لیمو HR
اینفوگرافیکچندرسانه ای

داستان موفقیت بیل گیتس موسس شرکت مایکروسافت و زندگینامه او

مروری بر زندگی بیل گیتس ( Bill Gates ) و روند کارآفرینی و موفقیت وی

وقتی صحبت از کارآفرینی می‌شود یکی از نام‌های بزرگی که به ذهن خطور می‌کند، نام بیل گیتس است.

در این مقاله شما داستان فردی را دنبال می‌کنید که از یک جوان علاقه‌‌مند به برنامه‌نویسی تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین کارآفرینان و ثروتمندان جهان شد. بیل گیتس ، مردی که باعث شد کامپیوترهای ما کار کنند و مردی که پشت تمامی فعالیت‌های مایکروسافت قرار دارد.

بیل گیتس در ۲۸ اکتبر ۱۹۵۵ متولد شد و در بیست سالگی به همراه پائل آلن، مایکروسافت را راه‌‌اندازی کرد. این موضوع تقریبا غیر قابل باور است؛ جوانی در سن بیست سالگی خودش را به عنوان یک کارآفرین معرفی کند و بتواند بازاری مثل بازار تکنولوژی را تا حد زیادی به هم بریزد. گیتس در سال ۲۰۱۴ به عنوان بزرگ‌ترین سهام‌دار مایکروسافت شناخته شد. همچنین او در سن ۳۲ سالگی به ثروت‌مندترین فرد جهان تبدیل شد و این عنوان را تا سال ۲۰۱۴ حفظ کرد.

در سن ۱۳ سالگی، مدرسه‌ای که او در آن درس می‌خواند یک کامپیوتر ریزمعماری تهیه کرد. از آن زمان، بیل به همراه دوستانش بیشتر زمان خود را به برنامه‌نویسی و اجرا کردن ایده هایشان و تجربه کردن می‌گذراندند. بیل به عنوان یک نوجوان ذهنی اقتصادی داشت و این ذهن همراه با هیجان و علاقه شدید به برنامه‌نویسی روز به روز بیشتر در او رشد می‌کرد، اما متأسفانه استعداد او در مدرسه نادیده گرفته می‌شد و این موضوع در تصمیم‌گیری‌های بعدی‌اش تأثیر به سزایی گذاشته است.

بیل گیتس و CCC

در این برهه زمانی یک دانش‌آموز جدید وارد مدرسه بیل گیتس شد. پدر این دانش‌آموز در شرکت CCC یا Computer Centre Corporation کار می‌کرد. در آن زمان این شرکت به دلیل مشکلاتی که هکرها برای آن‌ها ایجاد کرده بودند در وضعیت اقتصادی خیلی بدی قرار داشت. بنابراین بیل و دوستانش را استخدام کردند تا بتوانند راه‌های نفوذ را پیدا کنند و وضعیت امنیتی را بهبود ببخشند. آن‌ها در ازای این فعالیت، به بیل و دوستانش پیشنهاد دادند که به مدت نامحدود به کامپیوتر دسترسی داشته باشند و بتوانند به برنامه‌نویسی ادامه بدهند. و این موقعیت چیزی نبود که بیل گیتس جوان بتواند آن را رد کند.

در سال ۱۹۷۱ شرکت CCC به بیل گیتس و پائل آلن پیشنهاد داد تا برنامه‌ای برای پرداخت‌های ماهانه بنویسند. بعد از نوشتن این برنامه و انتشار آن، شرکت CCC از هر سودی که از طریق آن کسب می‌کرد بخشی را به بیل و پائل پرداخت می‌کرد. این برنامه تقریبا نقطه شروع کار این دو نفر بود. از بعد از این زمان، آن‌ها شروع به نوشتن برنامه‌های مختلف کردند. بیل در سن ۱۵ سالگی اولین برنامه خود را برای بهینه‌سازی ترافیک نوشت و آن را ۲۰ هزار دلار فروخت. و بعد او یک بسته برنامه‌ای را برای Bobbeville Dam نوشت و با فروش آن ۳۰ هزار دلار کسب کرد.

بیل گیتس و مایکروسافت

با وجود این موفقیت‌ها بیل گیتس سعی کرد مسیر پدرش را ادامه دهد و برای ورود به هاروارد درخواست پذیرش داد ولی خودش هم می‌دانست که علاقه زیادی به تحصیل ندارد پس شروع کرد به برنامه‌ریزی کردن برای آینده و راه‌اندازی یک شرکت نرم‌افزاری با همکار و دوست خود، پائل آلن.

بعد از مدتی بالاخره روز موعد فرا رسید و بیل و پائل مایکروسافت رو به طور رسمی راه‌اندازی کردند. آن‌ها با طراحی و برنامه‌نویسی نرم‌افزارهای کوچک برای شرکت‌های مختلف شروع کردند و کم کم سفارشات خود را بزرگ‌تر کردند.

بیل گیتس و پل آلن

بعد از گذشت یک سال، مایکروسافت با بحران مالی روبرو شد. دلیل این بحران استفاده از چند نرم‌افزار به صورت غیرقانونی بود. ولی آن‌ها امید خود را از دست ندادند. بیل گیتس از تحصیل در هاروارد انصراف داد و با وجود تمام مخالفت‌های خانواده‌اش، تمرکز خود را به طور کامل به شرکت مایکروسافت اختصاص داد. بالاخره بعد از تلاش‌ها و شکست‌های پیاپی، آن‌ها MS-BASIC را برنامه‌نویسی کردند و با فروش آن به سود ۵۰۰ هزار دلاری را رسیدند.

پیشنهاد از IBM

شرکت IBM در سال ۱۹۷۹ تصمیم گرفت اولین کامپیوتر شخصی را بسازد. در ادامه این شرکت به مایکروسافت پیشنهاد داد که سیستم عامل این کامپیوتر را برنامه‌نویسی کند. ولی در آن زمان مایکروسافت هیچ پیش‌نویسی برای طراحی سیستم‌عامل نداشت. به همین خاطر مایکروسافت شرکت Digital Research را برای طراحی و توسعه سیستم‌عامل به IBM پیشنهاد داد.

با شروع شدن پروژه IBM و Digital Research، مایکروسافت یک سیستم‌عامل خام خریداری کرد و بعد از توسعه دادن آن، MS-DOS را معرفی کرد.

با طراحی MS-DOS، تقریبا جای رقابتی برای Digital Research باقی نماند. مایکروسافت سیستم‌عامل خودش را به IBM معرفی کرد و این سیستم‌عامل به عنوان سیستم‌عامل اصلی اولین کامپیوتر شخصی انتخاب شد. با این روش مایکروسافت موفق شد رقیب خود یعنی Digital Research را شکست دهد. در سال ۱۹۸۰، دو شرکت IBM و مایکروسافت قرارداد همکاری امضا کردند. در سال ۱۹۸۱ اولین کامپیوتر شخصی توسط IBM معرفی شد که سیستم‌عامل MS-DOS روی آن قرار داشت. همچنین در این کامپیوتر برنامه‌های دیگری مثل MS-BASIC، MS-COBOL و MS-PASCAL نیز قرار داشتند.

اختراع موس

جالب است بدانید اولین موس توسط تیم سخت‌افزار مایکروسافت طراحی شد. این شرکت با طراحی موس توانست سود و شهرت بسیار زیادی کسب کند.

ویندوز، شاهکار مایکروسافت

بعد از گذشت تمام این مراحل، نوبت به شاهکار اصلی رسید: ویندوز. این سیستم‌عامل بعد از MS-DOS معرفی شد و کاری کرد که سود و درآمد مایکروسافت به مقدار خیلی زیادی افزایش پیدا کند.

امروزه لوگو مایکروسافت تقریبا در اکثر کامپیوترهای شخصی دیده می‌شود. اولین نسخه این سیستم‌عامل Windows NT نام داشت. در ادامه نسخه‌های ۹۵، NT (4.0 & 5.0)، ۹۸، ۲۰۰۰، XP  و Vista معرفی شدند. بعد از نسخه Vista تقریبا تغییرات بزرگی در تولید ویندوزهای بعدی رخ داد و با گذشت زمان و با معرفی نسخه‌های ۷، ۸ و ۱۰، شاهد تغییرات زیادی در رابط کاربری و ظاهر این سیستم‌عامل بوده‌ایم.

این جمله بیل گیتس می‌تواند به خوبی تغییرات و میل به ایجاد تغییرات در نسخه‌های مختلف را توضیح دهد:

«اگر نمی‌توانید کاری کنید که خوب کار کند حداقل کاری کنید که ظاهر آن بهتر شود!» بیل گیتس

با ایجاد این تغییرات بیل گیتس مایکروسافت را به مرحله‌ای رساند که به راحتی قابل دسترس نیست.

در نهایت در سال ۲۰۱۴، بیل گیتس از سمت خود به عنوان مدیر عامل استعفا داد و ساتیا نادلا جای او را گرفت.

بیل گیتس یکی از باهوش‌ترین افرادی است که توانسته در مدت زمان کوتاهی خودش را به عنوان یک کارآفرین موفق در یک سطح بالا معرفی کند. او ایمان و اعتقاد راسخی به ایده خود داشت؛ ایمان و اعتقادی که به او شجاعت ترک هاروارد برای رسیدن به رویاهایش را داد. بسیار از افراد او را به عنوان یک منبع الهام و الگو در زندگی در نظر می‌گیرند و بسیاری نیز او را تحسین می‌کنند. جملات مشهوری که از بیل گیتس وجود دارد می‌تواند انگیزه شما را مجدد زنده کند:

«موفقیت یک معلم بد است. او افراد باهوش را قانع می‌کند که هیچ‌وقت شکست نخواهند خورد!» بیل گیتس

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *