اخبار استارتاپی

پوشش ۵۰ درصدی هزینه‌ صدور کارت بازرگانی شرکت ها

مدیر توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی ، دریافت کارت بازرگانی برای شرکت های دانش بنیان را منوط به ثبت درخواست اولیه آنها در سامانه‌ی "غزال" دانست.

مدیر توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی ، دریافت کارت بازرگانی برای شرکت های دانش بنیان را منوط به ثبت درخواست اولیه آنها در سامانه‌ی “غزال” دانست و گفت: شرکت‌ها می‌توانند با ارسال مدارک به صندوق ۵۰ درصد هزینه دریافت کارت تا سقف ۱۰ میلیون ریال را دریافت کنند.

مرضیه شاوردی یکی از مأموریت‌های اصلی صندوق نوآوری و شکوفایی را توانمندسازی شرکت های دانش بنیان و حمایت از شرکت‌های خصوصی در زمینه تجاری سازی دانست و افزود: بر این اساس همه شرکت های دانش بنیان اعم از “نوپا نوع ۱ و ۲” و “تولیدی نوع ۱ و ۲” مشروط به اینکه در فهرست خاکستری صندوق نوآوری و شکوفایی نباشند، می‌توانند از خدمات متنوع توانمندسازی استفاده کنند.

وی اضافه کرد: کارگزاران صندوق نوآوری و شکوفایی و صندوق‌های پژوهش و فناوری نیز می‌توانند متناسب با نیازهای درخواستی، این شرکت‌ها را از خدمات یادگیری بهره‌مند کنند.

شاوردی با اشاره به خدمات توانمندسازی این بخش از صندوق نوآوری و شکوفایی، خاطر نشان کرد: صندوق نوآوری و شکوفایی علاوه بر حمایت‌های مالی مستقیم و اعطای تسهیلات به شرکت های دانش بنیان، مسئولیت حمایت غیرمستقیم از این شرکت‌ها را نیز بر عهده دارد. با توجه به اینکه بیشتر مدیران شرکت های دانش بنیان دانش‌آموختگان رشته‌های فنی هستند، معمولا دانش مدیریتی مناسب برای اداره کسب‌ و کار را ندارند و در نتیجه حمایت‌های مدیریتی از این بنگاه‌ها (به‌عنوان حمایت‌های غیرمستقیم صندوق) اهمیت می‌یابد.

مدیر توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه این صندوق در راستای کمک به شرکت های دانش بنیان برای ارتقای دانش و توانمندی مدیریتی خود، خدمات متنوعی را در قالب «خدمات توانمندسازی» به بنگاه‌ها ارائه می‌دهد، اظهار کرد: خدمات توانمندسازی در ۶ دسته کلی “آموزش”، “مشاوره”، “استانداردها و مجوزها”، “جوایز”، “مشوق تجاری سازی دستاوردها”، “مشوق بین‌المللی‌سازی” و “توانمندسازی صادراتی به شرکت های دانش بنیان” ارائه می‌شود و هرکدام از این دسته‌ها نیز شامل خدمات متنوعی است که شرکت های دانش بنیان متناسب با نیازهای خود می‌توانند از این خدمات بلاعوض بهره‌مند شوند.

وی تاکید کرد: در راستای توانمندسازی کارگزاران صندوق نوآوری و شکوفایی و صندوق‌های پژوهش و فناوری بر اساس نیازسنجی از آنها خدمات یادگیری ارائه می‌شود.

خدمات نوین تجاری سازی به شرکت‌ها

شاوردی به حمایت‌های این صندوق در حوزه تجاری اشاره کرد و یادآور شد: خدمات کنونی تجاری سازی این صندوق شامل “عارضه‌یابی”، “حمایت از دریافت کارت بازرگانی”، “حمایت از دریافت کارت عضویت در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی”، “حمایت از حضور در نمایشگاه‌های داخلی” و “نمایشگاه‌های بین‌المللی” می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: سایر خدمات این حوزه شامل “مشاوره” و “ثبت علامت تجاری”، “تأمین نیازهای نرم‌افزاری”، “تهیه گزارش تحقیقات بازار”، “خدمات تبلیغاتی” و “معرفی محصول”، “خدمات اتصال بنگاه‌های کوچک دانش بنیان به بنگاه‌های بزرگ” است که طی نیمه دوم سال ۹۷ و نیمه اول سال ۹۸ به تدریج راه‌اندازی خواهد شد.

این مقام مسوول به جزئیات خدمات عارضه‌یابی این صندوق اشاره و اظهار کرد: این خدمت از سال ۹۶ آغاز شده است و در قالب این خدمت، وضعیت کلی شرکت های دانش بنیان از نظر ابعاد مختلفی مانند منابع انسانی، راهبرد، منابع مالی و بازار آسیب‌شناسی و تحلیل می‌شود.

وی اضافه کرد: حوزه‌هایی که شرکت‌ها در آنها ضعف دارد، شناسایی می‌شود و راهکارهایی برای بهبود پیشنهاد داده می‌شود. شرکت های دانش بنیان با استفاده از این خدمت می‌توانند نقاط قوت و نقاط قابل بهبود خود را به خوبی شناسایی کنند و بر مبنای نتایج این تحلیل برای بهبود کسب و کار خود برنامه‌ریزی کنند.

تلاش برای اخذ استانداردها برای شرکت های دانشی

مدیر توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: ازجمله راهکارها و برنامه‌هایی که می‌تواند نقش مؤثری در ارتقای توانمندی و افزایش رقابت‌پذیری شرکت های دانش بنیان و نیز افزایش نقش و تأثیرگذاری اقتصادی آنها داشته باشد، توانمندسازی این‌ شرکت‌ها از طریق ایجاد زیرساخت‌ها است.

وی با بیان اینکه این کار با حمایت از اخذ استانداردهای ملی و بین‌المللی و نیز حمایت از حضور شرکت های دانش بنیان در جایزه‌های ملی و بین‌المللی مانند جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری، جایزه ملی بهره‌وری انجام می‌شود، یادآور شد: بر این اساس تاکنون ۵۹۶ درخواست در قالب حمایت از اخذ استانداردها و گواهینامه‌های مختلف دریافت شده است.

به گفته این فعال حوزه توانمندسازی، ارزش مصوبات برای این خدمات توانمندسازی ۸۵۷ میلیون تومان بوده است.

ضرورت کارت بازرگانی برای شرکت‌ها

شاوردی “کارت بازرگانی” را یکی از مدارک اصلی و ضروری در واردات و صادرات کالاها دانست و گفت: مطابق قوانین گمرکی کشور، کارت بازرگانی مجوزی است که به دارنده کارت اجازه تجارت در عرصه واردات و صادرات کالا را می‌دهد.

وی مهمترین مزایای کارت بازرگانی برای شرکت‌ها را “عضویت در اتاق بازرگانی”، “واردات و صادرات از منطقه آزاد تجاری”، “مبادرت به امر صادرات و واردات کالا به صورت تجاری”، “ثبت سفارشات و ترخیص کالا”، “مبادرت به حق‌العمل‌ کاری در گمرک”، “ثبت نام تجاری لاتین”، “شرکت در نمایشگاه‌های ملی و بین‌المللی داخلی و خارجی”، “ارتباط با تجار خارجی”، “صدور ویزای تجاری”، “صدور گواهی مبدا”، “مبادله اطلاعات تجاری در سطح جهان” و “ثبت نام تجاری در خدمات صادرات” عنوان کرد.

مدیر توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی به شرایط دریافت این کارت از طریق این صندوق اشاره کرد و توضیح داد: شرکت های دانش بنیان برای دریافت این خدمت از صندوق می‌توانند طبق برنامه زمان‌بندی اعلام‌ شده در پورتال توانمندسازی صندوق، درخواست اولیه خود را از طریق سامانه “غزال” ثبت کنند و در صورت تأیید اولیه، شرکت‌ها می‌توانند برای دریافت کارت بازرگانی اقدام کنند.

وی همچنین از حمایت مالی این صندوق از شرکت‌ها در زمینه دریافت این کارت خبر داد و یادآور شد: شرکت‌ها پس از دریافت کارت بازرگانی، با ارسال مدارک مورد نیاز به صندوق نوآوری و شکوفایی، ۵۰ درصد هزینه دریافت کارت تا سقف ۱۰ میلیون ریال را از صندوق دریافت خواهند کرد.

شاوردی اضافه کرد: همچنین دفتر توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی، از «دریافت یا تمدید کارت عضویت در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران یا استان‌ها» نیز به میزان ۵۰ درصد هزینه شرکت‌ها تا سقف ۵۰۰ هزار تومان حمایت می‌کند.

نمایشگاه‌هایی که مشمول حمایت صندوق می‌شوند

وی با بیان این‌که حمایت از حضور شرکت های دانش بنیان در نمایشگاه‌ها به دو دسته نمایشگاه‌های داخلی و خارجی تقسیم می‌شود، گفت: فهرست نمایشگاه‌های داخلی و خارجی منتخب، با توجه به حوزه‌های فناوری دانش بنیان و اهمیت نمایشگاه‌ها، پس از تصویب هیات عامل صندوق، از طریق پورتال توانمندسازی اطلاع‌رسانی می‌شود و شرکت های دانش بنیان می‌توانند پس از حضور در نمایشگاه، با ارسال مدارک خود و در صورت تأیید مدارک تا سقف ۵ میلیون تومان برای هر نمایشگاه داخلی (تا سقف تجمعی ۱۰ میلیون تومان) و تا سقف ۴۰ میلیون تومان برای نمایشگاه‌های بین‌المللی از حمایت‌های بلاعوض صندوق بهره‌مند شوند.

شاوردی تاکید کرد: تاکنون ۳۸۰ درخواست در قالب حمایت از حضور در نمایشگاه‌­های داخلی دریافت و از این تعداد ۳۱۴ درخواست مصوب شده است. ارزش مصوبات برای این خدمات توانمندسازی حدود ۱.۶ میلیارد تومان بوده است.

وی خاطر نشان کرد: همچنین برای حمایت از حضور در نمایشگاه‌­های خارجی ۵۴ درخواست دریافت شده است و از این تعداد ۵۱ درخواست به ارزش ۵۴۵ میلیون تومان مصوب شده است.

دریافت CE در شرایط نوسانات ارزی

مدیر توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی درباره حمایت‌های این صندوق از شرکت‌ها برای تامین ارز مورد نیاز شرکت‌ها جهت دریافت استانداردهای بین‌المللی گفت: با توجه به تأثیرگذاری افزایش نرخ ارز بر هزینه دریافت استانداردهای بین‌المللی مانند CE، تدوین دستورالعمل اعطای تسهیلات بانکی قرض‌الحسنه (۱۰۰ میلیون تومانی) به جای کمک بلاعوض برای دریافت این استانداردها، در دستور کار دفتر توانمندسازی قرار گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه تاکنون بیش از ۲۱۰۰ شرکت از خدمات متنوع توانمندسازی به ارزش ۴.۵ میلیارد تومان بهره‌مند شده‌ اند، افزود: بیشترین میزان تقاضا مربوط به خدمات یادگیری بوده است و تاکنون ۱۴ هزار و ۴۴۶ نفر ـ ساعت دوره آموزشی برای نمایندگان ۸۰۸ شرکت برگزار شده است.

کاهش ریسک نیاز همه شرکت‌های دانشی

این مقام مسوول با تاکید بر اینکه شرکت های دانش بنیان در اجرای طرح‌های فناورانه خود علاوه بر چالش‌های محیط بیرونی، با چالش‌هایی در داخل شرکت نیز مواجه‌ هستند، گفت: هدف کلان مجموعه خدمات توانمندسازی، ارتقای توانمندی‌های مدیریتی و فنی شرکت های دانش بنیان در راستای مواجهه با این چالش‌های داخلی است؛ چراکه اعتقاد ما بر این است که شرکت های دانش بنیان با توسعه توانمندی‌های خود می‌توانند فرایند توسعه محصول دانش بنیان و رساندن آن به بازار را با کارایی و اثربخشی بیشتری انجام دهند. این امر، ریسک شکست آنها در مدیریت کسب‌ و کار خود و اجرای طرح دانش بنیان را کاهش می‌دهد.

شاوردی با بیان اینکه خدمات توانمندسازی به صورت بلاعوض به شرکت های دانش بنیان ارائه می‌شود، یادآور شد: در خدمات یادگیری، شرکت های دانش بنیان ۲۵ درصد هزینه حضور در دوره‌های آموزشی را پرداخت می‌کنند و ۷۵ درصد باقی‌مانده را صندوق نوآوری و شکوفایی به کارگزار آموزش پرداخت می‌کند.

وی اضافه کرد: در سایر خدمات، شرکت های دانش بنیان ابتدا هزینه خدمات را به کارگزاران صندوق یا سایر نهادهای ارائه‌ دهنده خدمت پرداخت می‌کنند و سپس با ارائه مدارک مرتبط، کمک بلاعوض مصوب را از صندوق نوآوری و شکوفایی دریافت می‌کنند.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
منبع
ایسنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *