اخبار استارتاپی

فعال شدن رمزپویا در هفت بانک

هفت بانک کشور تا کنون رمزهای یکبار مصرف را جایگزین رمزهای دوم ایستا کرده‌ اند.

طبق ابلاغ مصوبه بانک مرکزی در شهریور ماه گذشته، تمامی بانک های کشور باید برای حفظ امنیت شبکه بانکی و کارت های بانکی رمزهای یک بار مصرف و رمزپویا را جایگزین رمزهای دوم ایستا کنند.

هم‌اکنون ۷ بانک پاسارگاد، سپه، ملت، ملی، تجارت، توسعه تعاون و قرض‌الحسنه رسالت رمزپویای خود را جایگزین رمز دوم ایستا کارت‌های بانکی کرده‌اند. در مصوبه‌ای که از سوی بانک مرکزی به بانک های کشور ابلاغ شده بود از اول آذر ماه مسئولیت جبران خسارت مالباختگان به دلیل نبود امنیت کافی رمز دوم کارت‌ها به بانک‌ها و موسسات اعتباری وا گذار شد و بانک‌ها موظف شدند حداکثر تا خرداد ماه ۹۸ تمامی رمزهای دوم ایستا را به رمز پویا تبدیل کنند.

رمز ایستا رمزی است که یکبار از سوی دارنده کارت تعیین می‌شود و تا تغییر آن از سوی دارنده کارت ثابت است و برای تمامی تراکنش‌ها از آن استفاده می‌کند. رمز یکبار مصرف یا پویا، رمزی است که با درخواست کاربر برای انجام هر تراکنش بانکی توسط بانک تغییر و برای دارنده کارت از طریق ابزارهای نرم‌افزاری یا سخت‌افزاری ارسال می‌شود.

پاسارگاد، سپه، ملی و ملت اولین بانک‌هایی بودند که به بانک مرکزی اعلام کردند تمامی رمزهای دوم خود را تبدیل به رمز پویا کرده‌اند و در دور بعد نیز بانک توسعه تعاون، قرض‌الحسنه رسالت و تجارت به این لیست اضافه شدند. ۳۵ بانک و موسسه اعتباری از بانک مرکزی مجوز فعالیت دارند از همین رو تعداد بیشتری از بانک‌ها هنوز رمز پویای خود را به صورت کامل فعال نکرده‌ اند.

پلیس فتا و دادستانی کشور برپیاده‌سازی و اجرایی شدن رمزهای یکبار مصرف تاکید زیادی کرده است. طبق اعلام آنان تعداد زیادی از فیشینگ‌ها و نفوذهای غیرمجازی که به کارت‌های بانکی صورت می‌گیرد به دلیل فاش شدن رمز دوم کارت مشتریان است از همین رو استفاده و بکارگیری رمز پویا می‌تواند بخشی از شکایت‌ها را کاهش دهد.

تقریبا ۳ ماه تا پایان مهلت قانونی به بانک‌‌ها و موسسات اعتباری برای استفاده از رمزپویا و جایگزین کردن آن با رمزدوم ایستا باقی مانده است.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *