اینفوگرافیکچندرسانه ای

زندگی نامه و داستان‌ موفقیت مارک زاکربرگ موسس فیسبوک + اینفوگرافیک

مارک الیوت زاکربرگ خالق فیسبوک را بهتر بشناسید !

مارک الیوت زاکربرگ که به نام مارک زاکربرگ شناخته می‌شود را می‌توان یک میلیاردر اتفاقی نامید. زاکربرگ که در اصل یک برنامه نویس و کارآفرین اینترنتی است، مدیر اجرایی و رئیس فیسبوک محسوب می‌شود و اگر از بحث سمت و مقام سازمانی فاصله بگیریم، می‌توان گفت او مغز متفکر فیسبوک است. شبکه اجتماعی فیسبوک در سال ۲۰۰۴ توسط یک شرکت خصوصی افتتاح شد.

مارک زاکربرگ

اعضای این شرکت مارک زاکربرگ، داستین موسکوویتز، ادوارد ساورین و کریس هیوز بودند. در آن زمان همه این افراد به عنوان دانشجو در هاروارد تحصیل می‌کردند. در سال ۲۰۱۰، مجله تایمز مارک زاکربرگ را به عنوان شخص سال معرفی کرد و در سال ۲۰۱۱، ثروت شخصی او چیزی در حدود ۱۳.۵ میلیارد دلار تخمین زده شد.

داستان زندگی مارک زاکربرگ

مارک در ۱۴ می ۱۹۸۴ در وایت پلینز نیویورک و در یک خانواده تحصیل کرده متولد شد. پدرش یک دندان‌پزشک بود و مادرش به عنوان یک روان‌پزشک فعالیت می‌کرد. استعداد و علاقه زاکربرگ به برنامه‌نویسی از همان دوران کودکی قابل تشخیص بود. او در اوقات فراغتش به توسعه انواع برنامه‌های کامپیوتری مشغول می‌شد. تمرکز عمده این برنامه‌ها بر روی کانال‌های ارتباطی بود.

در سن ۱۲ سالگی و با استفاده از BASIC موفق شد یک برنامه پیام‌رسان به نام Zucknet طراحی کند. اولین جایی که از این برنامه استفاده شد، مطب دندان‌پزشکی پدرش بود. منشی مطب با استفاده از این برنامه پدرش را از بیماران جدیدی که به مطب می‌آمدند مطلع می‌کرد. همچنین همه اعضای خانواده با استفاده از این برنامه در فضای خانه با هم ارتباط برقرار می‌کردند. او همچنین با همکاری دوستانش بازی‌های کامپیوتری زیادی طراحی کرد.

این نابغه ذاتی بعدها در مدرسه مقدماتی فیلیپ اکستر در منطقه نیو همپشایر مشغول به تحصیل شد. او در بخش ادبیات کلاسیک عالی بود و موفق شد در این زمینه دیپلم بگیرد. ولی استعداد و شوق او همچنان در زمینه برنامه‌نویسی بود و بعد از گرفتم مدرک با پشت کار و تلاش بیشتری به توسعه برنامه‌های جدید پرداخت.

در دوران دبیرستان موفق شد برنامه‌ای در خصوص موسیقی بنویسد که نام آن Synapse بود. این برنامه جزو اولین نسخه‌های برنامه‌ای بود که امروزه آن را Pandora می‌نامیم. چندین شرکت از جمله مایکروسافت و AOL برای خرید برنامه علاقه نشان دادند و حتی ابراز تمایل کردند که مارک نوجوان را قبل از فارغ‌التحصیلی استخدام کنند. ولی او همه پیشنهادها را رد کرد.

زاکربرگ بعد از اینکه در سال ۲۰۰۲ از اکستر فارغ‌التحصیل شد، برای ورود به هاروارد ثبت نام کرد. در آن زمان بود که موفق شد برنامه CourseMatch را بنویسد؛ برنامه‌ای که به دانشجویان کمک می‌کرد کلاس‌های خود را بر اساس برنامه انتخابی دیگر افراد انتخاب کنند. او همچنین برنامه Facemash را نیز نوشت. این برنامه به کاربر اجازه می‌داد تا چهره دو کاربر دیگر را با هم مقایسه کند و به این که کدام جذاب‌تر هستند رأی دهد. این برنامه به سرعت مشهور شد ولی بعدها به دلیل این که نامناسب است از بین رفت.

مارک با ساخت برنامه‌های انقلابی‌اش بسیار مشهور شده بود. دیوا نارندرا و دوقلوهای وینکلووس از او خواستند که بیرون از فضای دانشگاه بر روی یک پروژه به نام Harvard Connection کار کنند. این سایت قرار بود با استفاده از اطلاعات دانشجویان به آن‌ها در پیدا کردن زوج مناسبشان کمک کند. در ابتدا مارک از این ایده استقبال کرد ولی بعد از مدت کوتاهی که از شروع کار گذشت از پروژه خارج شد و به همراه دوستان خود یعنی داستین موسکوویتز، کریس هیوز و ادوارد ساورین مشغول کار بر روی شبکه اجتماعی خودش شد.

او با الهام گرفتن از دفتر سالانه مدرسه فیلیپس اکستر، ایده فیسبوک را به دست آورد. و این همان زمانی است که فیسبوک در اتاق خوابگاه مارک زاکربرگ به همراه دوستانش متولد شد. در مراحل اولیه توسعه ایده، قرار بود سایت فقط برای فضای داخلی هاروارد استفاده شود ولی بعد از گذشت چند وقت مشخص شد که این سایت پتانسیل ورود به جهان بیرونی را نیز دارد.

در نهایت آن‌ها سایتی ساختند که کاربران می‌توانستند در آن پروفایل بسازند، عکس بارگزاری کنند و با بقیه افراد ارتباط برقرار کنند. گروهی که فیسبوک را مدیریت می‌کرد تا ژوئن ۲۰۰۴ در اتاق خوابگاه هاروارد مستقر بود. اما بعد از این تاریخ زاکربرگ از کالج بیرون آمد تا تمام زمان خود را به فیسبوک اختصاص دهد. او مقر شرکت را به پالو آلتو در کالیفرنیا انتقال داد. تا پایان سال ۲۰۰۴ فیسبوک یک میلیون کاربر داشت.

در سال ۲۰۰۵ سایتی که زاکربرگ و دوستانش ساخته بودند توانست سرمایه بسیار خوبی از گروه سرمایه گذاری Accel جذب کند. سرمایه‌ای که شرکت سرمایه گذاری به فیسبوک داد حدود ۱۲.۷ میلیون دلار بود. فیسبوک در آن زمان فقط برای تعداد محدودی از دانشجویان در دسترس بود. بعد از این جذب سرمایه، دانش‌آموزان و دانشجویان بیشتری به فیسبوک دسترسی پیدا کردند به طوری که تا پایان سال ۲۰۰۵، فیسبوک ۵.۵ میلیون کاربر داشت. به مرور زمان توجه شرکت‌های بیشتری به این سایت جلب شد؛ سایت‌هایی که می‌خواستند در این شبکه اجتماعی تبلیغ کنند.

همچنین شرکت‌های زیادی مثل Yahoo و MTV پیشنهاد خرید برای فیسبوک ارسال می‎کردند ولی زاکربرگ یکی بعد از دیگری آن‌ها را رد می‌کرد. به جای فروش، او تمرکز خود را بر روی گسترش سایت گذاشت و توسعه‌دهندگان بیشتری را برای کار بر روی سایت مورد استفاده قرار داد و قابلیت‌های جذاب بیشتری را به آن اضافه کرد.

همانطور که گفته شده است: «نمی‌توانید ۵۰۰ میلیون دوست داشته باشید مگر این که چند دشمن برای خود بسازید.» فیسبوک هم از این مورد مستثنا نبود و در سال ۲۰۰۶ با اولین چالش بزرگ خود مواجه شد. خالقین Harvard Connection ادعا کردند که زاکربرگ ایده آن‌ها را دزدیده است و باید برای ضررهایی که متوجه آن‌ها شده است، جریمه پرداخت کند. با این حال زاکربرگ معتقد بود که این دو ایده بر مبنا دو شبکه اجتماعی متفاوت ایجاد شده‌اند.

داستان موفقیت مارک زاکربرگ

او در سال ۲۰۰۷ پلتفرم فیسبوک را ساخت. این پلتفرم به کاربران اجازه می‌داد در سایت کاربردهای اجتماعی بسازند و توسعه‌دهندگان در آن حاضر شوند. آمارهای اخیر نشان می‌دهد که حدود ۸۰۰۰۰۰ توسعه‌دهنده فعال در سرتاسر جهان در این پلتفرم مشغول فعالیت هستند.

در سال ۲۰۰۹ و با انتشار کتاب «میلیاردرهای اتفاقی» که توسط بن مِزریخ نوشته شده بود، زاکربرگ یک ضربه دیگر را متحمل شد. مزریخ در این کتاب با نوشتن دوباره داستان زندگی زاکربرگ او را به شدت نقد کرده بود. بدون در نظر گرفتن میزان درستی داستان، مزریخ آن را به آرون سورکین فروخت و او هم آن را به صورت فیلم‌نامه بازنویسی کرد و فیلم Social Media بر اساس آن ساخته شد. زاکربرگ در مقابل جریان فیلم ایستاد و بیان کرد که بسیاری از وقایع فیلم دقیق نیستند.

در راستای موفقیت‌های جدید، زاکربرگ یک استارت آپ در زمینه تحصیلی راه‌اندازی کرد. در سپتامبر ۲۰۱۰ گزارش شد که او ۱۰۰ میلیون دلار به مدرسه دولتی نیوآرک در نیوجرسی اهدا کرده است. در همین سال او به همراه بیل گیتس و وارن بافت یک تعهدنامه امضا کردند که به واسطه آن قول دادند که نصف ثروت خود را به مرور زمان به بنیادهای خیریه اهدا کنند.

در سن ۲۷ سالگی زاکربرگ به نقطه‌ای رسید که اکثر انسان‌ها آرزو دارند تا اواخر عمر خود به آن دست پیدا کنند. او با ایجاد تغییرات و ارتقا دادن بخش‌هایی از فیسبوک کاری را انجام داد که خیلی سایت‌های دیگر در آن شکست می‌خورند. به طوری که تقریبا امروزه چیزی به طور کامل عملی نمی‌شود مگر این که تا حدی با فیسبوک در ارتباط باشد.

زاکربرگ هنوز به ۳۰ سالگی نرسیده است و تازه اوایل مراحل موفقیت او است. به نظر می‌رسد از امروز به بعد زندگی او به عنوان نقطه عطف دوران شبکه‌های اجتماعی در نظر گرفته شود.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۱ Average: ۵]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *