اخبار استارتاپی

تغییر در ساختار سازمان برای ایجاد تحول دیجیتال

معاون وزیر ارتباطات و رئیس رگولاتوری در سمینار تحول دیجیتال و صنعت مخابرات ایران اعلام کرد تحول دیجیتال به معنی تغییر تکنولوژی و تغییر استراتژی است.

معاون وزیر ارتباطات و رئیس رگولاتوری در سمینار تحول دیجیتال و صنعت مخابرات ایران اعلام کرد تحول دیجیتال به معنی تغییر تکنولوژی و تغییر استراتژی است و سازمان تنظیم مقررات به عنوان نهاد قانون‌گذاری حوزه فناوری ارتباطات برای همپا شدن با این تحول، تغییر ساختار در این سازمان را آغاز کرده است.

حسین فلاح جوشقانی، رئییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری) با اشاره به تعریف تحول دیجیتالی در این سمینار گفت:‌ «ابتدا باید تکلیف خود را در مورد مفهوم تحول دیجیتال مشخص کنیم. دو تعریف در مورد تحول دیجیتال وجود دارد که ابتدایی‌ترین تعریف در این زمینه تحولی است که در حوزه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی وغیره به واسطه دنیای دیجیتال ایجاد می‌شود. اما از نظر ما این تعریف کامل نیست.»

او با اشاره به تعریف مشخص و همه‌جانبه در مورد تحول دیجیتال افزود:‌ «مجموعه اقداماتی که سازمان‌ها با به کارگیری فناوری دیجیتال و بهره‌برداری از منافع این فناوری انجام می‌دهند که منجر به تحول در سازمان می‌شود، تحول دیجیتالی نام دارد. به عبارتی دیگر سازمان‌ها برای برخورد با تحول دیجیتال باید اقداماتی انجام دهند که منجر به تغییر ساختار و استراتژی‌های سازمانی شود که این تحول در نهایت باعث افزایش سودآوری و بهره‌وری خود سازمان می‌شود.» فلاح در این سمینار تاکید کرد که سازمان‌ها باید برای همگام شدن با تحول دیجیتال استراتژی‌های خود در بخش‌های مختلف سازمانی را براساس الگو‌های ارزش‌آفرین تغییر دهند و راهبردهایی بر مبنای تحول دیجیتال در نظر بگیرند.

او در ادامه با اشاره به آمارهای مجمع اقتصاد جهانی در مورد تغییراتی که تحول دیجیتال در سازمان‌های مختلف ایجاد کرده گفت:‌ «دیجیتالی کردن سازمان‌ها منافع قابل توجه‌ای برای آنها داشته که براساس آمار مجمع اقتصاد جهانی این تغییر استراتژی منجر به افزایش ۹ درصدی درآمد سازمان‌ها و افزایش ۱۲ درصدی سهم آن‌ها در بازار شده است. از سوی دیگر همگام شدن با تحول دیجیتال از سوی سازمان‌ها و شرکت‌ها در دنیا باعث افزایش سودآوریشان تا ۲۶ درصد شده است.» به باور او در این شرایط اپراتورهای ارتباطی و همچنین نهادهای رگولاتوری باید خودشان را با این تحولات دیجیتالی همگام کنند. فلاح اعلام کرد که دیگر وقت تقابل با رقیبان از جمله پیام رسان‌های اینترنتی (OTT) گذشته و باید هم اپراتورها و هم رگولاتورها به جای جنگ با این بازیگران حوزه ارتباطی راهی برای تعامل پیدا کنند.

فلاح همچنین در پایان با اشاره به اینکه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات همگام شدن با تحول دیجیتال را شروع کرده است، اعلام کرد:‌ «سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به عنوان بازوی مقررارت گذاری وزارت ارتباطات تغییر در ساختار خود را برای هم‌پا شدن با تحول دیجیتال آغاز کرده که بر این اساس ساختار جدیدی به عنوان معاونت کسب و کار و حوزه بازار و اقتصاد در سازمان ایجاد شده که مهمترین هدفش مقررات‌گذاری برای ایجاد فضا در راستای تحول دیجیتال است.» فلاح تاکید می‌کند که این معاونت به دنبال تهسیل‌گری و مقررات‌زدایی در حوزه ICT است تا بتواند زمینه‌ساز ایجاد تحول دیجیتال باشد.

براساس آماری که فلاح در این سمینار اعلام کرد براساس پیش‌بینی‌ها از سال ۲۰۱۶ تا بازه زمانی ۵ ساله (آغاز تحول دیجیتال در دنیا) بهره‌گیری از تحول دیجیتال در دنیا ۱۰ هزار میلیارد دلار در صنایع مختلف ارزش افزوده ایجاد کرده که این میزان به ترتیب در۵ صنعت بزرگ یعنی محتوا و سرگرمی ۷۰۰ میلیارد دلار، برق ۱۵۰۰ میلیارد دلار، لجستیک ۲هزار ۱۰۰ میلیارد دلار، حمل ونقل ۲ هزار ۶۰۰میلیارد دلار و تجارت الکترونیکی ۳ هزار و ۱۰۰ میلیارد دلار خواهد بود.

مهسا رستمی

دانشجوی دانشگاه تهران، علاقه‌مند به تحولات اکوسیستم کارآفرینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *