ایده های استارتاپیایده های کشاورزی

آشنایی با برترین استارتاپ های فعال در حوزه تکنولوژی لبنیات و دامداری

توانمندی استارتاپ های این حوزه در زمینه های تکنولوژی های نظارتی، زیست فناوری، رباتیک، مدیریت خط تولید و تغذیه

لیمو HR

تولید لبنیات یکی از قدیمی‌ترین حوزه‌های صنعت کشاورزی است که امروزه جزو پرمشکل‌ترین‌های این صنعت به شمار می‌رود. با وجود اشتهای تمام‌نشدنی مردم برای لبنیات، کشاورزان و فعالان این بخش یکی از سخت‌ترین دوره‌های اقتصادی را پشت سر می‌گذارند. با تأثیرگذارتر شدن لبنیات و بالا رفتن میزان تولید شیر از گاوها قیمت آن کاهش یافته است و در ادامه باعث شده فعالان این حوزه نتوانند درآمد لازم برای ادامه دادن تولیدات خود را کسب کنند. با افزایش تقاضای مصرف‌کننده، کار تولیدکنندگان فشرده گردیده است و این فشردگی باعث شده که تولیدکنندگان ارگانیک لبنیات و تولیدکنندگان سنتی این حوزه دچار مشکلات زیادی بشوند.

از زمان فعال شدن صنعت کشاورزی، تولید لبنیات به شدت وابسطه به مواد اولیه بوده است. با کاهش قیمت‌ها، بعضی از تولیدکنندگان لبنیات چاره‌ای جز تعطیل کردن انبارهای خود و متوقف کردن تولیدات ندارند. بین سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸، اوهایو به تنهایی ۱۷۲ مزرعه تولید لبنیات را از دست داده است. تولید لبنیات که عموما یک کسب و کار خانوادگی است مجبور شده است با وجود ریسک افت قیمت شیر، تغییر ناگهانی تقضای مصرف‌کننده و قیمت پایین سهام این حوزه، همچنان به کار خود ادامه دهد. باقی تولیدکنندگان در حال فروش کسب و کار خود هستند چرا که همزمان با آشفتگی بازار این صنعت، نیروی کار متعهد هم کم می‌شود و ساعات کاری روزانه نیز بسیار کاهش می‌یابد.

شرایط اقتصادی بی‌رحم نه تنها تولیدکنندگان ایالات متحده را تحت تأثیر قرار داده است بلکه باقی تولیدکنندگانی که در کشورهای مهم این حوزه مثل نیوزلند و ایرلند فعالیت می‌کنند را هم آشفته کرده است. اتحادیه اروپا برای کنترل افزایش ناگهانی تقاضا که باعث کاهش قیمت شده است کنترل‌های شدید روی تولیدکنندگان اعمال کرده است.

برای کسانی که می‌خواهند همچنان در این بخش از صنعت کشاورزی فعالیت کنند بدون این که بدانند قیمت‌ها چه زمانی به حالت عادی بازمی‌گردد بهترین راه این است که با کم کردن سرعت خط تولید، قدرت و ظرفیت خطوط قبلی را افزایش دهند.

با این حال خوشبختانه تعداد استارتاپ هایی که در بخش لبنیات فعالیت می‌کنند روز به روز افزایش پیدا می‌کند. هدف این استارتاپ ها حل کردن مشکلات تولیدکنندگان است؛ مشکلاتی مثل کمبود نیروی کار، بیماری‌های دامی، شناسایی گله، استفاده از آنتی‌بیوتیک و مشکلات عملکردی. حتی چندین شرکت فعال در این بخش شتاب دهنده ای مخصوص استارتاپ های بخش لبنیات ایجاد کرده‌اند. این استارتاپ های لبنیاتی در بازه خوبی فعالیت می‌کنند؛ از جمع‌آوری اطلاعات و دیتا گرفته تا پلتفرم‌های تحلیل و بررسی تا زیست‌شناسی تا رباتیک.

چالش‌های استفاده از تکنولوژی لبنیات

با وجود مزایایی که تکنولوژی برای تولیدکنندگان لبنیات دارد اما به نظر می‌رسد دو چالش اساسی برای تحت تأثیر قرار دادن فعالان این حوزه نیز وجود دارد: هزینه و گیج شدن در اطلاعات.

مانوئل سوارس، مدیرعامل یکی از شرکت‌های تکنولوژی لبنیات به نام Milc به AgFunder می‌گوید:

«همه تولیدکنندگان علاقه ندارند برای بهبود شرایط تحقیق و توسعه هزینه کنند. به دست آوردن تکنولوژی یک فرآیند هزینه‌بر است و تنها حالتی که شرکت‌ها حاضر هستند هزینه آن را پرداخت کنند زمانی است که بتوانند به اندازه کافی محصول بفروشند تا مجدد در فرآیند تولید سرمایه‌گذاری کنند.».

حتی برای تولیدکنندگانی که می‌توانند برای تکنولوژی هزینه کنند، کار کردن با حجم بالایی از اطلاعات مشکل خواهد بود و در بسیاری مواقع این موضوع تولیدکنندگان را از کار کردن با اطلاعات خسته می‌کند.

بثانی دِشپاند مدیرعامل SomaDetect که یک شرکت تحلیل اطلاعات در خطوط تولید شیر است می‌گوید:‌

«یکی از چالش‌های بزرگ در مزارع، شناسایی گاوها است. دسته‌بندی کردن و شناسایی این که کدام گاو در چه زمانی در کدام سالن است بسیار کار مشکلی است چرا که تمامی این گاوها در یک محیط بسته هستند و به سنسورهای مختلفی نیز متصل هستند. در مزارعی شاهد این بودیم که یک گاو چهار سیستم رهگیری متفاوت داشت و از طریق چهار سنسور مختلف، اطلاعاتی مشابهی را جمع‌آوری می‌کرد.»

SomaDetect اخیرا جایزه داوران را در جشنواره FoodBytes برنده شده است.

«این بدین معنا است که تولیدکننده برای تکنولوژی‌ای چهار بار هزینه کرده که یک سری اطلاعات مشابه را تحویل بگیرد. این یک آسیب بزرگ است!»

یکی دیگر از چالش‌های استفاده از تکنولوژی برای تولیدکنندگان، ضعف اینترنت در نقاطی است که مزارع قرار دارند. بسیاری از تولیدکنندگان استفاده از مداد و دفترچه یادداشت را ترجیح می‌دهند چرا که در مناطق زندگی و کار آن‌ها، پشتیبانی از تکنولوژی قوی نیست و گاهی آزاردهنده می‌شود.

با این حال رفع و رجوع کردن این چالش‌ها نشدنی نیست؛ ولی سرعت انجام این فرآیند باید بالا برود چرا که در حال حاضر فشاری مضاعف به صنعتی که از قبل زیر فشار بوده است وارد می‌کند.

در زیر لیستی از استارتاپ هایی قرار دارد که امیدوارند بتوانند مشکلات تولیدکنندگان این حوزه را برطرف کنند.

تکنولوژی‌های نظارتی

دسته بزرگی از تکنولوژی‌های لبنیات بر روی قسمت مهم این حوزه تمرکز دارند: گاو‌ها. دانستن زمان و مقدار شیری که گاو می‌دهد، زمان به دنیا آوردن گوساله، نشانه‌ها و علائم مریضی و بسیاری اطلاعات دیگر می‌تواند به تولیدکننده کمک کند تا بهترین شرایط را برای گاو خود فراهم کند. تکنولوژی‌ها در این دسته‌بندی معمولا به سنسورها وابسته هستند؛ سنسورهایی که یا بر روی بدن گاو متصل می‌شوند و یا در جایی در خط تولید شیر نصب می‌شوند و شرایط گاو‌ها را بررسی می‌کنند و تعداد نامحدودی اطلاعات و داده جمع‌آوری می‌کنند.

  • Afimilk: مجموعه‌ای از تکنولوژی را ارئه می‌دهد که به واسطه آن تولیدکننده قادر خواهد بود گاو را تحت نظر بگیرد و در طول خطوط تولید، آن را بررسی کند. این شرکت اسرائیلی در طول ۴۰ سال گذشته تکنولوژی‌های مرتبط با دامداری و تولید لبنیات را تحت پوشش قرار داده. سرویس‌های این شرکت در ۵۰ کشور مختلف استفاده می‌شوند.
  • Cainthus: یک استارتاپ ایرلندی است که بر روی تفکیک کامپیوتری و تشخیص مریضی از روی عکس تمرکز دارد. این استارتاپ از این طریق به تولیدکننده کمک می‌کند تا سلامتی دام خود را مشخص کند.

استارتاپ cainthus در حوزه دامداری و لبنیات

  • Connecterra: این شرکت یک دستیار هوشمند ارائه می‌کند که Ida نام دارد. این دستیار که به هوش مصنوعی مجهز است با استفاده از دیتایی که از گاوها جمع‌آوری می‌کند، بیماری و مریضی آن‌ها را قبل از این که به مرحله بحرانی برسد تشخیص می‌دهد.
  • DairyComp305: به تولیدکننده این اجازه را می‌دهد تا چندین فاکتور مهم را در گاو خود دنبال و بررسی کند؛ فاکتورهایی نظیر تولید شیر، بازتولید آن و به دنیا آوردن گوساله. کاربر از طریق این برنامه می‌تواند گزارشات زیادی را مشاهده کند و برگه‌های کاری زیادی را تولید و از آن‌ها استفاده کند.
  • EIO Diasnogtics: سیستمی که این شرکت ارائه می‌دهد با استفاده از سنسورهای چندگانه، پستان گاو را به محض ورود او به سالن شیردهی بررسی می‌کند و تصویر آن را ثبت می‌کند. اطلاعات و داده‌ای که از طریق این عکس‌ها جمع می‌شود وارد فرآیند یادگیری ماشینی می‌شود تا در نهایت قبل از شیوع یک بیماری از آن جلوگیری شود.
  • HerdDogg: با استفاده از اینترنت سلامتی گله و حتی موقعیت مکانی هر یک از اعضای گله را بررسی می‌کند. این سیستم می‌تواند برای گله‌های دیگر مثل گوسفندان یا هر دام دیگری استفاده شود.
  • MastiLine: برنامه‌ای را توسعه داده است که گاوها را تحت نظر می‌گیرد و پستان آن‌ها را دائما بررسی می‌کند. برنامه این استارتاپ می‌تواند قبل از بروز بیماری و حتی زمانی که حیوان به بیماری پستان مشکوک است آن را تشخیص دهد.

استارت mastiline در حوزه دامداری و لبنیات

  • SCR: برنامه‌ای را ارائه می‌دهد که از طریق سنسورهایی که به گوش حیوان متصل می‌شوند و به کمک گرمای بدن کار می‌کند. این برنامه اطلاعاتی نظیر زمان مناسب برای باردار شدن حیوان را به تولیدکننده اطلاع می‌دهد. البته این برنامه زمان تولید شیر و سلامت حیوان را نیز مشخص می‌کند.
  • Silent Herdsman: با استفاده از سیستم نظارتی خاص خود، بهترین زمان برای باردار شدن گاو را مشخص می‌کند. همچنین این سیستم می‌تواند سلامتی حیوان را هم زیر نظر بگیرد. این دستگاه در حال حاضر در چندین کشور اروپا فعال است به تولیدکننده کمک می‌کند تا زمان کم‌تری برای بررسی حیوان خود صرف کند تا زمان بیشتری برای آماده کردن و فراهم کردن هر چه بهتر محیط برای دام خود داشته باشد. Afimilk در سال ۲۰۱۶ توانست Silent Herdsman را بخرد.

استارتاپ silentherdsman در حوزه دامداری

تکنولوژی‌های زیست فناوری

زیست فناوری از راه‌های مختلفی وارد حوزه لبنیات می‌شود. بزرگ‌ترین مشکل در بین تولیدکنندگان لبنیات، بیماری‌های مرتبط با پستان گاو است. این بیماری واگیردار می‌تواند به طور کامل فرآیند شیردهی گاو را تحت تأثیر قرار دهد و اگر به موقع درمان نشود، می‌تواند کشنده باشد. این بیماری که در شکل‌های مختلفی بروز می‌کند به قدری شایع است که می‌توان گفت یک چهارم از هر گله‌ای در سال دچار بیماری‌هایی از این دست می‌شود. حیوانی که دچار این بیماری شده است باید به سرعت از خطوط تولید جدا شده و با استفاده از آنتی‌بیوتیک درمان شود؛ چرا که این بیماری به شدت واگیردار است و می‌تواند به سرعت تمام گله را آلوده کند و تولیدات شیر را کاهش دهد.

چاک استورمون، رئیس یک شرکت تشخیص بیماری پستان در بین تولیدکنندگان به AgFunder می‌گوید:

«اگر به طور دائم گله خود را تحت نظر داشته باشید، می‌توانید در عرض سه ساعت گاوی که بیمار شده است را به دام‌پزشکی انتقال دهید. روش قدیمی این کار می‌توانست از چند روز تا چند هفته طول بکشد تا نتیجه بیماری مشخص شود. سرمایه گذاری زیادی بر روی این سیستم قدیمی انجام شده بوده است. ما متوجه شدیم اگر هزینه این روش را حذف کنیم، تولیدکنندگان می‌توانند مقدار کمتری برای مشخص شدن بیماری هزینه کنند.».

استارتاپ های زیست فناوری همچنین بیماری‌های مرسوم باکتریایی و واگیردار را هدف قرار داده‌اند. این استارتاپ ها قصد دارند با استفاده از روش‌های نوآورنه وابستگی تولیدکنندگان به روش‌های سنتی و آنتی‌بیوتیک‌ها را کم کنند. این دسته‌بندی شامل دیگر بخش‌های زیست فناوری مثل تست‌‌های ژنتیکی و تغییر عملکرد نیز می‌شود.

  • Acumen Detection: برنامه‌ای را توسعه داده که با استفاده از سنسورهایی که روی سطح خط تولید نصب می‌شود، بیماری‌های مرتبط با پستان را در عرض ۳ ساعت تشخیص می‌دهد.

استارتاپ Acumen Detection در حوزه تکنولوژی های زیست فناوری حوزه دامداری

  • Advanced Animal Diagnostics: ابزاری توسعه داده که توسط آن بتوان بیماری‌های کشنده را در سطح خط تولید تشخیص داد. این شرکت که در شمال کارولینا واقع شده است قصد دارد تا با استفاده از این روش میزان استفاده از آنتی‌بیوتیک را کاهش دهد.
  • Akeso Biomedical: نسل جدیدی از ترکیبات را توسعه داده که با نام Fe3C شناخته می‌شود. این ترکیب با باکتری‌ها مبارزه می‌کند و از مسمومیت‌های غذایی جلوگیری می‌کند. محصول این شرکت بریتانیایی فارغ از آنتی‌بیوتیک‌ها هست و میزان مسمومیت را کاهش می‌دهد.
  • Avivagen: روی محصولی کار می‌کند تا یکی از بزرگترین مشکلات تولیدات دامی یعنی آنتی‌بیوتیک‌ها را کاهش دهد. محصول این شرکت که هیچ‌گونه آنتی‌بیوتیک و هورمونی ندارد یکی از روش‌های جدید بهبود رشد در حیوانات است که از راه تغذیه وارد بدن حیوان می‌شود.
  • EpiBiome: روش درمانی را ارائه می‌دهد که با استفاده از نوعی ویروس که به بدن تزریق می‌شود، باکتری‌ها را از بین می‌برد. این پلتفرم همچنین می‌تواند نوعی سوسک تولید کند که باکتری‌های موجود در پستان گاو را نابود کند.
  • Prosper Animal Health: روی نسل جدید واکسن‌هایی کار می‌کند که در زمینه از بین بردن باکتری‌ها و بیماری‌های واگیردار در چهارپایان و باقی گونه‌های دامی کمک می‌کند. این واکسن بدون روغن است و به نظر می‌رسد به عنوان پرچمدار داروهای حوزه حیوانات شناخته خواهد شد. این واکسن تأثیر طولانی‌تر، بهتر و در سطح بسیار بالاتری روی بدن حیوان خواهد داشت.
  • Recombinetics: شرکتی است که در حوزه تکنیک‌های اصلاح ژن توسط غذای دام فعالیت می‌کند. این شرکت که در حوزه کشاورزی هم قرار می‌گیرد در تلاش است تا برای سلامتی حیوانات، محیط زیست و بقای حیوانات به محصول خوبی دست پیدا کند.

استارتاپ Recombinetics در حوزه دامداری و کشاورزی

  • TL Biolabs: تست‌های ۱۵ دلاری را برای گاوها و چهارپایان لبنیاتی ارائه می‌دهد و در ادامه با استفاده از یک نرم‌افزار نتایج را آنالیز می‌کند. تست‌های این شرکت طوری طراحی شده است که به تولیدکنندگان و کشاورزان کمک کند تا از زمان تولد یک چهارپا، همه فاکتورهای آن را تحت نظر بگیرد؛ فاکتورهایی مثل سلامتی، تولید و باروری. این موضوع تولیدکنندگان و کشاورزان را قادر می‌سازد تا با استفاده از اطلاعات و داده بیشتر، تصمیمات بهتری در زمینه مدیریت بگیرند. برای مثال این که کدام گاو را بفروشند و یا کدام گاو را برای باروری در کنار گاوی دیگر قرار دهند.
  • ViroVet: بر روی تکنولوژی‌های جدیدی کار می‌کند که می‌توانند بیماری‌های واگیردار را در چهارپایان کنترل کنند. واکسن‌هایی که از این شرکت خارج شده‌اند در مقابل گرما مقاوم هستند به این معنا که نیازی نیست برای سالم ماندن، آن‌ها را در دمای سرد نگه دارند.

تکنولوژی‌های رباتیک

یکی از تکنولوژی‌های خوب و موفق حوزه لبنیات، تکنولوژی‌های رباتیک است. از این تکنولوژی برای حل مشکل نبود نیروی کار استفاده می‌شود. اداره کردن یک خط تولید لبنیات کاری تمام مدت است. این کار تمامِ وقتِ تولیدکننده در طول روز، ماه و سال را می‌طلبد. به همین خاطر بسیاری از فعالان این حوزه زمان کافی برای گذراندن با خانواده را ندارند. بسیاری از شرکت‌ها در حال حاضر ربات‌هایی برای دوشیدن شیر و غذا دادن به حیوانات را وارد بازار کرده‌اند ولی موقعیت‌های دیگری نیز برای اتوماتیزه کردن خط تولید وجود دارد.

دکتر جولیو جیوردانو، محقق لبنیات در دانشگاه علوم حیوانی کُرنل به AgFunder می‌گوید:

«به نظر من با بزرگ‌تر شدن معضل نیروی کار، استفاده از ربات‌ها روز به روز بیشتر خواهد شد. محدودیت نیروی کار به دلیل نبود علاقه در بین عموم مردم به این شغل و مهاجرت از روستا به شهرها این معضل را بزرگ‌تر کرده است. با استفاده از ربات‌ها لزوما نیروی کار انسانی حذف نمی‌شود ولی در بسیاری از موارد وظیفه نیروی کار انسانی تغییر می‌کند. اتوماتیک کردن در آینده نزدیک نقش بزرگی در مدیریت خطوط تولید بازی خواهد کرد؛ کنترل دما، دوشیدن شیر و کنترل ورود و خروج از جمله این کارها هستند.».

با وجود فراوانی ربات‌ها در حوزه لبنیات، بسیاری از تولیدکنندگان در خصوص استفاده از آن‌ها احتیاط به خرج می‌دهند. آموزش استفاده از این تکنولوژی به کارکنان و حیوانات (گاوها) بسیار سخت و زمان‌بر است. این به این معناست که استارتاپ هایی که بهترین پشتیبانی از مشتری و برنامه را دارند موفق‌ترین‌ها خواهند بود.

  • Boumatic: یک شرکت بین‌المللی است که ربات‌های شیر دوشی ارائه می‌دهد. این ربات‌ها همچنین با استفاده از دوربین، برای جلوگیری از آلوده شدن پستان گاو، روی آن ماده ضدعفونی‌کننده اسپری می‌کنند.
  • Dairymaster: سیستمی برای کنترل ورود و خروج گاوها از سالن‌های شیر دوشی ارائه کرده است. این سیستم همچنین اطلاعات ورود و خروج را ضبط می‌کند تا بعدها مورد استفاده قرار بگیرد. این استارتاپ در ایرلند تأسیس شده است.

استارتاپ Dairymaster در حوزه رباتیک و دامداری

  • DeLaval: ربات‌هایی با فعالیت یکپارچه ارائه می‌دهد که می‌توانند در سطح خط تولید فعالیت کنند. تمرکز این شرکت بر روی یکپارچگی است. ربات‌های این شرکت همچنین می‌توانند اطلاعاتی درباره سلامت گاو‌ها هم جمع‌آوری کنند.
  • FutureCow: رباتی برای نظافت سالن‌های شیر دوشی ارائه می‌دهد. این ربات‌ها زمان آماده کردن این سالن‌ها و گاوها را کاهش می‌دهند.
  • Lely: یکی از بزرگترین بازیگران رباتیک در حوزه لبنیات است. این شرکت ربات‌‌های شیر دوشی ارائه می‌دهد و همچنین ربات‌هایی برای شستن گاوها نیز دارد که می‌توانند تمامی زوایای گاوها که ممکن است دسترسی به آن‌ها برای انسان سخت باشد را بشوید.

استارتاپ Lely در حوزه رباتیک در کشاورزی و دامداری

  • Pearson Milking Technologies: یک شرکت ایرلندی است که ربات‌های شیر دوشی ارائه می‌دهد. ربات‌های این شرکت از تکنولوژی لیزر و اسکن استفاده می‌کنند.
  • Pharm Robotics: در زمینه اتوماتیک کردن واکسیناسیون و باروری گاوها فعالیت می‌کند. اسپانسر این شرکت بخشی از تولیدکنندگان آمریکا هستند.

تکنولوژی‌های مدیریت خط تولید

سوارس که در گروه Milc فعال است می‌گوید:

«ما بر اساس ضعف باقی تکنولوژی‌ها به وجود آمده‌ایم. شرکت‌ها تکنولوژی‌هایی ساخته‌اند که می‌تواند مقدار زیادی اطلاعات و دیتا را جمع‌آوری و ذخیره کند. اما مشکل اینجاست که آن‌‌ها نمی‌دانند با این اطلاعات چه کنند. آن‌ها نمی‌توانند این اطلاعات را ترجمه کنند. همچنین هیچ برنامه‌ای وجود ندارد که قادر باشد تمامی این اطلاعات را در کنار هم قرار دهد؛ اطلاعات گله، اطلاعات جمعیت و یا هر نوع اطلاعاتی که می‌شود از فرآیند دوشیدن شیر به دست آید. به همین خاطر است که ما روی ساخت یک پلتفرم به نام ONE کار می‌کنیم که بتواند با ماژول‌های مختلف کار کند.».

  • BoviSync: خدمات ابری‌ای ارائه می‌دهد که تولیدکنندگان با استفاده از آن می‌توانند پروتکل‌ها را نظارت کنند، سوابق مربوط به گله را مدیریت کنند و میزان موفقیت حل مشکلات را بررسی کنند.
  • DairyLive: اطلاعات هر حیوان در گله را به صورت مجزا بررسی می‌کند و آن را با متوسط کل گله مقایسه می‌کند. این برنامه همچنین به تولیدکننده اجازه می‌دهد برای اتفاقات کلیدی مثل شیردهی و باروری برنامه‌ریزی کند.
  • DairyQuest: تولیدکننده را قادر می‌سازد چک‌آپ‌های دوره‌ای برای هر گاو مشخص کند و با استفاده از گزارشات فراگیر، نقاط قوت و ضعف هر گاو را مشخص کند. این برنامه قابلیت شخصی‌سازی خیلی خوبی دارد.
  • Herd Detective: پلفترمی است که استراتژی‌های مختلف مدیریت گله را بررسی می‌کند تا به تولیدکننده کمک کند بهترین استراتژی را پیدا کند.
  • Milc Group: در حال توسعه یک سیستم ابری است تا بتواند هرچه بهتر سیستم مدیریت خط تولید را اجرا کند؛ این مدیریت بازه بزرگی دارد، از موجودی ابزار گرفته تا بحث اقتصادی. این پلتفرم یک سیستم یادگیری دارد که می‌تواند به استخدام افراد جدید نیز کمک کند.
  • My Dairy Dashboard: اطلاعات گله، آب و هوا، غذا و بسیاری اطلاعات دیگر را در کنار هم قرار می‌دهد و از آن یک تصویر برای مزرعه می‌سازد تا تولیدکننده و مشاور بتوانند راحت‌تر نظر دهند و عمل کنند. این سیستم از هر دستگاه تلفن همراهی قابل دسترسی است.
  • Nedap: یک سیستم کنترلی یکپارچه ارائه می‌دهد. این سیستم می‌تواند گله را نظارت کند و میزان اثربخش بودن نیروی کار را بررسی کند. همچنین اطلاعات مربوط به سلامتی گاوها را جمع‌آوری کند و مدیریت آن‌ها را نیز در دست داشته باشد.

استارتاپ nedap در حوزه مدیریت خط تولید در دامداری

  • Stellapps: یک پلتفرم دیجیتالی در هند است که با استفاده از ۲۶ نوع مختلف سنسور که در مکان‌ها مختلف خط تولید نصب می‌شود مراحل مختلف چرخه تولید مثل تولید شیر، آماده‌سازی و جمع‌آوری را مدیریت کند.

تکنولوژی‌های تغذیه

خطوط تولید به همان میزان که گالن‌های شیر تولید می‌کنند نیاز دارند تا غذای مورد نیاز دام را نیز فراهم کنند. بخش بزرگی از محصولاتی که در آمریکا تولید می‌شود برای تغذیه حیوانات استفاده می‌شود. این دسته از استارتاپ ها روی بهبود سیستم تغذیه در خطوط تولید کار می‌کنند. راه‌های زیادی برای این بهبود وجود دارد که می‌تواند تولیدکننده دید خوبی نسبت به میزان و زمان مناسب برای غذا دادن به دام را بدهد.

  • Agrivida: روی محصولی کار می‌کند که آنزیم‌هایی را در مشتقات ذرت وارد می‌کند تا به دام کمک کند بهتر غذا بخورد و کربوهیدرات کم‌تری وارد محیط زیست کند. همچنین این آنزیم‌ها کمک می‌کنند تا دام فسفر و نیتروژن کمتری دفع کند.
  • Ascus: رژیم غذایی برای دام ایجاد کرده که با استفاده از میکروب‌های مفید و زنده به گوارش حیوان کمک می‌کند. این نوع مواد غذایی وارد جیره غذایی می‌شوند و سلامت و عملکرد سیستم گوارش را بهبود می‌بخشند.
  • Biofeed: مواد غذایی باکتریایی را تولید کرده است که در راستای بهبود سلامت حیوان و عملکرد سیستم گوارشی او فعالیت می‌کند.
  • Consumer physics: شرکتی است که برای تولیدکنندگان آمریکا به وجود آمده است. این شرکت با ترکیب یک طیف‌سنج و یک پلتفرم آزمایشگاهی توانسته سیستمی ارائه دهد که تولیدکننده در لحظه بتواند میزان علوفه را بررسی کند و محتویات آن را تشخیص دهد.

استارتاپ Consumer physics در حوزه تغذیه در دامداری

    • Dairy Margin Tracker: یک ابزار آنلاین ارائه می‌دهد که بر روی گوشی‌‌های هوشمند کار می‌کند. این ابزار می‌تواند مقدار جیره غذا، علوفه خشک و به طور کلی میزان مصرف غذا را مشخص کند. این ابزار قصد دارد تا تولیدکننده را قادر سازد به راحتی و بدون نیاز به خرید ابزار و نرم‌افزار گران‌قیمت، سیستم تغذیه را نظارت و کنترل کند.
    • DeLaval: با ارائه یک سیستم به تولیدکننده اجازه می‌دهد تا از راه دور و با استفاده از یک گوشی هوشمند یا تبلت، میزان غذایی که در هر بخش به حیوانات داده می‌شود را کنترل کند.

تکنولوژی‌های دیگر

تعدادی استارتاپ تکنولوژی لبنیات بر روی جنبه‌های دیگر تولید لبنیات کار می‌کنند. برای مثال مدیریت کود دادن. استارتاپ Slurry Solver سیستمی ارائه داده است که با استفاده از ابزار آلات مختف، بعد از تجزیه مدفوع حیوان، از گاز متان به وجود آمده استفاده می‌شود. چیزی که به نظر یک تانکر ساده می‌رسد می‌تواند به راحتی به یک تجزیه‌کننده تبدیل شود و به فرد اجازه دهد که از گاز متان به وجود آمده استفاده کند. مشخصا موج اول سیستم‌های بازیافت آب مایعات کودی را از باقی مایعات جدا کرده و از آن برای ساخت کود استفاده می‌کند.

شرکتی دیگر در حال توسعه محصولی برای تولیدکنندگان لبنیات است؛ محصولی که بتواند به آن‌ها کمک کند تا در زمان محدود بین شیر دوشی، آماده‌سازی و مدیریت خط تولید دانش خود را افزایش دهند. Dairy AdvanCE یک منبع آموزش گسترده آنلاین است که به تولیدکننده و باقی افراد در شرکت‌ها اجازه می‌دهد که مطالعه کنند و با افزایش دانش خود، به متخصصین این حوزه تبدیل شوند. این شرکت برای هر فرد داشبوردی در نظر می‌گیرد و با کمک آن به شخص کمک می‌کند تا کلاس‌های خود را پیگیری کند و با کمک آموزش‌دهندگان به ادامه یادگیری بپردازد و آزمایشات مختلفی انجام دهد. خدمات این شرکت برای کسانی که خط تولید لبنیات دارند، کسانی که کشاورز هستند و کسانی که در مزارع و خطوط تولید کار می‌کنند رایگان است.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۱ Average: ۵]
منبع
agfundernews
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *