اسلایدچندرسانه ای

انواع مدل های کسب و کار – یکپارچه کننده

مدل یکپارچه کننده درگیر کردن کل مسیر زیر یک خط است.

الگوی یکپارچه کننده نوعی کنترل کننده‌ی همه یا بخش‌هایی از زنجیره‌ی عرضه است. پیدایش این الگو در طول صنعتی شدن در نیمه‌ی اول قرن نوزدهم شکل گرفت. شرکت‌های بزرگ از این مدل با انگیزه‌ی بیشینه‌‏سازی قدرت بازار و دسترسی امن به کانال‌‏های توزیع استفاده می‌کنند. این مدل در شرکت فولاد کارنگی به عنوان اولین پیشگام در اواخر قرن نوزدهم و هم‌چنین در اوایل قرن بیست در شرکت موتورسازی فورد پیاده‌سازی شد که از خرید معادن و کوره‏‌ها و ایجاد یک شبکه‌ی راه‌‏آهن اختصاصی برای پشتیبانی از عملیات خود استفاده کرده اند.

در این الگو مشکل عدم امکان استفاده‌ی بهینه از تخصص وجود دارد و نیازمند تمرکز بر زنجیره‌ی ارزش پایین دست و هم‌چنین ایجاد پایه‌ی علمی گسترده و پذیرش از دست دادن عمق و تخصص می‌باشد. در این مدل امکان استفاده از مراحل ۳M و یکپارچه‏ سازی عرضه ‏کنندگان مختلف وجود دارد و گرایش مصرف‌کنندگان به سمت فروشگاه‌های non-stop می‌باشد.

مزایای مدل یکپارچه کننده

  • بهبود صرفه‌جویی به مقیاس و بازدهی
  • کاهش هزینه‌های معاملات
  • ایجاد زنجیره‌ی ارزش کارآمد
  • کاهش تاخیرهای وابستگی به عرضه ‏کنندگان
  • امکان واکنش سریع به تغییرات بازار
  • افزایش سود ناخالص
  • درک بهتر از کل زنجیره ارزش

نمونه شرکت های استفاده کننده از مدل یکپارچه کننده

WURTH عمده فروش اتصالات، پیچ و متعلقات، مواد شیمیایی، اتصالات ساختمانی، ماشین‌آلات، سیستم‌های مدیریتی و … است که به ارائه‌ی بیش از ۱۲۰۰۰ محصول می‌پردازد و در بخش تحقیق و توسعه فعال می‌باشد و تنها در سال ۲۰۰۷ موفق به ثبت بیش از ۶۰ مورد اختراع شده است. این شرکت در حال حاضر دارای بیش از ۳ میلیون مشتری B2B است.

ZARA بزرگترین شرکت در زمینه‌ی مد و لباس در دنیا است که به طراحی و تولید بخش اعظم محصولات در کارخانه‏‌های خود در اروپا به‏ جای برون‏‌سپاری به تولیدکنندگان آسیایی و … می‌پردازد و امکان پاسخگویی سریع به تغییرات مد و تقاضا را فراهم می‌کند و کلکسیونی جدید از طراحی به بازار ظرف ۲-۳ هفته ارائه می‌دهد. علی‌‏رغم هزینه‌ی کمتر تولید، ارائه‌ی محصولات تولید شده در چین به بازار دنیا سرعت بسیار کم‌تری دارد.

BYD شرکت خودروساز چینی و تولیدکننده‌ی خودروهای کوچک، اتوبوس، خودروهای برقی و هیبری است که در تمامی سطوح فرآیند تولید هر یک از قطعات اصلی خودرو فعالیت دارد و نوآوری و کارآیی شرکت را از این طریق افزایش داده است.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *