اخبار استارتاپی

بیش از ۱۰۰۰ شرکت در صف دریافت مجوز دانش بنیان

رئیس امور شرکت ها و موسسات دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: بیش از ۱۰۰۰ شرکت فناور متقاضی دریافت مجوز دانش بنیان هستند.

لیمو HR

سید محمد رضا صاحبکار خراسانی فرایند داوری و دریافت مجوز دانش بنیانی کار ساده ای نیست، گفت: این درحالی است که شرکت هایی که قبلا این مجوز را دریافت کرده اند باید برای تمدید استانداردهای لازم و روزآمدی ایده خود را حفظ کنند.

وی با تاکید براینکه آیین نامه اجرایی قانون حمایت از شرکتها و مؤسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوری ها و اختراعات مرتبا به روز رسانی و ارتقا پیدا می کند، گفت: حمایت از شرکت های فناور و توسعه اقتصاد دانش بنیان نیاز به رویکرد و فعالیت عملیاتی و گفتگو رو در رو با صاحبان ایده و فناور دارد.

 وی با بیان اینکه از ابتدا تا کنون بیش از ۱۲ هزار شرکت متقاضی دانش بنیانی بوده اند، گفت: از این تعداد تاکنون ۳۹۱۷ شرکت شرایط دانش بنیان شدن را پیدا کرده اند.

رئیس امور شرکت ها و موسسات دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با تاکید براینکه باید برای تعاریف مرتبط با علم و فناوری تعابیر و تعاریف دقیق تعیین کرد، گفت: از نظر ما شرکت هایی عنوان HI-TECH دارند که فعالیت و عملکردشان مبتنی بر تحقیق و توسعه باشد.

صاحبکار خراسانی با بیان اینکه اکنون بیش از ۱۰۰۰ شرکت فناور متقاضی دریافت مجوز دانش بنیان هستند، گفت: ارزیابی شرکت ها برای دست یابی به مجوز دانش بنیان با گروه های تخصصی صورت می‌گیرد و در فرایند داوری شرکت های متقاضی تنها شرکت هایی که بتوانند حداقل به سطح ۳ دست پیدا کنند شانس دانش بنیان شدن دارند.

وی با اعلام اینکه در ارزیابی مجدد شرکت های دریافت کننده  گواهی دانش بنیان، بیش از ۸۰۰ شرکت لغو مجوز شده اند، گفت: تنها شرکت هایی می توانند دانش بنیان بشوند و یا دانش بنیان بمانند که استانداردهای لازم را کسب کرده و به روز شوند.

رئیس امور شرکت ها و موسسات دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در ادامه به مزیت های استقرار در پارک های علم و فناوری اشاره کرد و گفت: شرکت هایی که در پارک مستقر باشند از لحاظ معافیت های مالیاتی، گمرکی و بیمه تامین اجتماعی از مزیت های بیشتر و متنوع تری برخوردارخواهند شد.

دکتر صاحبکار با اعلام این مطلب که تسهیلات خدمت مقدس سربازی مختص شرکت های دانش بنیان نیست، گفت: این مزیت شامل اجرای پروژه های فناورانه به عنوان جایگزین خدمت و سربازی امریه در شرکت های دانش بنیان قابل انجام است.

وی با بیان اینکه ۱۱۰ عنوان بسته حمایتی از شرکت های دانش بنیان تعریف شده است، گفت: ارزیابی و داوری ایده و محصولات فناورانه کار ساده ای نیست و نیاز به سعه صدر و دقت فراوانی دارد تا کمترین اشتباه در پذیرش یک ایده صورت بگیرد.

انتظارات شرکت‌های دانش‌بنیان برآورده نمی‌شود

رئیس پارک علم و فناوری استان قم بسیاری از شرکت های متقاضی گواهی دانش بنیان نسبت به روند داوری و پذیرش گلایه دارند، گفت: شرکت‌های فناور باید از فواید و مزیت‌های دانش‌بنیانی خود بهره‌مند شوند.

به گزارش ایسنا، سید حسین اخوان علوی در نشست شرکت های دانش بنیان استان قم با رئیس امور شرکت ها و موسسات دانش بنیان معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در سالن پارک علم و فناوری استان قم گفت: توسعه و تجاری‌سازی فناوری مهم‌ترین هدفی بوده که در پارک علم و فناوری دنبال می‌شود.

وی با بیان اینکه شرکت های دانش بنیان استان قم باید از مزایای استقرار در پارک استفاده بهینه کنند، گفت: یکی از مشکلاتی که بیشتر شرکت های متقاضی دانش بنیان مطرح می کنند، در تعریف پیچیدگی فناوری است که در این زمینه برداشت های مختلفی می شود و خط مشی شاخصی وجود ندارد.

رئیس پارک علم و فناوری استان قم با تاکید براینکه باید فرایند دانش بنیان شدن گستره بیشتری پیدا کند گفت: معمولا شرکت هایی که در حوزه های غیر از فنی و مهندسی فعالیت می کنند، دانش بنیان شدن آنها سخت و پیچیده می شود.

وی افزود: تعیین نام “خلاق” برای شرکت‌هایی که در حوزه فناوری نرم فعالیت می‌کنند پارک‌های علم و فناوری را از اهداف ترسیم‌شده دور می‌کند، لازم است تا تدابیری اندیشیده شود تا شرکت‌های فعال در حوزه هنر، ادبیات و دیگر ساحت‌های علوم انسانی از مزایای شرکت‌های دانش‌بنیان محروم نباشند.

شایان ذکر است در این نشست که با مشارکت صندوق پژوهش و فناوری کریمه برگزار شد، تعدادی از شرکت های دانش بنیان استان و مستقر در پارک علم و فناوری استان قم، مسائل و موانع پیش رو در دریافت مجوز یا تمدید فعالیت دانش بنیان خود را مطرح کردند که دکتر سید محمد صاحبکار خراسانی، رئیس امور شرکت ها و موسسات دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری  ضمن پاسخگویی به سوالات، راهنمایی لازم برای پیگیری درخواست ها را دادند.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *