ایده های استارتاپیایده های کشاورزی

استارتاپی برای سرمایه گذاری در کشاورزی

استارتاپ ترفین اعتباراتی را برای کشاورزان ترکیه‌ای فراهم می‌کند که از طریق آن می‌توانند مواد مورد نیاز خود برای هر فصل را بخرند.

استارتاپ ترکیه‌ای ترفین اعتباراتی را برای کشاورزان ترکیه‌ای فراهم کرده که از طریق آن می‌توانند مواد مورد نیاز خود برای هر فصل را بخرند. این استارتاپ موفق شده اولین بخش کار خود را به یک سرمایه گذار بفروشد.

کشاورزان ترکیه‌ای و باقی کشاورزان جهان معمولا پول کافی برای خرید دانه، کود و آفت‌کش را در اول هر فصل ندارند. به گفته محمت ممکان مدیرعامل و بنیان‌گذار ترفین، کشاورزان معمولا قبل از شروع کشت مواد لازم را از فروشندگان محلی به صورت اعتباری می‌خرند و بعد از برداشت و فروش محصول پول آن را پرداخت می‌کنند.

این یک راه حل بسیار گران است چرا که این فروشندگان به طور مداوم شرایط پرداخت را تغییر می‌دهند. بر اساس آمار AgFunderNews، در این حالت کشاورزان معمولا ۴۵% بیشتر پرداخت می‌کنند.

ترفین با فروشندگان وارد مذاکره می‌شود و اعتباراتی را فراهم می‌کند که بر اساس آن کشاورز می‌تواند با سود ۲۹% مواد مورد نیاز خود را تهیه کند. برای اینکه این اعداد قابل فهم‌تر باشند، محمت ممکان می‌گوید ترکیه یک کشور با سود بالاست؛ سود وام در ترکیه حدود ۱۷% است و در مقایسه با سود در ایالات متحده که ۲% الی ۳% است، عددی بسیار بالا محسوب می‌شود. ترفین این مقدار را به عددی یک رقمی کاهش می‌دهد.

ترفین منابع سرمایه گذاری بسیار زیادی دارد که بتواند این اعتبارات را به کشاورزان بدهد. ولی ایده اصلی این است که با تشکیل مجموعه‌هایی از موارد مورد نیاز کشاورزان و سپردن آن‌ها به موسسات سرمایه گذاری، پشتوانه امنی برای کشاورزان فراهم کند.

ماه گذشته یک دفتر خانوادگی در ترکیه در یک مجموعه شامل ۲۳۹ مورد قابل دریافت برای کشاورزان که توسط ترفین آماده شده بود و با همکاری بانک UNLU & Co که یک بانک محلی است، سرمایه گذاری کرد. کشاورزان ترکیه‌ای مجموعا ۱۳۳۰ هکتار گندم، ۸۳۵ هکتار گل آفتاب‌گردان، ۱۱۰ هکتار ذرت و ۴۱۰ هکتار از دیگر محصولات را کشت می‌کنند.

وبسایت ترفین یک استارتاپ ترکیه ای در حوزه کشاورزی

مورات گولکان، مدیر اجرایی توسعه محصول بانک UNLU & Co می‌گوید: «امنیت سرمایه گذاران از طریق انواع گوناگون بیعانه‌ها و ضمانت‌نامه‌های کشاورزان تأمین می‌شود. با وجود افزایش نرخ بهره در ترکیه، ما خوشحالیم که شرایطی ایجاد کرده‌ایم که از طریق آن کشاورزان می‌توانند راهی ارزان برای تأمین مواد مورد نیاز خود داشته باشند.»

سود موسسه‌ای

اندازه بازار مواد مصرفی بازار مزرعه در ترکیه ۱۸ میلیارد دلار در سال است. بر اساس آمار ترفین، صنعت کشاورزی به عنوان ستون فقرات اقتصاد ترکیه است و سالانه حدود ۴۰ میلیارد دلار سودرسانی می‌کند.

فاصله متوسط روزهایی که کشاورزان در ترکیه مواد اولیه خریداری می‌کنند تا زمانی که پولش را پرداخت کنند حدود ۱۳۷ روز است. به گفته ممکان این فاصله بهترین زمان برای سرمایه گذاران محلی است تا در این ۵ ماه و تا به ثمر رسیدن محصول، برای خرید آن‌ها اقدام کنند.

مدیرعامل ترفین می‌گوید: « برای سرمایه گذاری های بلند مدت می‌توانیم یک راهکار طراحی کنیم که در آن مقدار سرمایه اهمیت داشته باشد. برای مثال این راهکار می‌تواند دو فصل را پوشش دهد. یک بار که مواد مورد نیاز تأمین شد و هزینه آن پرداخت شد، ما برای فصل دوم هم موارد مورد نیاز را تأمین می‌کنیم.»

او امیدوار است با تأثیرات اجتماعی که این سرمایه گذاری ها دارند، سرمایه گذاران بیشتری از سرتاسر دنیا به این برنامه روی بیاورند.

تکنولوژی مورد نیاز از کجا تأمین می‌شود؟

وقتی یک کشاورز به یکی از فروشگاه‌هایی که با ترفین همکاری می‌کنند وارد می‌شود، فرد فروشنده به او کمک می‌کند که وارد داشبورد آنلاین ترفین شود و اطلاعات اولیه خود را ثبت کند. با اجازه کشاورز، ترفین به طور خودکار اطلاعات سنتی و آنلاین کشاورز را بررسی می‌کند تا ریسک بازپرداخت را مشخص کند. مدل اعتبار‌بخشی ترفین بر اساس تاریخچه اعتبار کشاورزان است؛ اطلاعات زمین کشاورزی (مزرعه) مثل اندازه آن یا نوع محصولی که در آن کاشته می‌شود، اطلاعات تراکنش‌ها مثل نوع دانه یا کودی که استفاده شده است و خریدهای قبلی کشاورز اهمیت دارند و در صورت خوب بودن این فاکتورها، اعتبار خوبی به کشاورز تعلق می‌گیرد. به گفته ممکان با استفاده از این اطلاعات سیستم اعتباربخشی ترفین به صورت خودکار امتیازی به کشاورز داده و آن را در طول پنج تا هفت روز کاری به بانک اعلام می‌کند. او می‌گوید: «ما اولین شرکتی هستیم که در ترکیه سیستم اعتباربخشی را به طور کاملا خودکار و اتوماتیک کرده‌ایم.».

چرا فروشندگان می‌خواهند در این مدل نقش داشته باشند؟

ترفین راهی فراهم می‌‎کند که در آن فروشندگان کوچک که می‌خواهند رشد کنند با فروشندگان بزرگتر که انبارهای بزرگ‌تر و مقدار پول بیشتری دارند رقابت کنند. ممکان می‌گوید: «فروشندگان بزرگ‌تر از طریق این راه می‌توانند وارد مراحل جدیدتری بشوند و کارشان را توسعه دهند. قبل از فعال شدن ترفین اگر یک فروشگاه کشاورز را به طور کامل و شخصی نمی‌شناخت، نمی‌توانست مطمئن شود که فروش به او اعتبار دارد یا نه. به همین دلیل کسب و کار گسترش پیدا نمی‌کرد.».

«امروزه ما با فروشگاه‌های بزرگی همکاری می‌کنیم که از تفرین استفاده می‌کنند تا به بازارهای جدید ورود پیدا کنند. با کمک ترفین آن‌ها با کشاورزانی کار می‌کنند که پیش از این اصلا نمی‌شناختندشان.»

«بیش از ۲۳ هزار فروشگاه مواد اولیه کشاورزی در سرتاسر ترکیه وجود دارد؛ همین باعث شده است که این بازار بسیار شکننده باشد. ما همکاران خود را با دقت انتخاب می‌کنیم و فقط با فروشگاه‌هایی تعامل می‌کنیم که بدانیم می‌توانیم به رشد آن‌ها کمک کنیم. باید مطمئن شویم که این فروشندگان هم میل به پیشرفت و رشد کردن دارند و هم محصولات با کیفیت و خدمات پس از فروش کاملی به مشتریان ما ارائه می‌کنند.»

مرحله بعدی چیست؟

مرحله بعدی برنامه ترفین این است که در ماه نوامبر، مجموعه مواد اولیه مورد نیاز کشاورزان گندم را فراهم کند. همچنین این شرکت قصد دارد با ارائه پیشنهادات بهتر، ارزش افزوده بیشتری در خدمات به کشاورزان و فروشندگان ایجاد کند. که این کار شامل کمک به فروشندگان در اضافه کردن محصولات به پلتفرم می‌شود. همچنین به گفته مدیرعامل این شرکت، ترفین قصد دارد خرده فروشی محصولات کشاورزان، تولیدکنندگان پاستا، تولید‌کنندگان لبنیات و باقی تولیدکنندگان را راه‌اندازی کند.».

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
منبع
agfundernews
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *