اخبار استارتاپی

رشد ۷۰ درصدی بودجه پارک های علم و فناوری

ستاری گفت: افزایش ۷۰ درصدی بودجه پارک های علم و فناوری در سال ۹۸ نشان از شناخته شدن نقش پررنگ این مراکز در اقتصاد کشور است.

سورنا ستاری عصر سه شنبه در جریان بازدید از شرکت‌های مستقر در پارک علم و فناوری استان سمنان واقع در شاهرود در قالب برنامه های کاروان تدبیر و امید، افزود: افزایش ۷۰ درصدی بودجه پارک های علم و فناوری در سال ۹۸ نشان از شناخته شدن نقش پررنگ این مراکز در رشد علم و فناوری و نیز اقتصاد کشور دارد.

وی بیان کرد: افزایش ۷۰ درصدی بودجه پارک های علم و فناوری باید سودی دو برابر داشته باشد. وی با بیان این که پارک های علم و فناوری تنها منوط به محیط فیزکی در گوشه‌ای از شهر نباشند، تصریح کرد: پارک علم و فناوری باید به صورت شبکه‌ای تمام استان‌ها را به صورت نرم‌‌افزاری تحت تاثیر قرار دهد.

ستاری خاطرنشان کرد: این شیوه در اشتغالزایی و افزایش کسب درآمد دانشگاه ها تاثیرگذار است. معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با اشاره به آمادگی این نهاد در پیگیری مسایل پارک علم و فناوری استان‌ها بیان کرد: هم‌اندیشی می‌تواند در شکل‌دهی اقدامات دانشگاه‌ها در این راستا مثمرثمر باشد. به گفته‌ی وی، پارک علم و فناوری باید در دل مردم باشد و آگاه به مسایل جامعه باشد.

الگو برداری از زیست بوم های موفق کارآفرینی

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری گفت: فعالیت ۱۶۰ واحد شرکت دانش بنیان در شهرستان شاهرود از سال ۹۱ تا امروز دستاورد بزرگی است.

وی ابراز داشت: در شهرستان ها باید به تناسب ظرفیت ها شرکت های دانش بنیان دایر شود چرا که مدیریت مطلوب توسعه زیست بوم کارآفرینی منجر به الگوسازی مناسب می شود.

رئیس ستاد فرهنگ سازی اقتصاد دانش بنیان با اشاره به خدمات جدید به شرکت های صاحب ایده، گفت: در این میان نقش صندوق نوآوری شکوفایی در توسعه استانی قابل اهمیت است در غیر این صورت این ماموریت بر عهده بانک می توانست باشد.

به گفته‌ی وی، این صندوق ماموریتی جداگانه از بانک‌ ها دارد و باید ماهیتی با اهداف دانش بنیان داشته باشد. معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: انتظار از صندوق‌ های پژوهش فناوری وام دهی نیست بلکه این صندوق باید به رویکرد جدیدی برای سرمایه ‌گذاری برسد. ستاری اظهارداشت: صندوق پژوهش فناوری باید ضمانت ‌نامه مخصوص برای عملکرد و دیگر زمینه‌ ها ارائه دهد و به این شکل به شرکت‌های دانش بنیان کمک کند.

وی، دوری از وام دهی را ضرورت جدی روش نوین صندوق نوآوری شکوفایی برشمرد و افزود: اگر بتوان مساله ضمانت‌ نامه ‌های شرکت‌ ها را به خوبی حل کرد نیاز به وام‌دهی نیست.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری بیان کرد: امروزه خطوط ارتباطی خوبی در بانک‌ ها ایجاد شد و باید چراغی در مسیر بانک ها روشن کرد تا به فعالیت در این عرصه راغب شوند.

وی با بیان این که شرکت ‌های دانش ‌بنیان به خصوص استارتاپ‌ ها به وام نیاز ندارند، ادامه داد: آن ها بیشتر به دنبال سرمایه‌گذار، سرمایه‌ گذاری خطرپذیر، ضمانت‌ نامه، لیزینگ و پیدا کردن بازار هستند.
به گفته‌ی وی، الگوبرداری از طرح های موفق جهانی از توصیه ها به صندوق نوآوری و شکوفایی در راستای تحقق این مهم است.

دانش جزئی از مبلمان شهری است

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: درصورتی‌ که فضای بلااستفاده به خصوص فضاهای داخل شهر به عرصه دانش تعلق بگیرد، معاونت علمی نیز مرکزی در راه توسعه فناوری و کارآفرینی در آن راه‌ اندازی می‌کند.

ستاری بیان کرد: تاکنون چهار کارخانه نوآوری در تهران شکل‌ گرفته است و کمک بسیار خوبی برای جوانان عرصه استارتاپی است.
ستاری، میان شهر و مردم بودن را نکته قابل اهمیتی دانست که موجب می‌شود مردم و استارتاپ ها با هم عجین شوند و تاکید کرد: از نظر من حتی داشتن دیوار در دانشگاه‌ها هم بی‌معنی است.

وی تصریح کرد: در همه جای دنیا دانشگاه و انتظامات برای دانشگاه در نظر گرفته نشده است، چرا که این عرصه باید جزئی از جامعه باشد.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری تاکید کرد: دانش جزئی از مبلمان شهری است و باید داخل مردم، صنعت و کار باشد.
ستاری این رویکرد را برای پارک‌های علم و فناوری لازم دانست و گفت: مردم با فعالیت پارک های علم و فناوری آشنا شوند و از نزدیک آن را حس کنند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری گفت: در موضوعاتی مانند تجاری‌ سازی، برگزاری رویدادهای کارآفرینی و استارتاپ ها معاونت علمی آمادگی همکاری با پارک های علم و فناوری را دارد.

وی افزود: بودجه دولتی سقف آرزوها را محدود می کند بنابراین ورود سرمایه ‌گذار خصوصی به این عرصه راه کسب موفقیت را هموار می کند.

به گفته ستاری، در صورتی که نوآوری از بخش خصوصی به این شبکه تزریق شود، موفقیت‌های بزرگ به دست می آید. معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری یادآور شد: پایه‌ی اقتصاد دانش بنیان فرهنگ ‌سازی در راستای بهره مندی از افکار خلاق است.

در این سفر یک روزه سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری، از واحدهای فناور مستقر در پردیس پارک علم و فناوری استان سمنان از مراکز رشد واحدهای فناور مستقر در استان به همراه مجموعه واحدهای فناور مستقر در آن و همچنین از پارک علمی – تفریحی نوآموز، مجموعه آزمایشگاه های پارک علم و فناوری استان سمنان و شرکت ایده پردازان پیشرو مارلیک واقع در شهر شاهرود بازدید کرد.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *