اخبار استارتاپی

جایگزینی کارت ملی هوشمند به جای کارت های بانک ملی

دارندگان کارت ملی هوشمند می‌توانند از خدمات بانک ملی بدون نیاز به کارت این بانک استفاده کنند.

مسعود خاتونی معاون فناوری اطلاعات بانک ملی ایران در راستای این جایگزینی گفت: «درحال حاضر امکان استفاده از سرویس های بانکی بانک ملی در ۷۰۰ نقطه از طریق کارت ملی هوشمند فراهم شده و طبق برنامه ریزی های صورت گرفته این نقاط فعال تا پایان سال به هزار نقطه خواهد رسید.» وی اعلام می کند که بانک ملی در برنامه ریزی خود در نظر دارد که تا مهرماه سال آینده امکان استفاده از کارت ملی هوشمند به جای کارت‌ بانکی را در تمام نقاط کشور و در ۱۱ هزار نقطه تماس خود با مشتریانش فراهم کند.

روز گذشته مدیرعامل بانک ملی در مراسم «ملی‌شو» اعلام کرده بود که در گام نخست امکان استفاده از کارت هوشمند ملی در همه سرویس‌های ارائه شده در دستگاه‌های خودبانک و خوددریافت فراهم شده و به زودی نیز تمامی خدمات بانکی نیز کارت هوشمندملی ارائه می‌شود.

معاون فناوری اطلاعات بانک ملی در پاسخ به این سوال که این سرویس را فقط به مشتریان بانک ملی ارائه می‌دهید یا تمامی دارندگان کارت‌های بانکی می‌توانند از این خدمات استفاده کنند، گفت:«توجه داشته باشید که سیستم‌های تمامی بانک ها با یکدیگر متصل نیستند از همین رو نمی‌توان این سرویس را به تمامی کارت های بانکی ارائه دهیم؛ اما بانک های دیگر نیز این سرویس را در برخی از اپلیکیشن‌های خود پیاده کرده‌ اند. تفاوت سرویس ارائه شده از سوی ما به مشتریانمان این است که توانستیم راهکاری را پیاده کنیم که این خدمت و زیرساخت را در نقطه پایانی و نقطه تماس مشتریان در اختیار آنان قرار دهیم.»

او با اشاره به اینکه بانک مرکزی با اجرای این پروژه مخالفتی ندارد افزود: «ما در راستای سیاست‌های بانک مرکزی حرکت کردیم، باید توجه داشت که موقعیت کشور تغییر کرده و دسترسی به کارت با توجه به محدودیت‌ها به سادگی گذشته نیست. از همین رو ما سعی می‌کنیم از تمامی امکانات برای سرویس‌دهی به مشتریان بهره بریم.»

او در توضیح این سرویس اعلام کرد :«شما فرض کنید ۳۰ سال پیش است و به بانکی وارد می‌شوید که هیچ زیرساخت در بخش IT ندارد. در این شرایط وقتی با شناسنامه وارد شعبه می‌شدید از تمامی خدمات بانکی می‌توانستید، استفاده کنید و حتی اگر حساب نداشتید با همان شناسنامه می‌توانستید، حساب افتتاح کنید. هم اکنون نیز درست همان اتفاق افتاده است فقط تفاوت در آنجاست که شکل سرویس دادن و سرویس گرفتن به کمک تکنولوژی متفاوت شده است.»

خاتونی ادامه داد: «ما از طریق کارت ملی هوشمند و اثر انگشتی که از مشتری می‌گیریم مشتری خود را احراز هویت می‌کنیم و تمامی خدمات بانکی را می‌توانیم به او ارائه دهیم.»

او اعلام کرد که بانک ملی برای ارائه این خدمت جدید و احراز هویت افراد به صورت مستقیم به ثبت احوال وصل شده است و به صورت مستقیم هویت افراد را چک می‌کند تا پس از آن به مشتری سرویس بانکی ارائه می‌شود. خاتونی تاکید می‌کند این کار برای این انجام می‌شود تا اگر مشکلی هویتی پیش آمد یا در سیستم ثبت احوال فوت فردی ثبت شد، خدمتی به وی ارائه نشود.

مهسا رستمی

دانشجوی دانشگاه تهران، علاقه‌مند به تحولات اکوسیستم کارآفرینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *