ایده های استارتاپیایده های کشاورزی

آشنایی با استارتاپ های حوزه آب در کشاورزی

لیستی از هشت استارتاپ که در حوزه کم کردن و کنترل آب مصرفی زمین‌های کشاورزی فعالیت می‌کنند.

در این مقاله می‌خواهیم درباره استارتاپ هایی صحبت کنیم که برای حل بزرگترین چالش صنعت کشاورزی، یعنی مصرف آب تلاش می‌کنند. ریسک‌ها و مشکلات زیادی در کنار ظهور تکنولوژی به وجود می‌آید، اما افراد باهوش زیادی هستند که با راه‌های نوآورانه برای حل مشکلات تلاش می‌کنند. استارتاپ هایی که در حوزه تکنولوژی آب فعالیت می‌کنند جزو همین دسته هستند. تقریبا ۷۰ درصد آب شیرین جهان برای آبیاری محصولات کشاورزی صرف می‌شود. در ایالات متحده آمریکا، کشاورزی ۸۰ درصد آب‌های روی زمین و زیر زمین را مصرف می‌کند و در برخی ایالات غربی این عدد به ۹۰ درصد می‌رسد. به علاوه بعد از بررسی‌ها مشخص شده است که فقط نیمی از این مقدار آب به چرخه طبیعت باز می‌گردد.

در ادامه لیستی از هشت استارتاپ آمده است که در حوزه کم کردن و کنترل آب مصرفی زمین‌های کشاورزی فعالیت می‌کنند.

سنسورهای کشت

  • ArableArable logo

این استارتاپ ۷۵ میلیون دلار به علاوه ضمانت‌های دولتی جذب کرده است. همچنین مبلغ ۴ میلیون دلار از بنیاد ملی علوم نیز گرفته است. اخیرا و در ماه مارچ این استارتاپ توانست در آخرین دور جذب سرمایه ۴.۲۵ میلیون دلار دیگر جذب کند.

سنسورهای خورشیدی Arable از ۴۰ نوع اطلاعات مختلف استفاده می‌کنند تا به کشاورز در زمینه کشت و آبیاری کمک کنند. داده‌هایی که این سنسورها جذب می‌کنند شامل فشار هوا، میزان رطوبت و مقدار سبز بودن گیاه می‌شود. طبق گزارشات استفاده از این سنسورها به قدری آسان است که حتی افرادی که در شهر زندگی می‌کنند نیز می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.

استارتاپ Arable

  • AquaSpyAquaSpy logo

استارتاپ AquaSpy که در استرالیا قرار دارد، سنسورهایی می‌سازد که به ریشه مشکلات آبیاری توجه می‌کنند. این استارتاپ حوزه تکنولوژی آب نزدیک به ۱۱ میلیون دلار سرمایه جذب کرده است. AquaSpy یک سیستم تمام اتوماتیک نظارت بر خاک ارائه می‌دهد که علاوه بر اندازه‌گیری رطوبتِ خاک، دما و رسانایی آن را هم اندازه می‌گیرد. در آخرین بخش اندازه‌گیری یعنی مقدار رسانایی، این سنسور مقدار نمک‌آلود بودن خاک را تا عمق ۱.۲ متری بررسی می‌کند. با دانستن میزان رسانایی خاک کشاورز می‌تواند مناسب‌ترین جا برای اضافه کردن کود و باقی مواد شیمیایی را پیدا کند. این شرکت ادعا کرده است که محصولش می‌تواند ۱۰ تا ۴۰ درصد شرایط زمین را بهبود بخشد.

استارتاپ Hortau سن زیادی دارد (نزدیک به ۱۵ سال) و در کالیفرنیا واقع شده است. این استارتاپ در زمان تأسیس ۲۱.۵ میلیون دلار سرمایه جذب کرده و اخیرا توانسته ۱۰ میلیون دلار دیگر جذب کند. سنسورهای هوشمند این شرکت میزان تنش خاک را اندازه‌گیری می‌کنند. اندازه تنش خاک به کشاورز کمک می‌کند مقدار مناسب آبی که باید به زمین داده شود را به دست بیاورد.

یک روزنامه محلی گزارش داده است اعضای این شرکت در سال گذشته دو برابر شده‌اند و همچنین میزان درآمد و سود آن‌ها نیز ۵۰ درصد رشد داشته است. اطلاعات جمع‌آوری شده توسط سنسورهای این شرکت می‌تواند در هر دستگاهی استفاده شود. کاربران همچنین می‌توانند برای استفاده‌های دیگری نظیر هشدارهای آتش و غیره از این سنسورها استفاده کنند.

استارتاپ CropX در تل‌آویو واقع شده است. این استارتاپ در دور آخر جذب سرمایه توانسته ۱۰ میلیون دلار بگیرد. قیمت هر سنسور این استارتاپ ۶۰۰ دلار است و قیمت خدمات ابری‌اش نیز از ۲۷۵ دلار شروع می‌شود. این استارتاپ ادعا می‌کند سنسورهایش می‌توانند مقدار محصول را افزایش و در عین حال میزان مصرف آب را کاهش دهند.

مزرعه هوشمند

  • Smart Farm SystemsSmart Farm Systems logo

بر اساس گزارشات این استارتاپ حدود ۲.۵ میلیون دلار سرمایه جذب کرده است. بر طبق گفته برندن فینچ، هم‌بنیان‌گذار این استارتاپ فعالیت این شرکت فراتر از سنسورها است.

«ما مزارع را به ملک‌هایی تبدیل می‌کنیم که مملو از شبکه هستند و استفاده از آن‌ها بسیار ساده است. در این سیستم شما می‌توانید پمپ‌ها، نقاط رطوبت، ایستگاه‌های آب و هوایی، سطح آب و زمان‌بندی را مدیریت کنید.»

این سیستم با فرکانس رادیویی خودش مورد استفاده قرار می‌گیرد و هیچ برج مخابراتی نیاز ندارد.

استارتاپ Smart Farm Systems

پرواز بلند

CeresImaging در اُکلند واقع شده است. این استارتاپ با استفاده از عکس‌برداری از مناطق مختلف و نرم‌افزاری که ارائه می‌دهد می‌تواند مقدار تمرکز آبیاری را اندازه بگیرد و به کشاورزان در بهبود زمین کشاورزی کمک کند. این استارتاپ ۸ میلیون دلار سرمایه جذب کرده است. هواپیماهای کوچکی که دوربین‌های مخصوصی دارند در ارتفاع کمی از بالای زمین کشاورزی پرواز می‌کنند و در شرایط مختلف از زمین و محصولات عکس می‌اندازند. عکس‌های مختلف می‌تواند داستان‌های متفاوتی از بخش‌های مختلف زمین ارائه بدهد. عکس زیر نشان‌دهنده بخش‌هایی است که بیشتر مقدار آبیاری در آن انجام شده است. این عکس به کشاورز کمک می‌کند در روش‌های آبیاری خود تجدید نظر کند.

استارتاپ Ceres Imaging

در یکی از موارد استفاده از این سیستم گفته شده برای ۶۵ هکتار هزینه عکس‌برداری ۳۲۰۰ دلار خواهد بود. تغییرات در مدل‌های آبیاری که با کمک این سیستم اتفاق می‌افتد، کارآمدی ۱۶ هکتار را ۴۰ درصد بهبود بخشیده است. این مقدار یعنی صرفه‌جویی حدود ۱۲۰ هزار دلار در هزینه‌ها! به علاوه نظارت بر مصرف آب، سیستم این شرکت می‌تواند مقدار کلوروفیل و نیتروژن را نیز اندازه بگیرد؛ این مقادیر به کشاورز کمک می‌کنند تا متوجه شود که گیاهان به اندازه کافی ویتامین و مواد معدنی دریافت می‌کنند یا نه.

  • TerrAvion

TerrAvion یکی دیگر از استارتاپ هایی است که برای به دست آوردن اطلاعات و داده از بالای زمین کشاورزی آن را بررسی می‌کند. این استارتاپ ۱۰ میلیون دلار سرمایه جذب کرده است. مثل استارتاپ قبلی، TerrAvion هم با استفاده از هواپیماهای کوچک بالای چندین هکتار زمین پرواز می‌کند. این هواپیماها دوربین‌های مخصوصی را حمل می‌کنند که در حالات مختلف عکس‌برداری می‌کنند. بر اساس گزارش AgFunder این استارتاپ به ازای عکس‌برداری از نیم هکتار، ۴ دلار دریافت می‌کند.

سیستم این استارتاپ یک نقشه حرارتی به کشاورز می‌دهد که با استفاده از آن مشخص می‌شود هر بخش چه مقدار آب دارد. این روش به کشاورز کمک می‌کند تا علم مورد نیاز برای تغییر روش آبیاری را به دست بیاورد. TerrAvion می‌تواند با استفاده از این عکس‌ها و میزان کلروفیل، سلامتی محصولات را نیز مشخص کند. تمام این اطلاعات می‌تواند از طریق کامپیوتر و موبایل در دسترس قرار بگیرد.

قدرت پمپ

  • PowWow‌PowWow logo

استارتاپی دیگر در کالیفرنیا است که یک نرم‌افزار را به عنوان خدمت ارائه می‌دهد و به ذخیره آب در زمین‌های کشاورزی کمک می‌کند. نرم‌افزار نظارت بر پمپی که این شرکت ارائه می‌دهد می‌تواند ناهنجاری‌ها را تشخیص دهد. برای مثال، این سیستم می‌تواند قبل از این که ناهنجاری‌ها بر روی زمین و مقدار آبیاری تأثیر بگذارد، آن را تشخیص دهد.

استارتاپ PowWow

هر اتفاق ناهنجاری که به وجود بیاید بلافاصله کشاورز از طریق پیامک از آن مطلع می‌شود. هیچ سخت‌افزاری مورد نیاز نیست. این سیستم همچنین از اطلاعات و سنسورهای موجود مثل ایستگاه آب و هوایی و یا رطوبت خاک نیز استفاده می‌کند.

نتیجه‌گیری

در داستان اخیری که در مورد استارتاپ های تکنولوژی آب گفتیم، متوجه شدیم چه مقدار سرمایه کمی برای این حوزه وجود دارد. در حالی که هیچ کدام از شرکت‌های بالا نمی‌توانند دلارهای سرمایه گذار را به چیزی شبیه به فعالیت استارتاپ های اشتراک دوچرخه تبدیل کنند، به نظر می‌رسد زمانی که حوزه تکنولوژی آب با کشاورزی تلفیق می‌شود، علاقه بیشتری به سرمایه گذاری ایجاد خواهد شد. این‌طور که به نظر می‌رسد آب روزی ارزشمندتر از طلا یا نفت خواهد شد. و آن زمان این استارتاپ ها سود خیلی خوبی به دست خواهند آورد.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۲ Average: ۵]
منبع
nanalyze
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک نظر

  1. عالی بود. نمی دونم چرا ایده دادن سخته. یک بار ایده داشتم. پارک علم و فناوری… گفتم. ماه بعد داشتند یک سری کد می نوشتند برا همون ایده. کلا نا امیدم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *