اخبار استارتاپی

همکاری ترابرنت با فین تک ها

کیوان جعفری: «بزرگی بازار حمل و نقل کالا در سال گذشته ۲۰ هزار میلیارد تومان بوده؛ پیش‌بینی ما این است که در سال ۹۸ این بازار ارزشی بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان خواهد داشت. این برای فین تک ها و مؤسسات پولی و بانکی یک بازار بزرگ است و می‌توانند به آن وارد شوند. چنین بازاری در هر کسب و کاری وجود ندارد.»

ترابرنت بازارگاه اینترنتی حمل و نقل کالاست که صاحبان کالا، رانندگان و شرکت‌های حمل و نقل با کمک آن می‌توانند حمل و نقل کالا را راحت‌تر از قبل انجام دهند. ترابرنت حاصل مشارکت استراتژیک چندین شرکت‌ دانش بنیان از جمله حصین، نارین و سامیکس و گروه سرمایه گذاری عطار است. ترابرنت با چنین پشتوانه‌ای به بازار حمل و نقل وارد شده و از زمان شروع به کار خود، با روند خوبی در حال حرکت است.

تشخیص و تخصیص هوشمند ناوگان

با ورود به سایت ترابرنت با وارد کردن مشخصات کالا و مقصد اعلام قیمت حمل به صورت آنلاین را مشاهده خواهید کرد. کیوان جعفری مدیرعامل ترابرنت در این مورد گفت: «برای اولین بار در دنیا ما دو فناوری را توسعه دادیم. سیستم تشخیص و تخصیص هوشمند ناوگان و اعلام قیمت در لحظه بر اساس حداقل اطلاعات دریافتی شامل مبدأ، مقصد، وزن و نام کالا!»

به گفته جعفری، از آنجایی که امنیت اموال تجار و صاحبان کالا برای ما اهمیت بسیار بالایی دارد، در ترابرنت مکانیزم‌های متعدد امنیتی و اعتمادساز از جمله سیستم احراز هویت راه‌اندازی شده است.

تدوین و ابلاغ آیین‌نامه بازارگاه‌های الکترونیکی حمل و نقل کالا

جعفری با اشاره به اینکه ترابرنت به صورت برخط به سازمان راهداری متصل است، گفت: «آنلاین به این سازمان وصل هستیم و چک می‌کنیم که آیا راننده و کامیون مجوز فعالیت دارد یا نه. از خرداد ۹۵ با سازمان راهداری که متولی این حوزه است، مذاکراتی را جهت راه‌اندازی سیستم‌های حمل‌ونقل هوشمند شروع کردیم؛ که طی یک همکاری ۱۸ ماهه آیین‌نامه بازارگاه‌های الکترونیکی حمل و نقل کالا تدوین و ابلاغ شد.

مدیرعامل ترابرنت ادامه داد: «این کار باعث شد که مسیر برای سایر استارتاپ های این حوزه نیز باز شود. همانطور که اشاره کردم، برای این کار ۱۸ ماه به صورت مستمر پیگیری کردیم و بالاخره آیین‌نامه‌ای با حمایت و پیگیری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ابلاغ شد. متاسفانه اینکار خیلی زمان‌بر و انرژی‌بر شد و درنهایت همه آن چیزی که مد نظر ما بود، محقق نشد. چند بند به آیین‌نامه اضافه شده که به شدت کار را برای ما سخت کرد؛ اما در مجموع این اتفاق مثبت بود و این اتفاق را باید به فال نیک گرفت.»

امکان ایجاد تحول مدل‌های بیمه‌ای در حمل و نقل

جعفری با بیان اینکه ترابرنت یک پلتفرم مرکزی است که قرار است سرویس‌های متنوع حوزه حمل و نقل را به ذی‌نفعان ارائه کند، توضیح داد: «از راننده و شرکت حمل و نقل گرفته تا صاحب کالا و هر بازیگر دیگری می‌تواند با استفاده از این بستر خدمات جدیدی را برای فعالان و نیازمندان حمل‌ونقل کالا ارائه نماید.»

ترابرنت یک Market Place است. مجموعه‌های مختلفی از جمله شرکت‌های بیمه‌ای در این بازار می‌توانند نقش‌آفرینی کنند. در ایران ظرفیت بیمه‌ای زیادی داریم ولی متاسفانه بیمه‌ها تا به امروز در اکثر موارد نمی‌توانستند سیستم‌های پویا داشته باشند. به واسطه اطلاعاتی که ما داریم، می‌توانیم مدل‌های بیمه‌ای در حمل‌ونقل را متحول کنیم. می‌توانیم برای هر مورد به صورت پویا و شخصی‌سازی شده بیمه‌های منحصر به فرد ارائه دهیم.»

او ادامه داد: «بیمه شخص ثالث، بیمه بدنه و بیمه تکمیلی در حال حاضر برای همه یک قیمت است. ما می‌توانیم به تفکیک هر راننده و یا کامیون بر اساس بالا و پایین بودن ریسک و دیگر پارامترها، برای هر کدام قیمت تعیین کنیم؛ مثلا بعضی از رانندگان پرریسک رانندگی می‌کنند. می‌توان به وسیله هوش مصنوعی کارهای خلاقانه‌ای در صنعت بیمه انجام داد.»

از نظر مدیرعامل ترابرنت بیمه‌ها باید متحول شوند و این مسئله به صورت قانونی اصلاح شود. جعفری تصریح کرد: «بیمه مرکزی و سازمان راهداری در قوانین خود می‌توانند مدرن عمل کنند و ما هم مانند بسیاری از کشورهای دنیا می‌توانیم بیمه‌های شخصی‌سازی‌شده ارائه بدهیم. جایی مثل ترابرنت می‌تواند با در اختیار قرار دادن اطلاعات خود به بیمه، باعث به وجودآمدن چنین بستری شود. اطلاعاتی در مورد راننده‌ها، کامیون‌ها، فعالیت‌ها و نحوه فعالیت آنها اطلاعات ارزشمندی است.»

او با بیان اینکه رفتارهای پرخطر راننده را می‌توان به صورت محسوس کاهش داد، اضافه کرد: «ترمزهای ناگهانی، سرعت زیاد، سبقت غیرمجاز و چیزهایی که مخاطره حمل‌ونقل را افزایش دهد، برای بیمه‌ها مهم است؛ اما تا به امروز در ایران کسی این اطلاعات را نداشته و یا فناوری‌های اطلاعاتی که این اطلاعات را ثبت، نگهداری و پردازش نماید وجود نداشته.»

تعامل فین تک ها و بازارگاه‌های الکترونیکی در دنیا

به گفته جعفری، در کشورهای توسعه یافته در تعامل با بازارگاه‌های الکترونیکی فین‌تک‌ها سرویسی را با عنوان freight factoring  طراحی و اجرا کرده‌اند؛ او در مورد آنها توضیح داد: «کاری که کسب و کارهای freight Factoring  انجام می‌دهند، در واقع خرید دیون است. در خیلی از مناطق دنیا هم مشکل مشابه ما وجود داشته که با توسعه این سرویس رضایت بیشتری برای فعالان این حوزه به وجود آمده است.»

جعفری با بیان اینکه حمل و نقل مسافر در دنیا سال ۲۰۰۹ با پیشتازی uber شروع شد، گفت: «حمل و نقل مسافر به ترند اول استارتاپ ها تبدیل شد و اکنون پیش‌بینی می‌شود که حمل و نقل کامیونی و جاده‌ای‌ ظرف چند سال آینده به روندهای مطرح دنیا تبدیل شود Uber freight و convoy پیشتازان این حوزه در دنیا هستند. الان آن‌ها هم مسائل را به طور کامل حل نکرده‌ اند. می‌توانیم بگوییم که اوبر در حوزه تاکسی خیلی خوب کار می‌کند ولی در حوزه کامیون هنوز در حال درک این کسب و کار و توسعه فناوری‌هایی است که بتواند مسایل مرتبط را هوشمند، ساده و ارزان کند.»

به عقیده جعفری حمل و نقل کالا در دنیا در حال توسعه است و کشورهای پیشرو دریافته‌ اند که این حوزه سود زیادی دارد. او بیان کرد: «این کسب و کارها می‌توانند حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشند. کانووی تا الان در چندین مرحله و مجموعا بیش از ۲۶۰ میلیون دلار سرمایه جذب کرده و یونیکورن شده است. اتفاقا نیروهای ایرانی هم در آن مشغولند و خیلی خوب در حال فعالیت هستند.»

احراز هویت و اطلاعات مفید از کاربران، برگ برنده ترابرنت

جعفری اعتقاد دارد که کسب و کار های فین تک به تنهایی اگر وارد این بازار شوند، نمی‌توانند کاری انجام دهند. او در این‌باره بیان کرد: «بعضی از موسسه‌های پولی و بانکی کارهایی در این زمینه کرده‌اند و هنوز خیلی از آنها به صورت جدی عملیاتی نشده‌ اند. بعضی از بانک‌ها کارهای مقدماتی انجام داده‌اند. می‌شود کارهای جامع‌تری انجام داد. ما پلتفرمی مهیا کرده‌ایم که این فضای کسب و کاری را برای همه ذی‌نفعان بهبود ببخشیم. اطلاعات دسته‌بندی‌ شده خوبی از راننده‌ها داریم. احراز هویت خوبی از آنها صورت گرفته است. از طرف دیگر اطلاعات خوبی از صاحبان کالا داریم. اشخاص حقیقی و حقوقی با شناسه‌های منحصر به فرد عضو سیستم ما می‌شوند. کد ملی و شناسه ملی شرکت‌ها مشخص است و احراز هویت با کارشناسی دقیق صورت گرفته است. برگ برنده ما نسبت به سایر استارتاپ های این حوزه احراز هویت و اطلاعات مفید در مورد کاربرانمان است.»

همکاری با فین تک ها و موسسات پولی و بانکی

او ادامه داد: «از طریق سرویس‌هایی که فین تک‌ ها یا مؤسسات پولی و بانکی ارائه می‌کنند، می‌توانیم کاربران را اعتبارسنجی کنیم. می‌توانیم در مورد هر راننده یا صاحب کالا بگوییم چه مقداری اعتبار دارد. مثلاً می‌گوییم فلان راننده بر اساس عملکرد گذشته‌اش چقدر معتبر است. به غیر از این خود مؤسسات پولی و بانکی می‌توانند از طریق سیستم اعتبارسنجی بانک مرکزی متوجه شوند که کاربر قسط عقب‌افتاده دارد یا خیر. ضمن اینکه سند بارنامه یک اوراق بهادار است که در کل دنیا به آن به چشم یک سند دیون نگاه می‌شود و اعتبار دارد.»

روش‌های نوین پرداخت

جعفری اضافه کرد: «در دنیا کسب و کارهای freight Factoring سرویس ارزشمندی را طراحی کرده‌ اند که به‌وسیله آن راننده پول خود را نقد دریافت کنند. شرکت‌های حمل و نقل صاحب کالا که حوصله و وقت تعامل با راننده را نداشتند، در دوره‌های زمانی با این شرکت‌ها تسویه حساب را انجام می‌دهند، در واقع اینجا نقش فایننسور معنا پیدا می‌کند.»

مدیرعامل ترابرنت در ادامه گفت: «مؤسسات مالی و اعتباری فایننس می‌کنند و زودتر پول می‌پردازند. اصطلاحاً پرداخت سریع انجام می‌دهند. می‌گویند ما به نیابت از شما به راننده پرداخت می‌کنیم و سر موعدهای مشخص که با هم توافق می‌کنند، برای شما صورت می‌فرستند. شما این صورت حساب‌ها را برای ما تسویه کنید.»

جعفری با اشاره به اینکه ترابرنت به شدت متقاضی این است که کسب و کارهای پرداختی و فین تک به این حوزه وارد شوند اضافه کرد: «با بانک‌ها صحبت کرده‌ ایم و اتفاقاً آنها استقبال کرده‌ اند. البته به نظر می‌رسد که بانک‌ها چابکی لازم را ندارند. بزرگی این بازار در سال گذشته ۲۰ هزار میلیارد تومان بوده است. پیش‌بینی ما این است که در سال ۹۸ این بازار ارزشی بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان خواهد داشت. این برای فین تک ها و مؤسسات پولی و بانکی یک بازار بزرگ است و می‌توانند به آن وارد شوند. چنین بازاری در هر کسب و کاری وجود ندارد. با توجه به تغییرات و تحولات شگرفی که توسط استارتاپ ها و مجموعه‌هایی مانند ما دارد اتفاق می‌افتد، فضا را مساعد می‌کند که آنها هم بتوانند کسب و کار های خود را بهتر راه بیندازند. در حال حاضر که بسترهایی مانند استارتاپ ما وجود دارد، کسب و کارها می‌توانند با همکاری و تعامل با چنین بسترهایی به سرعت در مسیر موفقیت قرار بگیرند. ما داریم یک اکوسیستم جدید را در این حوزه شکل می‌دهیم و خیلی‌ها می‌توانند به این اکوسیستم وارد شده و نقشی در آن ایفا کنند. قطعاً ما هم با آنها کامل‌تر می‌شویم و خدمات بهتری را ارائه می‌کنیم.»

آمادگی برای همکاری مشترک با فین تک ها

جعفری با اشاره به اینکه فین تک ها بیشتر به دنبال موارد آزموده شده هستند و بسیاری از آنها نوآوری نمی‌کنند، بیان کرد: «در بسیاری از موارد فین تک ها به دنبال ریسک و یا ورود به بازارهای جدید نیستند. در همین حوزه باربری و حمل و نقل می‌شود کار نوآورانه انجام داد و به موفقیت رسید. مدل‌هایی در دنیا اجرا شده‌ اند و هنوز کسی در ایران آنها را پیاده‌سازی نکرده است. ما آمادگی همکاری مشترک داریم. در کسب و کار ما حضور بیمه‌ای‌ها و بانکی‌ها هم بسیار مفید خواهد بود.»

مدیرعامل ترابرنت ادامه داد: «بانک‌ها وPSPها به یک سری از سیستم‌های اطلاعاتی دسترسی دارند. یک سری از سیستم‌های اطلاعاتی هم ما ارائه خواهیم داد. سرویس‌های اطلاعاتی توسط دولت الکترونیک و وزارت ارتباطات در اختیار ما قرار خواهد گرفت. بازار امن و شفاف می‌تواند امنیت را برای طرفین معامله ایجاد کند. مهم‌ترین رسالت یک مارکت‌پلیس در کل دنیا ایجاد اعتماد است. رانندگان و صاحب کالاهای در بازارگاه ما، قابل اعتماد هستند. آن‌ها می‌خواهند کار قانونی داشته باشند و افراد قابل اعتمادی هستند. ما بر روی تمام افرادمان نظارت داریم. احراز هویت، تأیید صلاحت و تمام کارهای اعتبارسنجی بر روی آنها انجام می‌شود.»

جعفری با بیان اینکه استارتاپ ها می‌توانند بر روی این حوزه مطالعه کنند، بیان کرد: «کسب و کارها با شناخت این بازار می‌توانند دریابند که چه سرویس‌های پرداخت و دریافتی را طراحی کنند. آن‌ها در این مسیر می‌توانند با بانک‌ها وPSPها تعامل کنند و وارد فضای باربری شوند.»

برچسب ها

مهسا رستمی

دانشجوی دانشگاه تهران، علاقه‌مند به تحولات اکوسیستم کارآفرینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *