ایده های استارتاپی

بررسی ۱۰ کسب و کار موفق که توسط زنان راه اندازی شده اند

آشنایی با برترین کسب و کارهایی که توسط زنان آغاز به کار کرده اند ...

لیمو HR

زنان ذاتا رهبران خوبی هستند و با علم به این موضوع اصلا تعجب آور نیست که بدانیم امروزه اکثر شرکت‌های بزرگ جهان توسط زنان راه اندازی شده‌اند. بر طبق گفته انجمن ملی زنان صاحب کسب و کار، تا سال ۲۰۱۸ تعداد شرکت‌هایی که مالکینشان زن بوده‌اند حدود ۴.۹ میلیون بوده است. این تعداد شرکت حدود ۷.۹ میلیون نفر کارمند دارند و سالانه حدود ۱.۵ تریلیون دلار درآمد کسب می‌کنند.

در ادامه به ۱۰ استارتاپ برتری که توسط زنان کارآفرین راه‌اندازی شده‌اند اشاره می‌کنیم:

Bark & Co

کارلی استرایف Bark & Co را به همراه مت میکر و هنریک وردلین راه‌اندازی کرد. این تیم سه نفره اولین محصول شرکت را بدون این که بدانند چه اندازه قرار است معروف شود با نام BarkBox روانه بازار کردند.

استرایف قبل از شروع فعالیت به عنوان مدیر عملیات شرکت، به عنوان مشاور در شرکت Deloitte فعالیت می‌کرده است. همچنین همزمان با شرکت Bark & Co به عنوان مدیر عملیات در Uber فعال بوده است. فوربز اعتقاد دارد ارزش شرکت Bark & Co بین ۱۵۰ الی ۲۰۰ میلیون دلار است.

SlideShare

رشمی سینها مغز متفکر این پلتفرم اشتراک‌گذاری ارائه و اسلاید است. سینها شرکت را در سال ۲۰۰۶ به همراه جاناتان بوتل، مدیر ارشد فناوری، راه‌اندازی کرده است. سینها قبل از راه‌اندازی این شرکت، پروژه‌ای به نام MindCanvas را اجرا کرده بوده است و قبل از راه‌اندازی این دو پروژه در رشته عصب‌شناسی دکترای خود را گرفته و مشغول کار آزمایشگاهی بوده است. ولی بعد از نمایان شدن شوق و علاقه‌اش به تکنولوژی اینترنت، شرکتی به نام Uzanto را ثبت کرده است.

Rashmi Sinha معرفی کارآفرینان برتر -

SlideShare در سال ۲۰۱۵ توسط لینکدین به مبلغ ۱۱۸.۷۵ میلیون دلار خریداری شد و در حال حاضر بیش از ۱۶ میلیون کاربر دارد.

Birchbox

Birchbox، یکی از پراشتراک‌ترین سرویس‌ها، توسط دو زن کارآفرین راه‌اندازی شده است: کتیا بیشامپ و هایلی بارنا. این دو نفر در هاروارد یکدیگر را ملاقات کردند و شرکت‌شان را در سال ۲۰۱۰ راه‌اندازی کردند. هدف این شرکت بهبود صنعت زیبایی و کاربرپسندتر کردن آن است. این شرکت در سال ۲۰۱۲ در لیست برترین اینفلوئنسرهای حوزه بازاریابی و تبلیغات نشریه فوربز قرار گرفت.

در ابتدا این شرکت پلتفرمی اشتراکی برای زنانی بود که قصد داشتند لوازم زیبایی جدید را امتحان کنند ولی در سال ۲۰۱۲ حوزه فعالیت Birchbox گسترش یافت و بخش مردان آن نیز افتتاح شد. در سال ۲۰۱۴، این شرکت بیش از ۸۰۰ هزار کاربر داشت و در سال حدود ۹۶ میلیون دلار درآمد کسب می‌کرد.

Cisco

سندرا لرنر و همسرش لن بوساک زمانی که نتوانستند بین دو ساختمان مختلف در استنفورد به هم ایمیل بزنند، یکی از غول‌های تکنولوژی امروز یعنی Cisco را راه‌اندازی کردند. علاقه لرنر به ارتباط برقرار کردن با همسرش از راه دور، آن دو نفر را به سمت طراحی پروتوکل راهنمایی کرد و در سال ۱۹۸۴ منجر به طراحی Cisco شد.

معرفی کارآفرینان برتر - Sandra Lerner

با وجود این که در سال ۱۹۹۰ لرنر کم کم از شرکت کنار گذاشته شد اما توانست سهامش را با مبلغی به اندازه ۱۷۰ میلیون دلار به فروش برساند. بعد از ترک Cisco لرنر شرکت Urban Decay را راه‌اندازی کرد که در حوزه لوازم آرایش فعالیت می‌کرد. او امروزه در ویرجینیا یک مزرعه اورگانیک را مدیریت می‌کند.

Flickr

کاترینا فیک در سن ۳۵ سالگی و در سال ۲۰۰۲ وب‌سایت مشهور اشتراک‌گذاری عکس یعنی Flickr را راه‌اندازی کرد. کاترینا قبل از آغاز فعالیت در Flickr، سابقه کار به عنوان مدیر هنری در Salon.com را در کارنامه کاری خود داشته است. سایت Flickr در حقیقت بخشی از یک بازی بود که در آن زمان او به همراه همسرش استوارت باترفیلد مشغول طراحی آن بود. با وجود این که بازی به سرعت شکست خورد اما پروژه اشتراک‌گذاری عکس به عنوان یک پروژه موفق به راه خود ادامه داد.

در سال ۲۰۰۵، فیک و باترفیلد Flickr را با مبلغی در حدود ۳۵ میلیون دلار به Yahoo فروختند. از آن زمان تا امروز فیک شرکت دیگری به نام Hunch را راه‌اندازی کرده است. این سایت بر اساس علایق و سلیقه کاربر، پیشنهاداتی به او ارائه می‌کند. فیک همچنین به عنوان یکی از اعضای اصلی مدیریتی بازار آنلاین صنایع دستی به نام Etsy نیز شناخته می‌شود.

Liquid Paper

liquid Paper ایده بتی نسمیث گراهام بود که در دهه ۱۹۵۰ شروع به استفاده از رنگ سفید برای پوشاندن غلط‌های نوشتاری خود کرد. او اولین بطری از این رنگ را که به نام Mistake Out شهرت یافت در سال ۱۹۵۶ فروخت. گراهام بعدها طرح این محصول را ثبت کرد و نام آن را Liquid Paper گذاشت. این محصول به مرور تبدیل به یکی از اجزای ضروری دفاتر اداری شد.

در ابتدا فقط ۱۰۰ بطری از این مایع در ماه تولید می‌شد ولی در سال ۱۹۷۹ که گراهام خط تولید این محصول را به قیمت ۴۷.۵ میلیون دلار به فروش رساند، سالانه ۲۵ میلیون بطری از آن تولید می‌شد. او ۶ ماه بعد در سن ۵۶ سالگی در گذشت.

The Body Shop

آنیتا رودیک بعد از این که در حوزه‌های هتل‌داری و رستوران‌داری فعالیت کرد، در سال ۱۹۷۶، Body Shop را در انگلستان راه‌اندازی کرد تا آینده خودش و دو دخترش را تأمین کند. در این دوره همسرش مشغول سفر به دور دنیا بود. با مشخص شدن این که طرح‌ها و محصولات بهداشتی‌اش در بازار فروش خوبی دارد، بعد از شش ماه فروشگاه دوم را افتتاح کرد. او بعد از موفقیتی که در فروشگاه دوم به دست آورد، فروش شعبه را آغاز کرد و با سرعتی زیاد، شعبه‌های Body Shop در سرتاسر جهان شروع به فعالیت کردند.

معرفی کارآفرینان برتر - Anita Roddick

شرکت در سال ۱۹۸۴ عمومی شد و ۳۰ سال بعد از تأسیسش یعنی در سال ۲۰۰۶ با مبلغی نزدیک به ۱.۴ میلیارد دلار به L’Oreal فروخته شد. امروزه بیش از ۲۵۰۰ فروشگاه در ۶۱ کشور با این برند فعالیت می‌کنند.

Ruth’s Chris Steak House

روث فرتل به عنوان معلم فعالیت می‌کرده است و در سال ۱۹۶۵ خانه خود را می‌فروشد و یک رستوران کوچک به نام Chris Steak House در نیو اورلیان خریداری می‌کند. در سال ۱۹۷۶ رستوران به کلی در آتش می‌سوزد و او مجبور می‌شود یک رستوران جدید در موقعیتی جدید با نام Ruth’s Chris Steak House راه‌اندازی کند.

در همان سال، فرتل به تام موران که یک مشتری معمولی بوده است اجازه می‌دهد تا اولین شعبه رستوران Ruth’s Chris را افتتاح کند. امروزه در سرتاسر جهان بیش از ۱۳۰ رستوران و شرکت با همین برند مشغول فعالیت هستند.

فرتل قبل از این که در سال ۲۰۰۲ در سن ۷۵ سالگی فوت کند اکثر سهام خود را با مبلغی نامشخص در سال ۱۹۹۹ به فروش رساند.

Build-A-Bear Workshop

مکسین کلارک زمانی که به همراه یک کودک ۱۰ ساله خرید می‌کرد ایده راه‌‌اندازی Build-A-Bear Workshop به ذهنش رسید. کودک از او پرسید که چرا نمی‌تواند اسباب‌بازی‌هایی که خودش دوست دارد را بسازد؟ آن هم زمانی که هیچ‌کدام از این اسباب‌بازی‌ها باب میلش نیستند! کلارک در سال ۱۹۹۷ همین ایده را به یک کسب و کار تبدیل کرد و اولین کارگاه Build-A-Bear را راه‌اندازی کرد.

معرفی کارآفرینان برتر - maxine clark

کلارک که همچنان به عنوان مدیر اجرایی شرکت فعالیت می‌کند در سال ۲۰۰۶ به تالار افتخارات کسب و کارهای ملی راه پیدا کرد و در سال ۲۰۰۸ به عنوان یکی از ۲۵ فرد برتر در زمینه فروشگاه‌های زنجیره‌اش شناخته شد.

Proactiv

کتی رودان و کثی فیلدز در استنفورد هم‌کلاسی بودند و در رشته پزشکی پوست تحصیل می‌کردند. بعد از مدتی به ایده‌ای دست پیدا کردند که بتوانند درمان بهتری برای آکنه پیدا کنند؛ چرا که هر دو در برهه‌ای از زندگی‌شان این مشکل پوستی را تجربه کرده بودند. بعد از انجام آزمایش‌های مختلف متوجه شدند این بیماری در همه سنین به وجود می‌آید. این کشف آن‌ها را به سمتی حرکت داد که بتوانند راه جدیدی برای درمان بیماری‌های پوستی به وجود بیاورند.

بعد از یک دوره پنج ساله، این دو نفر یک سیستم فراگیر محافظت پوستی توسعه دادند؛ این روش که تمرکز آن بر روی آکنه است، داروهای آکنه را با آرام‌بخش‌های گیاهی ترکیب می‌کند تا با آکنه‌های روی پوست مقابله کند و در نهایت پوستی صاف، نرم و تمیز باقی بگذارد. این محصول توانست فقط با یک تبلیغ ۳۰ ثانیه‌ای در تلویزیون به موفقیت برسد و به یکی از پرفروش‌ترین محصولات در ایالات متحده تبدیل شود.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
منبع
businessnewsdaily
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک نظر

  1. با سلام
    با تشکر از مطالب خوبی که درج کردید یک انتقادی داشتم،متاسفانه در ارائه مطالب بیشتر روی اعداد و ارقام تمرکز شده و مطالب شفافی در رابطه با کار و فعالیت دقیق شرکت عنوان نشده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *