لیمو HR
اسلایدچندرسانه ای

انواع مدل های کسب و کار – فروش تجربه

فروش تجربه؛ ارتقاء ارزش محصول یا خدمت به وسیله‌ی تجربه‌ی خاص ارائه شده به همراه آن است

شرکت‌‏هایی چون موتورسیکلت‌‏سازی Harley-Davidson، سیگار Marlboro و لوازم منزل Restoration Hardware در دهه‌های ۷۰ و ۸۰ میلادی از مدل کسب و کار فروش تجربه استفاده کردند. پیش‏ بینی تافلر در مورد افزایش مشتریان مدل فروش تجربه در کتاب «شوک آینده» در ۱۹۷۰ رخ داد. اشاره به این تئوری توسط گرهارد شولز به هنگام ابداع اصطلاح «جامعه در جست‌وجوی هیجان» در ۱۹۹۲ و هم‌چنین توصیف دقیق‌تر این مدل توسط پاین و گیلمور در کتاب «اقتصاد تجربه» در ۱۹۹۸ صورت گرفت.

مزایای مدل فروش تجربه

  • ایجاد تمایز با رقبا
  • افزایش وفاداری مشتریان
  • امکان افزایش قیمت محصول

در این مدل باید تمامی عوامل تاثیرگذار بر تجربه‌ی مشتری مانند تبلیغات، طراحی فروش، پرسنل فروش، عملکرد محصول، در دسترس بودن، بسته‌بندی و … در نظر گرفته شود و هم‌چنین در این مدل، تجربه‌ای مشابه برای مشتری، فارغ از بخش مورد ارتباط او در کسب و کار ایجاد می‌شود.

نمونه شرکت‌های بهره‌مند از مدل فروش تجربه

STARBUCKS بزرگ‌ترین کافی‏‌شاپ زنجیره‌ای جهان با بیش از ۲۳۰۰۰ شعبه در ۷۲ کشور دنیا است که به ارائه‌ی مجموعه‌ی متنوعی از مواد غذایی و نوشیدنی‌‏ها و ایجاد یک تجربه‌ی خاص برای مشتری به کمک خدماتی چون wi-fi، موسیقی، فضای دلنشین، مبلمان راحت و… پرداخته است. این مجموعه محبوبیت و وفاداری مشتریان را به کمک ایجاد تجربیات منحصر به فرد در کنار سرو قهوه کسب کرده است.

BARNES&NOBLE بزرگ‌ترین کتابفروشی زنجیره‏‌ای در آمریکا است. این مجموعه محصولات متنوعی چون مجله و روزنامه، هدایا، بازی‌‏های ویدئویی، موسیقی، e-reader و… به فروش می‌رساند و با فروشگاه‏‌های بزرگ خود و هم‌چنین وجود شعب استارباکس در اکثر فروشگاه‏‌ها به شهرت رسیده است. این مجموعه به ارائه‌ی تجربیات مختلفی مانند تخفیف‏‌های قابل توجه، برگزاری رویدادهای فرهنگی، حضور نویسندگان، جلسات کتابخوانی و … می‌پردازد.

Red Bull بزرگ‌ترین فروشنده‌ی نوشیدنی‏‌های انرژی‌‏زا در جهان است که توجه ویژه‌ای به قشر جوان و ترویج سبک زندگی فعال دارد. این مجموعه فعالیت گسترده‌ای در زمینه‌ی ورزش‏‌های مخاطره‏‌آمیز مانند مسابقات فرمول ۱، موتوکراس، موج‏‌سواری، اسنوبورد، دوچرخه‌‏سواری کوهستان و… دارد و از رویدادهای مهیج متفاوت مانند بلندترین سقوط آزاد دنیا و یا مسابقات خودروهای دست ‏ساز حمایت می‌کند.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *