اخبار استارتاپی

شفافیت فضای کسب و کار درسال ٩٨

عضو هیات مدیره کانون نهادهای سرمایه گذاری گفت: با توجه به بودجه سال آینده به نظر می‌رسد شاهد افزایش شفافیت فضای کسب و کار، حمایت از بنگاه‌های تولیدی و هدایت نقدینگی به بازار سهام باشیم.

عضو هیات مدیره کانون نهادهای سرمایه گذاری گفت: با توجه به بودجه سال آینده به نظر می‌رسد شاهد افزایش شفافیت فضای کسب و کار ، حمایت از بنگاه‌های تولیدی و هدایت نقدینگی به بازار سهام باشیم.

مهدی کاظمی اسفه در خصوص شرایط کلی بازار سرمایه و تاثیرپذیری معاملات از بودجه سال آینده گفت: به دلیل اینکه بودجه سال آینده نسبت به بودجه امسال تغییر خاصی ندارد، معامله‌گران در بازار سهام واکنش خاص و جدی به کلیات بودجه ۹۸‌ تا کنون نداشته‌ اند.

عضو هیات مدیره کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران افزود: با وجود این، مواردی همچون نرخ حامل‌های انرژی در بودجه سال آینده در صورت تغییر نسبت به امسال، اثرات دو سویه‌ای را می‌توانند در روند معاملاتی بازار سرمایه ایجاد کنند.

وی اضافه کرد: همچنین با توجه به محتویات بودجه سال آینده به نظر می‌رسد شاهد مواردی چون افزایش شفافیت در فضای کسب و کار، حمایت از بنگاه‌ها و شرکت‌های تولیدی، هدایت نقدینگی به سمت بازار سهام، کوچک شدن حجم دولت و … باشیم.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر این نکته که جایگزین کردن اقتصاد با محوریت بازار سرمایه و حرکت تامین مالی بنگاه‌ها و صنایع از مسیر این بازار به توسعه اقتصادی منجر می‌شود اذعان داشت: یکی از  نکات قابل توجه در توسعه بازار سرمایه توجه به این امر مهم در تنظیم پیش‌نویس بودجه سالانه کشور است.

وی با بیان اینکه تصمیمات بودجه‌ای دولت به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم اثر خود را در سودآوری بنگاه‌ها و در نتیجه وضعیت کلی بازار سرمایه خواهد داشت، گفت: در صورتی که دولت قوانین و مقررات و لوایح پیشنهادی در بودجه را در راستای کاهش هزینه‌های صنایع و شرکت‌ها تصویب کند و در این زمینه با اعمال قوانین حمایتی به سودآوری آنها کمک کند، بدون شک شاهد رشد و پویایی اقتصاد و در نتیجه بازار سهام به عنوان آئینه تمام نمای اقتصاد کشور خواهیم بود.

کاظمی اسفه در پاسخ به این پرسش که در بودجه سال آینده تا چه میزان به بازار سرمایه توجه شده است، اظهار داشت: به طور معمول در بودجه سالانه کشور به‌صورت مستقیم به بازار سرمایه اشاره نمی‌شود، با این حال این بازار تحت تاثیر تصمیماتی است که برای صنایع مختلف گرفته می‌شود.

عضو هیات مدیره کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران افزود: از سوی دیگر یکی از موارد قابل توجه و تامل در خصوص بودجه سال آینده موضوعات مرتبط با بخش‌های عمرانی است که در صورت تامین منابع مالی و انجام پروژه‌های مختلف به نوعی شاهد چرخش چرخ صنایع کشور هستیم که می‌تواند به بهبود نسبی وضعیت بازار سرمایه کمک کند.

وی با اشاره به این که بودجه سال آینده تقریبا همانند بودجه سال‌های گذشته نوشته شده است، افزود: بر این اساس رقمی که برای بخش عمرانی در بودجه سال آینده در نظر گرفته شده نیز به‌صورت سنتی محقق نمی‌شود و در واقع بودجه کشور در سال‌های اخیر در واقع هزینه‌های جاری دولت را پوشش داده است. بر این اساس می‌توان بر این نکته تاکید کرد که نکته در راستای حمایت از بازار سرمایه در بودجه سال آینده دیده نمی‌شود.

کاظمی اسفه با اشاره به این که بودجه طرح‌های عمرانی برای سال ۹۷ رقم ۶۲ هزار میلیارد تومان و برای سال ۹۸ رقم ۶۵ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است، گفت: این رقم بیانگر رشد حدود ۱۰ درصدی است که کمتر از تورم بوده و به این معنا است که بودجه عمرانی سال آینده به شرط محقق شدن، نسبت به تورم، رقمی کمتر از سال گذشته است. از سوی دیگر مواردی همچون نرخ ارز هم از جمله موضوعاتی است که هموارد مورد توجه معامله‌گران بوده و می‌تواند به عنوان یکی از مولفه‌های اثرگذار بر سمت و سوی بازار سهام مطرح باشد.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
منبع
مهر
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *