ایده های استارتاپی

۱۰ استارتاپ اروپایی که صنعت فیلم سازی را متحول خواهند کرد

نگاهی به چند استارتاپ خوش‌آتیه‌ی اروپایی که قابلیت اثرگذاری بر صنعت فیلم‌سازی را دارند.

صنعت فیلم‌سازی همواره از قابلیت‌های فناوری‌ استفاده کرده است. این قابلیت‌ها از اختراع تلویزیون رنگی، پیشرفت سینما، تا امکانات جلوه‌های ویژه وجود داشته است به طوری که به کارگیری فناوری‌های جدید قطعاً بر مسیر ساخت و مصرف فیلم‌ و دیگر محصولات سرگرمی و تصویری تأثیر می‌گذارد. تا چند سال دیگر، تجربیات واقعیت مجازی می‌توانند دردسترس بازارهای بزرگ قرار بگیرند، اما واضح است که ما هنوز به آن نقطه نرسیده‌ایم.

حال وقت آن رسیده نگاهی به چند استارتاپ خوش‌آتیه‌ی اروپایی بیاندازیم که تا به‌حال در این عرصه جریان‌ساز بوده و قابلیت ایجاد تغییر یا اثرگذاری بر صنعت فیلم‌سازی به شیوه‌های گوناگون را دارند. تمام استارتاپ های زیر بین سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۶ تأسیس شده‌اند و هریک از آنها چیز ویژه‌ای برای افزودن به مسیر فیلم‌سازی امروز و آینده‌ی نزدیک ما دارند.

justwatchJustWatch logo

justwatch یک استارتاپ بین‌المللی بازاریابی فیلم است که در برلین مستقر بوده و در اکتبر ۲۰۱۴ توسط تیمی باتجربه و با دانش بسیار در زمینه‌ی بازاریابی، محصول و تبلیغات تأسیس شده است. این شرکت جوان، خود را به‌عنوان «موتور جستجوی پخش فیلم» توصیف کرده و هدفش متصل کردن فیلم‌بازها با محتوای دلخواهشان در سرتاسر جهان است. justwatch  علاوه‌براینکه شما را در یافتن بهترین جا برای تماشای قانونی فیلم‌های دلخواهتان یاری می‌نماید، پویش‌های هدف‌گیری مجدد فیلم را هم اجرا می‌کند. justwatch با استفاده از داده‌های دست اول درمورد سلیقه‌ی فیلمی و رفتار خرید بیش از ۲۰ میلیون فیلم‌باز، به استودیوهای فیلم‌سازی کمک می‌کند تا برای مخاطب درستی تبلیغ کنند.

Filestagefilestage logo

 Filestage که در سال ۲۰۱۴ در اشتوتگارت تأسیس شده، فضای کاری برخط شما برای مرور و اعلام رضایت از فیلم‌ها، فایل‌های صوتی، اسناد و طراحی‌ها و به‌اشتراک‌گذاری آنها با مشتریان و همکارانتان است. این پلت‌فرم براساس نیازهای متخصصان عرصه‌ی تبلیغات، طراحی، فیلم، صدا، رسانه و خلاقیت طراحی شده است. عملکرد کارآمد Filestage در بررسی موارد فوق، به شما کمک می‌کند تا مرورهای خود را بسیار سریع‌تر انجام دهید. تمام درخواست‌های تأیید و تصویب ازجانب مشتریان و همکارانتان در یک فضای کاری مرکزی ثبت می‌شوند. مشتریان و همکارانتان مستقیماً در این مرورگر به شما بازخورد می‌دهند. در عین حال هیچ نیازی به نصب برنامه نیست.

usheruusheru Logo

usheru داده‌های بلیط‌فروشی و بازاریابی را مستقیماً در اختیار پخش‌کنندگان فیلم مثل Universal Pictures قرار می‌دهد.usheru یک وب‌سایت فیلم را به پایانه‌های فروش موجود سینماها متصل کرده و اجازه می‌دهد مشتری به سادگی بلیط‌های خود را رزرو کند. usheru برای پخش‌کنندگان فیلم راهی فراهم می‌کند تا هزینه‌ی بازاریابی را به فروش بلیط سینما وصل کنند، و یک پلت‌فرم اطلاعاتی هم راه‌اندازی کرده که به بازاریاب‌های فیلم اجازه می‌دهد از موفقیت فروش پویش‌های بازاریابی در زمان واقعی آگاه شوند. Usheru در تابستان ۲۰۱۴ تأسیس و در دوبلین مستقر شده است.

Movidiam

Movidiam logo

Movidiam که در سال ۲۰۱۴ تأسیس شده، یک شبکه‌ی خلاق تخصصی و برنامه‌ی مدیریت پروژه است که به نام‌های تجاری، دفاتر و فیلم‌سازان سراسر جهان اجازه می‌دهد با هم در ارتباط بوده، همکاری کنند و فیلم بسازند. ثبت پروفایل در این پلت‌فرم رایگان بوده و هزینه‌ی ثبت‌نام ماهیانه‌ی آن برای مدیریت پروژه‌ها در سیستم، ۱۶ پوند (۲۵ دلار) است. ۱۰% بابت هزینه‌ی خدمات به تمام معاملات انجام‌شده در موتور پرداخت ایمن تعلق گرفته و میان کمیسیونر و سرویس‌دهنده تقسیم می‌شود. Movidiam ایجاد شده تا روند فیلم‌سازی در سرتاسر جهان را برای تمام افراد درگیر آسان‌تر، سریع‌تر و مؤثرتر کند.

PlayfilmPlayfilm logo

Playfilm.tv می‌خواهد پیشرفته‌ترین فناوری برای ویدیوی تعاملی را ایجاد کند. نرم‌افزار تدوین این شرکت جوان، تولید و پخش ویدیوهای تعاملی را ارتقا می‌دهد، این کار به‌خصوص متخصصان تبلیغات و تولید فیلم را هدف گرفته، هرچند به درد همه می‌خورد. مخاطبان با PlayFilm می‌توانند انتخاب کنند: محتوا را تماشا کنند یا بخشی از آن باشند! به گفته‌ی PlayFilm، این نرم‌افزار زمان و هزینه‌ی تولید ویدیوی تعاملی برنامه‌ریزی‌شده‌ی سنتی را تا ۷۵% کاهش می‌دهد. این استارت آپ مستقر در والنسیا در سال ۲۰۱۴ تأسیس شده است.

نگاهی به چند استارتاپ خوش‌آتیه‌ی اروپایی که قابلیت اثرگذاری بر صنعت فیلم‌سازی را دارند.

yamduPlayfilm logo

yamdu در سال ۲۰۱۵ تأسیس شد. Yamdu یک نرم‌افزار وب محور است که ابزارهای مختلف برای تمام حوزه‌های تخصصی و تمام مراحل تولید فیلم شما را در خود دارد. این نرم‌افزار که به درد تمام افراد تیمتان می‌خورد، استفاده‌ی کارآمد از داده‌های به‌دست‌آمده در پروژه‌ی شما را پشتیبانی کرده و متعاقباً همکاری را به بالاترین سطح می‌رساند. با yamdu  از دوباره‌کاری و اشتباهات از روی بی‌دقتی خداحافظی کنید چراکه می‌توانید بر کل تصویر نیم‌نگاهی داشته و درعین‌حال جزئیات را هم رصد کنید. سازندگان Yamdu در مونیخ مستقر هستند و نرم‌افزار مدیریت تولید فیلم توسط ARRI اجرا می‌شود که یک شرکت جهانی در صنعت تصویر متحرک است که حدود ۱۳۰۰ کارمند را در سرتاسر جهان به خدمت گرفته است.

flowboxflowbox logo

flowbox.io یک استارت‌آپ مستقر در کراکو است که محصول نرم‌افزاری خود را در سال ۲۰۱۵ راه‌اندازی نموده است. امروزه تقریباً باید به هر نمایی در یک فیلم، جلوه‌های بصری اضافه شود. Flowbox ابزارهای نرم‌افزاری برای هنرمندان و استودیوهای جلوه‌های بصری تولید می‌کند. اولین نسخه از Flowbox برای دستی‌ترین جنبه‌ی جلوه‌های بصری، یعنی روتوسکوپ کردن عرضه شد. این استارت آپ با استفاده از یک رابط کاربری هنرمند محور و ابزارهای منحصربه‌فرد، یعنی RotoSNAP و RotoDRAW، می‌خواهد زمان آفرینش مت را به‌طرز فاحشی کاهش دهد. نسخه‌های آلفا و بتا در سال ۲۰۱۵ عرضه شد، اما درحال‌حاضر نسخه‌ی ۱.۰ در دسترس عموم قرار دارد.

Pantaflixflowbox logo

Pantaflix که در سال ۲۰۱۶ با حمایت بازیگر مشهور آلمانی، ماتیاس شوای‌گوفر تأسیس شده، بر آن است تا تبدیل به بهترین جای دنیا برای تماشا و کشف فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی عالی شود. این پلت‌فرم می‌خواهد تبدیل به بهترین مکانی برای فیلم‌سازان گردد تا کارشان را نمایش داده و به اشتراک بگذارند. چه یک پخش‌کننده‌ی جهانی باشید چه یک کارگردان آینده‌دار فرقی ندارد، Pantaflix با همه یک‌جور رفتار می‌کند. این پلت‌فرم ۲۵% از هر مبلغ کرایه را نگه می‌دارد، بدین ترتیب فیلم‌سازان هر بار که فیلمشان دیده شود، ۷۵% می‌گیرند. در Pantaflix می‌توانید هر چقدر که می‌خواهید به‌صورت رایگان فیلم بارگذاری کنید.

ScriptBook ScriptBook logo

ScriptBook با ارائه‌ی یک ارزیابی الگوریتمی از قابلیت فیلم‌نامه‌ی یک فیلم قبل از تأمین سرمایه‌ ، تولید و اکران آن، به استودیوهای فیلم و پخش‌کننده‌ها چراغ سبز نشان داده و در تصمیم‌گیری کمکشان می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد حدود ۸۷% از پروژه‌های فیلم‌سازی درواقع به‌جای سودآور بودن، ضرر می‌دهند. هدف ScriptBook این است که سودآور بودن فیلم به قاعده تبدیل شود و دیگر استثنا نباشد. نادیرا آزِرمای ایده‌ی ScriptBook را اولین بار در همایش استارت آپ های اروپا در سال ۲۰۱۴ مطرح کرده و جایزه‌ی اول را برد و از آن زمان تا به حال واقعاً دستاوردهای زیادی داشته است! ScriptBook که رسماً در سال ۲۰۱۵ تأسیس شد، توانست در مرحله‌ی سرمایه‌گذاری seed در ۲۰۱۶، حدود ۱.۲ میلیون دلار جذب کند.

Big CouchBig Couch logo

این استارتاپ در سپتامبر ۲۰۱۴ تأسیس شد. سرمایه‌گذار این استارت آپ که تحت مدیریت یک زن است، سازمان تجارت و سرمایه‌گذاری انگلستان است. این شرکت جوان، پلت‌فرمی رایگان در اختیار گروه‌های فیلم‌برداری قرار می‌دهد تا سوابق کاریشان را در معرض دید بسیاری از دفاتر صنعت فیلم‌سازی قرار دهند. به‌علاوه، Big Couch گروه‌های فیلم‌برداری را قادر می‌سازد تا ازطریق «سرمایه‌گذاری گروه فیلم‌برداری» روی فیلم‌های سینمایی کار کنند که به آنها اعتقاد دارند. این استارت آپ گروه‌ها را قادر می‌سازد تا در فیلم‌هایی سرمایه‌گذاری کنند که خودشان در آنها مشغول به کارند. گروه‌ها می‌پذیرند که در ازای بسته‌های قانونی سهام سود و دریافت دیرتر حقوقشان، پیش‌پرداخت کمتری بگیرند. این کار به تهیه‌کنندگان امکان افزایش ۲۰ درصدی بودجه‌ها را داده و به گروه فیلم‌برداری احساس تعهد نسبت به تولید را القا می‌کند.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
منبع
eu-startups
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *