PayPal شرکت تابعه از eBAY در زمینه‌ی پرداخت آنلاین است که در کسب و کارهای گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرد و نیمی از درآمد eBAY از طریق این شرکت حاصل می‌شود.

برچسب ها

مهسا رستمی

دانشجوی دانشگاه تهران، علاقه‌مند به تحولات اکوسیستم کارآفرینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *