اخبار استارتاپی

مداخله بانک مرکزی نقش مهمی در کاهش قیمت ارز داشت

یک کارشناس اقتصادی گفت: مداخله بانک مرکزی و نویدهای کشورهای اروپایی نقش مهمی در کاهش قیمت ارز داشت.

نسرین یوسفی اظهار کرد: ما پیش‌بینی این را داشتیم که بعد از ۱۳ آبان طلا و ارز از ثبات بیشتری برخوردار خواهد شد، به این دلیل که بحث حمایت کشورهای اروپایی از برجام در آن مقطع رخ داد و در واقع سازوکاری برای ایجاد یک ارتباط  شبکه مالی با ایران را در دستور کارشان قرار دادند.

وی خاطرنشان کرد: در داخل کشور اختیاراتی به بانک مرکزی داده شد و بانک مرکزی مداخله بیشتری در بازار ارز نسبت به گذشته انجام می‌دهد و یکسری تزریق‌های ارزی توسط خود بانک مرکزی انجام شد، همه این‌ها باعث می‌شود مدیریت در خرید و فروش ارز انجام شود.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: یکسری بخشنامه‌هایی برای بحث صرافی‌ها صادر شد که حواله‌ها و خریدهای ارزی را در سامانه ثبت کنند و این‌ها دست به دست هم داد که آن بازاری که در دست یکسری افراد سفته باز افتاده بود تا حدودی خارج شود.

وی افزود: به دلیل اینکه ما بیشترین خرید ارزی کشور را روی کالای اساسی از طریق بانک مرکزی انجام می‌دادیم و کالاهایی هم که در گروه‌های دو قرار داشتند در سامانه نیما انجام می‌شد، تنها بخش کمی در حوزه بازار آزاد و صرافی‌ها بود که بیشتر نوسانات قیمت ارز توسط همین دلالان حوزه ارز بود که به جهت مسائل اقتصادی که رخ داده بود هیجاناتی ایجاد می‌کردند و باعث می‌شدند قیمت‌های ارز بالا رود که تنها یک حباب بود.

وی عنوان کرد: اولا مداخله بانک مرکزی نقش مهمی را بر کاهش قیمت ارز داشت و همچنین نویدهایی که کشورهای اروپایی برای بحث مالی به ایران دادند و امیدواریم وضعیت بازار از این بهتر هم شود.

یوسفی اظهار کرد: اکنون بیش از دو هفته است که برخی اتفاقات از جمله ارتباطات ما با چین که بزرگترین کشور وارد کننده مواد خام به ایران بوده و کشور ما کالاهای معدنی را به این کشور صادر می‌کرد دچار مشکل شده است، با توجه به اینکه در خرید کالا و دریافت وجه دچار مشکل شده‌ایم باید سریع‌تر بانک مرکزی این مشکل را حل کند و اگر این مشکل حل نشود، وضعیت بازار از این کنترلی که به دست آمده خارج می‌شود.

این کارشناس مسائل اقتصادی یادآور شد: قطعا اگر همین نظارت‌های بانک مرکزی ادامه یابد و خروج دلالان و سفته بازان از بازار ارز صورت گیرد قطعا بازار ارز به آرامش خود دست پیدا می‌کند.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
منبع
ایسنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *