اخبار استارتاپی

فاوای شهرداری سوئیچ اپلیکشن های پرداخت کرایه تاکسی را آماده کرد

سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران سوئیچی برای اپلیکیشن های پرداخت کرایه طراحی کرده و با ایجاد یک نهاد اعتمادساز، فرآیند تسویه مبالغ برای پذیرندگان را تضمین خواهد کرد.

اوایل اردیبهشت ماه امسال پنج شرکت پرداخت الکترونیکی کرایه تاکسی تفاهم‌نامه‌ای را امضا کردند  تا پیش از راه‌اندازی پلتفرم باز از سوی تاکسیرانی، از یک کیوآرکد مشترک برای پرداخت استفاده کنند. حالا آن گونه که محمد فرجود، مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران، اعلام می‌کند این سوئیچ در حال حاضر طراحی شده و آماده ورود به فاز عملیاتی است. اما جزئیات اجرایی آن هفته آینده طی جلسه‌ای مشخص خواهد شد.

فرجود با تاکید بر اینکه بحث پرداخت یکی از ابعاد مهم سرویس‌های شهر هوشمند است، از تمرکز ویژه سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران بر ارائه سرویس‌های جدید پرداخت خبر می‌دهد و می‌گوید: «پیشنهاد اولیه ما برای بحث پرداخت کرایه های تاکسی ایجاد یک کد کیوآر واحد است. اما روش‌های جدیدی نیز به آن اضافه خواهد شد. اما به طور کلی تلاش ما این است علاوه بر استارنداردسازی و یکتا کردن پذیرندگان (تاکسی‌ها)، بستری فراهم کنیم تا سایر پذیرنده‌های شهری و اپلیکیشن‌ها هم بتوانند از آن استفاده کنند و رقابت میان آنها برای توسعه بازار و جذب مشتری باشد»

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات شهرداری با اشاره به اینکه شهرداری با کمک سایر بازیگران، یک نهاد اعتمادساز برای پذیرندگان پرداخت کرایه‌های حمل و نقل شهری ایجاد خواهد کرد، درباره کارکرد این نهاد اعلام می‌کند: «این تراستی (نهاد اعتمادساز) که از طریق شهرداری ایجاد خواهد شد هم مرجع تسویه خواهد بود، هم در اضافه کردن بازیگران جدید به سیستم و کمک به استانداردسازی آنها کمک خواهد کرد. به این ترتیب پذیرندگان (تاکسی‌ها) هم نسبت به دریافت پول خود از اپلیکیشن‌های پرداخت اطمینان بیشتری خواهد داشت.»

او  با اعلام اینکه برای درگاه‌های پرداخت کارت مترو و اتوبوس نیز امکان پرداخت از طریق ان‌اف‌سی اضافه خواهد شد، تاکید می‌کند: «به دنیال تغییر پذیرنده‌های اتوبوس‌ها هستیم و می‌خواهیم به جای استفاده از کارت در پذیرنده‌ها ، هرچه بیشتر به سمت آنلاین کردن ابزار پرداخت برویم.»

در ادامه حسام مقصودلو مشاور ارشد مدیر عامل سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران نیز در پاسخ به سوال پیوست مبنی بر دلیل تعداد پایین یا خرابی برخی از باجه‌های شارژ کارت الکترونیکی مترو و اتوبوس، می‌گوید: «نگهداری باجه‌های سارژ کارت الکترونیکی متر و واتوبوس به غیر از ایستگاه‌های مترو و اتوبوسرانی و مراکزی که پرتردد هستند برای شهرداری هزینه دارند. در تلاش هستیم تا امکان شارژ این کارت‌ها به صورت اینترنتی و غیرحضوری مهیا شود. اما تا پیش از آن باید این دستگاه‌ها به درستی سرویس بدهند. شریک ما به عنوان سرمایه‌گذار این پروژه وظیفه دارد این دستگاه‌های شارژ را سرپا نگه د‌ارد. در صورت خرابی دستگاه‌ها مردم می‌توانند به ۱۳۷ اطلاع دهند.»

محمد فرجود همچنین از رونمایی طرح‌های مختلفی در راستای فاز اجرایی شهر هوشمند خبر می‌دهد و اعلام می‌کند: «علاوه بر رونمایی آزمایشی از کیوسک‌های هوشمند، سامانه «تهران من» را نیز رونمایی کردیم. در حال حاضر این سامانه به ۱۰ سامانه ملی و ۸ سامانه شهرداری‌ متصل است و سرویس‌هایی از قبیل رزرو طرح ترافیک یا مشاهده وضعیت املاک را ارایه می‌کند. با این حال اطلاعات کیفیت هوا، امکان پرداخت قبوض و سرویس‌های دیگری نیز تا پایان امسال به آن اضافه خواهند شد.»

آن گونه که مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران می‌گوید تغییرات و به‌روزرسانی در بسیاری از سامانه‌های این مجموعه در حال اجراست از جمله سامانه رزرو طرح ترافیک، مدیریت بحث عوارض تردد شهری به کمک هوش مصنوعی، امکان رزرو آنلاین معاینه فنی و اپلیکیشن مسیریایی تهران همراه (برای نمایش خطوط اتوبوسرانی و مترو). فرجود همچنین از راه‌اندازی «پارک حاشیه تهران» به عنوان پلتفرم جامع مدیریت پارک‌های حاشیه شهر خبر می‌دهد و می‌گوید: «این پلتفرم برای حذف پرداخت نقدی جای پارک آمده و به زودی در منطقه ۲ تهران رونمایی خواهد شد. به این ترتیب شهروندان می‌توانند با استفاده از کیف پول شهروندی خود هزینه پارک اتومبیل خود را پرداخت کنند.»

از دیگر سامانه‌هایی که شهرداری تهران در راستای شفافیت شهر هوشمند پیاده سازی کرده است، سایت شفاف دات آی آر است که به گفته فرجود در حال حاضر قراردادهای شهرداری در آن در درج می‌شود. همچنین اطلاعات شهرسازی و پروانه‌های ساخت به آن اضافه خواهد شد. ضمن اینکه اطلاعات معاملات و مناقصات هم شفاف سازی خواهد شد. مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران با تاکید بر اینکه حرکت ما به سمت شهرداری داده‌محور است. از تلاش برای پیاده سازی نظام استانداردسازی و نظام حکمرانی داده‌ها خبر می دهد و می‌گوید: «نیاز به پلتفرمی برای تجمیع داده داریم تا آنها را به صورت api به کسب و کار های مختلف بدهیم.»

بهبود زیرساخت ارتباطی شهر هوشمند از دیگر برنامه‌های شهرداری تهران است. به گفته مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران، بهینه سازی و تجمیع زیرساخت فیبرنوری و دکل‌های ارتباطی به منظور ارائه به سایر سرویس‌دهندها دنبال شده است تا ضمن جلوگیری از دوباره‌کاری، بتوانند به طور مشترک از مسیرها و دکل‌ها استفاده کنند.

در ادامه این نشست محمد فرجود ضمن اشاره به برخی از محورهای دومین همایش تهران هوشمند از جمله بررسی الگوهای مشارکت، زیست بوم فناوری در شهر هوشمند، حکمروایی هوشمند و تحول دیجیتال شهرداری‌، از رونمایی از چندین مرکز شهر شهر هوشمند در ۱۸ آذرماه خبر داد. مدیرعامل سازمان فاوای شهرداری تهران در پاسخ به سوال پیوست در خصوص استارتاپ ها و شتابدهنده هایی که در همایش تهران هوشمند حضور خواهند داشت نیز اعلام کرد: « این استارتاپ ها از حوزه خدمات شهری،  حمل‌نقل، پرداخت، مدیریت پسماند و سرویس‌های محیط زیست هوشمند خواهند بود. با پیش‌رویداد هکاتون در ۱۴ و ۱۵ آذر، از میان آنها تعدادی در پلتفرم «باهم» انتخاب و ثبت‌نام شده و در نمایشگاه حضور می‌یابند. «باهم» پلتفرم مشارکت شهروندان و مشارکت استارتاپ ها با شهرداری است که به زودی رونمایی خواهد شد و چارچوب اصلی آن بر مبنای نوآوری باز است.»

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *