اخبار استارتاپی

توسعه اقتصاد دانش بنیان با هزینه دولت امکان پذیر نیست

معاون علمی فناوری ریاست جمهوری گفت: توسعه شرکت ها و اقتصاد دانش بنیان با پول دولت امکان پذیر نیست و باید بخش خصوصی در این بخش سرمایه گذاری کند.

لیمو HR

سورنا ستاری روز یکشنبه در بازدید از شرکت های دانش بنیان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) در جمع خبرنگاران افزود: مخالف این هستم که پول دولت در بخش پژوهش به طور انحصاری هزینه شود و این اشتباهی بود که سال های گذشته انجام می‌شد؛ توسعه شرکت ها و اقتصاد دانش بنیان با پول دولت امکان پذیر نیست و باید بخش خصوصی در این بخش سرمایه گذاری کند.

وی ادامه داد: به دلیل همین اشتباه ها، همیشه وزیران دولت از من سئوال می کنند که ما در پژوهش هزینه می‌کنیم اما خروجی ندارد و چه مشکلی از صنعت ما را حل می کند؟

معاون علمی فناوری رییس جمهوری تصریح کرد: اکنون به ساختارها و فرهنگی در پژوهش رسیدیم که اگر دولت پولی در آن وارد می کند، بخش خصوصی چند برابر آن را سرمایه گذاری می کند که منتج به محصول می‌شود.

وی با اشاره به فعالیت بیش از چهار هزار شرکت دانش بنیان در کشور، اضافه کرد: بیشتر این شرکت ها با سرمایه گذاری بخش خصوصی مشغول کار شده اند و دولت فقط یک دهم آن سرمایه گذاری کرده که بیشتر آن در زیرساخت های دانشگاه ها و مراکز پژوهشی است.

ستاری با تاکید بر اینکه این فرهنگ و ساختار جدید را سال های آینده توسعه می دهیم، اظهار داشت: تعداد شرکت های دانش بنیان تا پایان سال ۹۸ به پنج هزار می‌رسد و فروش آنها چند برابر و بخشی از اقتصاد کشور می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه این فرهنگ و ساختار جدید را سال های آینده توسعه می‌دهیم، اظهار داشت: تعداد شرکت های دانش بنیان تا پایان سال ۹۸ به پنج هزار عدد می‌رسد و فروش آنها چند برابر و بخشی از اقتصاد کشور می‌شود.

معاون علمی فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه بایستی بخش عمده ای از اقتصاد و شرکت های دانش بنیان توسط بخش خصوصی توسعه یابد، افزود: پول دولت هم باید به گونه ای در بخش پژوهش و فناوری هزینه شود که عدد قابل توجهی نیز توسط بخش خصوصی آورده شود.

معاون علمی فناوری ریاست جمهوری با اشاره به اینکه در سال آینده سرمایه گذاری ما با این هدف که چند برابر بودجه دولتی را بخش خصوصی تامین کند، افزایش خواهد یافت، گفت: بودجه ۹۸ در این بخش بیش از ۲۰ درصد رشد دارد.

وی تاکید کرد: ما باید اکوسیستم (زیست بوم) پژوهش و فناوری را درست کنیم و پول دولت در رده پنجم اهمیت آن قرار دارد.

ستاری همچنین با دعوت مردم به شرکت در راهپیمایی ۲۲ بهمن، خاطرنشان کرد: اتفاق های خوبی در ۴۰ سال گذشته در بخش دانشگاهی و علمی کشور از بعد کمی و کیفی افتاده به طوری که تعداد دانشجویان ۲۵ برابر شده است و در علوم جدید مانند سلول های بنیادی، نانو فناوری، هوافضا و بیوتکنولوژی رتبه های خوب و شتاب مناسبی داریم.

وی با تاکید بر اینکه توقعات رهبر معظم انقلاب از این بخش بیشتر است، افزود: ما در این سال ها بالاترین شتاب ها را در دنیا داشتیم اما هنوز راه های زیادی برای رفتن داریم.

معاون علمی فناوری رییس جمهوری روز یکشنبه به اصفهان سفر و از شرکت‌های دانش بنیان و مراکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) و شهرک صنعتی اصفهان بازدید کرد.

وی در دانشگاه آزاد اصفهان از شرکت های دانش بنیانی که در زمینه‌های تولید مواد مرجع استاندارد آزمایشگاهی، بذرهای هیبریدی صیفی و شیرینی فرا سودمند فعال هستند و همچنین مراکز رشد فناوری و گیاهان دارویی و مرکز تحقیقات بیابان زدایی این مجموعه بازدید کرد.

دانشگاه آزاد اصفهان ۵۱ هسته فناور و شرکت دانش بنیان در ۲ مرکز رشد جامع فناوری و گیاهان دارویی دارد.

دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) حدود ۲۰ هزار دانشجو، ۴۰۰ عضو هیات علمی تمام وقت و ۱۴ مرکز تحقیقاتی دارد و یکی از دانشگاه های جامع آزاد کشور به شمار می آید.

حدود ۹۰ هزار دانشجو در ۲۷ واحد دانشگاه آزاد اسلامی در استان اصفهان تحصیل می کنند.

دانشگاه های آزاد استان اصفهان، ۹۷ هسته علمی، ۸۵ شرکت فناور، ۲۰ شرکت دانش بنیان و ۱۴ مرکز رشد دارند.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *