اخبار استارتاپی

راه اندازی اولین مرکز توسعه کسب و کار مبتنی بر صنعت فضایی

اولین مرکز توسعه کسب و کار مبتنی بر صنعت فضایی کشور به زودی در مازندران به بهره برداری خواهد رسید.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با برشمردن پیشرفت های چشمگیر صنعت فضایی ایران روز دوشنبه در افتتاحیه مدیر آزمایشگاه مرجع سازگاری الکترومغناطیسی در محل پژوهشگاه فضایی ایران گفت: این سامانه با سرمایه ۲۵ میلیارد تومانی راه اندازی شد و اکنون به پیشرفت بسیار زیادی رسیده است

وی ادامه داد: آن چه تاکنون برای تست ماهواره‌ها وجود داشته، در مجموعه صاایران مورد استفاده قرار می‌گرفت که قابلیت انجام ۶ تست را داشت اما این آزمایشگاه جدید قابلیت انجام ۱۵ نوع تست در فضایی تمیز بدون نیاز به حمل و نقل ماهواره است.

وی با بیان اینکه افتتاح این مجموعه به تکمیل زنجیره صنعت فضایی کمک می‌کند، افزود: البته امروز سازمان فضایی و پژوهشگاه، هدیه‌ای برای منجمان دارند که آن هم رادیو تلسکوپ است که انشالله با سرمایه گذاری مجموعه عباس‌آباد روی این دستاورد قطعا به نتیجه خواهد رسید.

او افزود: آنچه اهمیت دارد این است که در تکمیل زنجیره فضایی کشور، گام‌هایی برداشته شده و نیاز است که این گام‌ها به شکل استوار پیش برود. گزارش‌های دریافتی به کمک صنعت فضایی و اطلاعات ماهواره‌ها از سطح زمین نشان داد که ما از نظر فنی، به مرحله کاربردی کردن صنعت فضایی رسیده‌ایم.

وی گفت: می‌خواهم خبر خوبی با شما در میان بگذارم و اینکه اولین مرکز توسعه کسب و کار مبتنی بر صنعت فضایی به زودی در مازندران به بهره‌برداری خواهد رسید.

وزیر جوان کابینه دوازدهم درخصوص تفاهم‌نامه‌های وزارت ارتباطات با دیگر مجموعه‌ها گفت: تفاهم‌نامه‌ای با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی امضا کرده‌ایم و بر اساس آن طرح آمایش سرزمینی در چهار استان آغاز شده است، انعقاد تفاهم نامه‌ای نیز با وزارت نیرو برای مدیریت آب در دستور کار قرار گرفته و چهارشنبه جلسه‌ای برای به سرانجام رسیدن و امضای آن برگزار می‌شود.

آذری جهرمی افزود: وزارت جهاد کشاورزی برای پایش سطوح زیر کشت، نیازمندی‌هایی دارد که به کمک صنعت فضاپایه در حال انجام است و با کمک این وزارتخانه باید به سمتی برویم که این سامانه را در سراسر کشور پیاده کنیم و در اختیارشان قرار بدهیم.
وی تصریح کرد: علاوه بر این سه مجموعه، با سازمان حفاظت محیط زیست نیز همکاری‌هایی داشته‌ایم که جنگل ملی گلستان حاصل اولین کار اجرایی ماست.

او با تاکید براینکه مدیریت بسیاری از حوزه‌ها بدون دانش فضایی امکان‌پذیر نیست، بیان داشت: وزارت دفاع در بخش ماهواره‌بَر تلاش‌های بسیار زیادی داشته و طبیعی است که در شرایط تحریم و روی پای خود ایستادن، انتظار نداریم با امتحان‌های اول و دوم موفق باشیم.

وزیر ارتباطات تصریح کرد: قطعا همواره یکی از افتخارات این است که ماهواره با ماهواره‌بَر داخلی بر مدار قرار بگیرد، ما تجربه ساخت ماهواره و قرار دادن آن در مدار در چارچوب بین‌المللی را در اختیار داریم و در این زمینه به موفقیت هم رسیده‌ایم اما این دلیل نمی‌شود نخواهیم روی پای خود بایستیم.

او گفت: 

برنامه‌ها و ماموریت‌های جدید برای تیم‌های دانشگاه صنعتی امیرکبیر و صنعتی شریف تعریف خواهد شد چرا که حفظ سرمایه انسانی برای ما بسیار مهم است و به همین جهت ماموریت‌های جدید به آنها تخصیص خواهد یافت.

وزیر جوان کابینه روحانی در انتها گفت: انتظار دارم همانطور که مجموعه ستاد وزارتخانه، مجلس و دولت حمایت کاملی از مجموعه فضایی کشور دارند، محققان و دانشمندان نیز هر چه در توان دارند برای این صنعت بکوشند.

او ضمن تقدیم رونمایی افتتاحیه امروز پژوهشگاه فضایی ایران به خانواده شهدا و تمام پژوهشگرانی که برای رسیدن به این هدف تلاش کردند، ابراز امیدواری کرد تکمیل این دستاوردها بتواند کام ملت ایران را شیرین کند. آزمایشگاه مرجع سازگاری الکترومغناطیسی (EMC)، رادیو تلسکوپ و سامانه «شبیه‌ساز نرم‌افزاری ماهواره» SRI امروز با حضور «محمدجواد آذری جهرمی» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پژوهشگاه فضایی ایران افتتاح شد.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *